Folketingets Trafikudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dato
J.nr.
:
:
7. januar 2005
550
-
000002
Trafikudvalget har i brev af 2. december 2004 stillet mig følgende spørg s-
mål vedrørende L 105, som jeg hermed skal besvare.
Svaret vedlægges i 5 eksemplarer.
Spørgsmål 3:
"Hvorfor har regeringen ikke indsat en aldersgrænse på 12 eller 15 år i st
e-
det for 18 år for individuel handicapkørsel i lovforslaget?"
Svar:
Det fremgår af lovforslaget, at målgruppen foreslås præciseret til at omfatte
gruppen af svært bevægelse
shæmmede på 18 år og derover.
Trafikministeriet har i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget over-
vejet at fastsætte en lavere aldersgrænse, men det er fundet uhensigtsmæ
s-
sigt at åbne ordningen for denne gruppe, idet det de rmed ville risikeres at
gruppen blev stillet ringere i forhold til de mere fleksible kø rselstilbud,
som de er berettiget til efter anden lovgivning, primært servic eloven.
Den hjælp, som bevægelseshæmmede børn og unge er berettiget til i he
n-
hold til serviceloven, er ikke underlagt bestemte restriktioner f.eks. med
hensyn til turantal. Desuden ydes hjælpen efter servic eloven som en fast
månedlig ydelse udmålt på baggrund af en konkret vurdering af merudgi f-
terne til befordring for det kommende år, hvilket giver ba rnet/den unge mu-
lighed for selv at tilrettelægge, hvordan b ehovet bedst kan dækkes. Den
hjælp, som børn og unge er berettiget til i forhold til serviceloven, er imi d-
lertid subsidiær i fo rhold til befordringsydelser efter anden lovgivning,
herunder også i g ivet fald individuel handicapkørsel i medfør af kollektiv
trafiklovgivning. Hvis stærkt bevægelseshæmmede børn og unge blev he
n-
vist til at benytte den individuelle handicapkørsel i henhold til de kollektive
trafiklove, ville de ikke samtidig være berettige t til hjælp til befordring i
fritiden efter serviceloven, og de ville desuden være underlagt restri ktioner
bl.a. med hensyn til turantal.
./.