Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
20. december 2004
SJ 400-2
Trafikudvalget har i brev af 26. oktober 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål 1 (L 11
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen
mellem Motorring 3 og Motorring 4
Spørgsmål 1:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 26. oktober 2004 fra Grøn
Trafik i Bycirklen, jf. L11
Svar:
Til brug for besvarelsen af dette spørgsmål har jeg anmodet Vejdirektoratet
om en udtalelse. Vejdirektoratet har udtalt følgende:
Foreningen Grøn Trafik i Bycirklen har i forbindelse med et foretræde for
Trafikudvalget den 28. oktober 2004 vedrørende alte rnativ løsning for a n-
læg af motorvej i Vestskoven fremført en række påstande og kritikpunkter
til dels lovforslagets linieføring dels Vejdirektoratets behandling af det a l-
ternative forslag fra William Pedersen, også kaldet Model 2, og til tid s-
forløbet i processen.
Grøn Trafik i Bycirklen peger i henvendelsen på, at lovforslaget indebærer,
at der anlægges en 6 -sporet motorvej igennem Vestskoven parallelt med
den 4-sporede Jyllingevej, hvorved der bliver i alt 10 parallelle spor. Grøn
Trafik i Bycirklen er af den opfattelse, at der ikke er behov for et så stort
antal spor og henviser til, at det, som det er gjort i Model 2, er mere n a-
turligt at udvide den eksisterende Jyllingevej til en motorvej i stedet for at
anlægge en ny m otorvej i Vestskoven.
Trafikministeren har tidligere, jf. også sit svar på spørgsmål 224 fra Tr
a-
fikudvalget (TRU 2003-2004, alm. del
motorvejen på denne strækning anlægges med 6 kørespor og baggrunden