Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 30. november 2004 401-21 Trafikudvalget har i brev af 4. november 2004 stillet mig følgende spørgs  mål 10 (L 11 – Spørgsmål 10), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. ./. Ad L 11 – Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 Spørgsmål 10: ”Med henvisning til L 11 – bilag 2, side 2, afsnit 7, hvor Vejdirektoratet skriver, at en del af trafikken vil skulle finde andre veje, hvis man benytter den foreslåede model 2, bedes ministeren oplyse, hvor mange biler det skønsmæssigt drejer sig om.” Svar: Det anføres i L 11 – bilag 2, side 2, afsnit 7, at trafik, der ellers ville have anvendt østvendte ramper ved Ring 3 i Model 2, vil skulle finde andre veje. Der er ikke som i forbindelse med VVM-redegørelsens linieføring og lovforslagets linieføring gennemført trafikberegninger med anvendelsen af en trafikmodel for den af William Pedersen foreslåede Model 2. Trafikberegningerne udført i forbindelse med lovforslaget om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen viser, at ca. 8.000 trafikanter dagligt forventes at benytte de østvendte ramper ved Ring 3 i lovforslagets linieføring – nogenlunde ligeligt fordelt på den nordlige og den sydlige rampedel. Som følge af udformningen af Model 2, hvor Jyllingevej i vestgående retning føres direkte over i motorvejen, vil den trafik, som i Model 2 benytter Jyllingevej i vestgående retning og som skal af ved Ring 3, skulle overflyttes. Ud fra trafikberegningerne gennemført i forbindelse med lovforslaget skønnes det at dreje sig om op til 4.500 trafikanter dagligt, som vil skulle finde andre veje. Hvis der ikke anlægges østvendte ramper i Model 2, vil der således samlet set være mere end 12.000 biler, der skal finde andre veje.
Side 1 af 2 Med venlig hilsen Flemming Hansen