Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 7. januar 2005 550 - 000002 Trafikudvalget har i brev af 7. december 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 32   39 vedrørende L 105, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 32: ”I forlængelse af spørgsmål 10 bedes ministeren oplyse, hvordan de 12 -18 årige handicappede sikres en tidssvarende handicapkørsel, som den lo  v- forslaget giver handicappede fra 18 år og opefter?” Svar: Jeg henviser til besvarelsen af spørgsmål 10. Spørgsmål 33: ”I forlængelse af spørgsmål 18 bedes ministeren oplyse, hvordan de hand i- cappedes transport til arbejde sikres, hvis den ikke er dækket ind af denne eller anden lovgivning” Svar: Der henvises til besvarelsen af spørg smål 18. Spørgsmål 34: ”I forlængelse af spørgsmål 4 bedes ministeren oplyse, om de handicapp e- de med lovforslaget har ret til at blive hentet inde i deres bolig?” Svar: Mindstekravet er kørsel så tæt til gadedøren som muligt. Amterne og tr a- fikselskaberne tilrettelægger selv deres individuelle handicapkørsel og kan f.eks. bestemme, at ordningen omfatter, at brugeren hentes inde i egen bo- lig. ./.
Side 2 af 4 Spørgsmål 35: ”Hvilke rettigheder giver regeringens finanslovaftale med Dansk Folkeparti de handicappede udover de rettigheder dette lovforslag giver?” Svar: Aftaleteksten indeholder følgende om handicappede: ” Forbedrede vilkår for reparation og udskiftning af hjælpemidler i hand   i- capbiler Parterne er enige om, at reglerne for reparation og udskiftning af den nø d- vendige særlige indretning i handicapbiler skal ligestilles med reglerne for hjælpemi  dler i hjemmet. Friere valg ved køb af handicapbiler Parterne er enige om, at reglerne for handicappedes køb af biler skal være mere fleksible med henblik på imødekommelse af bruge  rønsker, herunder muligheden for køb af brugte biler. Bedre transportmuligheder for blinde og svagtseende Parterne har aftalt at igangsætte et udredningsarbejde, der vurderer muli  g- hederne for at tilbyde blinde og svagtseende kørsel fra bopæl til nærmeste offentlige transportmiddel. Frit valg af ledsager Parterne er enige om at forbedre ledsageordningen for handicappede, så personer, der er berettiget til ledsagelse, får mulighed for selv at udpege sin ledsager. Lovforslaget forudsættes ikke at indebære mer udgifter.” Pr. 1. januar 2005 er der trådt en ny bekendtgørelse om støtte til køb af bil efter servicelovens § 99 i kraft, som medfører bl.a. følgende ændringer: 1. Mulighed for udskiftning og reparation af den særlige indretning, som er bevilget og installeret efter bilbekendtgørelsen. 2. Tydeliggørelse og synliggørelse af betingelserne for tildeling af bil. 3. Mulighed for, at en bil kan indrettes, så den kan bruges af flere. 4. Mulighed for køb af bil, der tidligere har været indregistreret som ha   n- dicapbil, og som samtidig er under 2 år regnet fra bilens første registr  e- ring.
Side 3 af 4 Pr. 1. januar 2005 er lov om ændring af lov om social service og ligning  s- loven (Frit valg af ledsager m.v.) trådt i kraft. Ændringen indebærer, at brugeren vil få mulighed for at vælge en ledsa   ger, som han eller hun i høj e- re grad har interessefællesskab med. Ændringen giver desuden brugeren mulighed for at vælge en ledsager, når brugeren ønsker det. Spørgsmål 36: ”Hvilke konsekvenser for den individuelle handicapkørsel mener minist  e- ren, kommunalreformen vil få” Svar: Efter kommunalreformen skal trafikselskaberne varetage opgaven vedrø- rende individuel handicapkørsel inden for trafikselskabets område. Selve finansieringen af individuel handicapkørsel påhviler derimod kommune  rne. Spørgsmål 37: ”Hvil ke konsekvenser vil det få for de handicappede, når handicapkørsel iht. den nye kommunalreform forudsættes finansieret af kommunen?” Svar: Jeg forventer ikke, at det vil få væsentlige konsekvenser. Fastlæggelsen af det præ  cise serviceniveau for individuel handicapkørsel vil fortsat kunne variere fra trafikselskab til trafikselskab, men skal holde sig inden for de rammer, der er fastsat i loven. Spørgsmål 38: ”Hvordan kan lovforslaget sikre, at kommunerne bliver i stand til at leve op til det nuværende servi  ceniveau på handicapkørsel, når de fremover skal finansiere handicapkørslen?” Svar: Med det foreliggende lovforslag præciseres minimumskravene vedrørende individuel handicapkørsel, og disse regler vil blive videreført i det nye lo  v- grundlag. Dermed sikres de krav, brugerne kan stille til tilrettelæggelsen af ordningen uanset hvilke myndigheder, der finansierer ordningen. Spørgsmål 39: ”I forlængelse af spørgsmål 8 bedes ministeren oplyse, om trafikselskabe r- ne må have en større indtjening end de udgifter de h  ar?”
Side 4 af 4 Svar: Efter kollektiv trafiklovgivning har trafikselskaberne ikke til formål at o p- arbejde et overskud af sin samlede drift. Trafikselskabernes aktiviteter skal dels dækkes af de indtægter, der sta m- mer fra salg af billetter og kort samt eventuelle aktiviteter, der er knyttet til trafikydelsen, dels af tilskud fra de deltagende amter og kommuner. Et overskud, der ligger ud over det, som selskabets ledelse måtte anse for nødvendigt af hensyn til at konsolidere den løbende drift, må forudsættes anvendt til enten at udvide serviceniveauet eller til at reducere ti lskuddet. Med venlig hilsen Flemming Hansen