Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
14. januar 2005
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 9. december 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 24 (L11 – Spørgsmål 24), som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlæg ges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 24:
"Under den tekniske gennemgang den 9. december 2004 i Trafikministeriet
blev det oplyst, at indvendingen mod de af firmaet Nyvig for Albertslund
og Glostrup Kommuner udarbejdede projekt (Nyvig-modellen) ikke var
manglende overholdelse af vejreglerne, men at kapaciteten ikke var stor
nok til at afvikle de forventede trafikmængder. På baggrund heraf ønskes
det oplyst, hvilke ramper, fletteanlæg m.v. der skulle tilføres et ekstra spor,
for at trafikken kunne afvikles med de forventede trafikmængder."
Svar:
Vejdirektoratets vurdering af de tre forslag fra Albertslund og Glostrup
Kommuner fremgår af notatet: ”Vurdering af tre forslag fra Albertslund og
Glostrup Kommuner til alternativt projekt for Frederikssundmotorvejen
mellem Motorring 3 og Motorring 4”. Notatet er sendt til Trafikudvalget
den 1. juli 2004 (TRU 2003-2004, alm. del – bilag 1223).
De tre forslag fra Albertslund og Glostrup Kommuner omfatter henholds-
vis:
Motorvejsløsning 1
Motorvejsløsning 2
Motortrafikvejsløsnin g
I VVM-forslaget vil der fortsat køre mellem 18.000 -24.000 køret ø jer pr.
hverdagsdøgn på Jyllingevej vest for Motorring 3. Imidlertid er der ikke i
rapporten fra Rambøll Nyvig, jf. også afsnit 2.4., redegjort for, hvad der
sker med denne trafikmængde, som i VVM-forslaget stadig forventes at
Side 2 af 3
køre på Jyllingevej vest for Motorring 3. Denne trafikmængde ”forsvinder”
i forslagene helt væk fra området og indgår i rapporten fra Rambøll Nyvig
ikke i de anvendte trafikmængder som grund for vurderingen af trafikafv ik-
lingen i forslagene.
Trafikmængderne, som ligger til grund for Rambøll Nyvigs vurdering af
trafikafviklingen er derfor efter Vejdirektoratets vurdering undervurderet. I
Rambøll Nyvigs vurdering af trafikafviklingen er forudsat ass ymetriske
fordelinger af trafikken på ramperne, som efter Vejdirektoratets opfattelse
er forkerte. Dette betyder, at Rambøll Nyvigs simuleringer af trafikafvi k-
lingen på sløjferamperne øst for Motorring 3 er foretaget med meget u n-
dervurderede trafikmængder.
Efter Vejdirektoratets trafikberegninger vil de to sløjferamper øst for M o-
torring 3 i Motorvejsløsning 1 og sløjferampen øst for Motorring 3 i M o-
torvejsløsning 2 og sløjferampen øst for Motorring 3 i Motortrafikvejslø
s-
ningen skulle afvikle mellem 17.000 og 23.000 biler i døgnet. Sløjfera m-
perne vil ikke kunne afvikle trafik i denne størrelse. Derudover er der flere
af de øvrige ramper, hvor trafikken i den fremlagte udformning ikke kan
afvikles. Her kan der muligvis kompenseres ved at udbygge med et ekstra
rampespor, mens denne mulighed ikke er til stede for sløjferamperne af
sikkerhedsmæssige hensyn.
I Motortrafikvejsløsningen forventes det signalregulerede kryds øst for
Motorring 3 at have ca. 80.000 indkørende biler i døgnet. Dette samme n-
holdt med den utraditionelle udformning af krydset vil kræve mange spor i
krydsområdet for, at trafikken teoretisk vil kunne afvikles.
I Motortrafikvejsløsningen forventes antallet af indkørende biler til ford e-
lingsringen at være ca. 50.000 biler i døgnet. Selv med to cirkulationsspor
og signalregulering af fordelerringen vil denne trafikmængde ikke kunne
afvikles.
Det kan oplyses, at de to store signalregulerede rundkørsler i Buddinge og
Høje -Taastrup hver har ca. 33.000 indkørende biler pr. døgn. Disse to
rundkørsler har undertiden afviklingsmæs sige problemer.
Den enlige adgang fra fordelerringen til industriområderne vil efter Vejd i-
rektoratets beregninger blive brugt af ca. 30.000 biler i døgnet. Dette vil
medføre, at flere af industrivejene vil skulle udbygges, hvis de skal kunne
fordele trafikken i området.
Vejdirektoratet har desuden gjort opmærksom på, at der udover de traf i-
kafviklingsmæsssige problemer i de tre forslag fra Albertslund og Glostrup
Kommuner også er trafiksikkerhedsmæssige forhold ved forslagene, der
skal tages hensyn til.
Side 3 af 3
Vejdirektoratet har vurderet, jf. også bilaget til Trafikudvalget af 1. juli
2004 (TRU 2003-2004, alm. del – bilag 1223), at de tre forslag har en a f-
slutning og overgang til Jyllingevej ved Motorring 3, som trafiksikker-
hedsmæssigt giver en stor risiko for uhel d. Tilsvarende gælder for to af fo r-
slagene, at der skal etableres signalregulerede kryds, som trafiksikker-
hedsmæssigt er problematiske.
Med venlig hilsen
Flemming Hansen