Direktoratet for FødevareErhverv J.nr. 22321-000-04-305 nov 25, 2004 Forslag til lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (jordfordelingsloven) (oktober 2004) – Høringssvar fra offentlige institutioner m.v. Fed typografi: Imødekommet      •     Kursiv typografi: Ikke imødekommet      •     Normal typografi: Alm. kommentarer / begrundelser Offentlig institutioner m.v. Generelt §§ 16-17 § 18 § 19 Andet beskæftigelsesminist ereiet Ingen bemærkninger Datatilsynet Ingen bemærkninger Domstolsstyrelsen Ingen bemærkninger Erhvervs- og selskabsstyrelsen Lovforslaget vurderes ikke at erhvervsøkonomiske konsekvenser. Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Ingen bemærkninger Jordbrugskommissio nen for Vejle Amt Ingen bemærkninger Jordbrugskommissio nen for Sønderjyllands amt Ingen bemærkninger Jordbrugskommissio nen for Viborg amt Større tydelighed om hvem der gør hvad samt ansvarsfordeling i vejledning/cirkulære. Ligeledes bedes det anført, hvem der er erstatningsansvarlig for fejl og mangler i forbindelse med behandlingen af jordfordelingssager. Lovforslaget indebærer konsekvenser for landbrugserhvervet, da der er tale om en udvidelse af lovens anvendelsesområde, hvilket ikke anføres i bemærkningerne om ”vurdering af konsekvenser af lovforslaget” Ikke imødekommet, idet jordfordelingen jo netop afbøder påvirkningen af de i § 1, stk. 2 nævnte projekter overfor landbruget. 1/3
Miljøministeriet (Skov og Naturstyrelsen) Foreslår at det kommer til at fremgå af lovens tekst eller bemærkningerne, at driften af de erhvervede arealer skal ske på en måde, som understøtter formålet bag  erhvervelsen. Bemærkningen er efterkommet og det fremgår af bemærkningerne til § 18, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri varetager driften af de arealer, der erhverves i henhold til § 11 på en sådan måde, at driften af erhvervede arealer skal i videst muligt omfang ske på en sådan måde, at driften  understøtter lovens formål. Foreslår at det sikres, at dffe kan sælge arealer med klausuler om ”særlige driftsbestemmelser” til opfyldelse af lovens formål. Imødekommet ved en tilføjelse til § 19, stk. 2 Ønsker at det fremgår, at ”i  særlige tilfælde vil afhændelsen til anden offentlig myndighed kunne ske på økonomiske vilkår, der ikke nødvendigvis er de bedst mulige, men som ud fra en overordnet samfundsmæssig betragtning må anses for at være de bedste.” Forslaget er imødekommet og bestemmelsen er nu formuleret således, at ”salg skal ske på de for den offentlige myndighed bedst mulige vilkår”. Herefter kan erhververs opfyldelse af almennyttige vilkår indgå i salgsovervejelserne Skatteministeriet Ingen bemærkninger Socialministeriet Ingen bemærkninger Trafikministeriet Der savnes i såvel lovforslaget som i den gældende lov en henvisning til, hvilke procedureregler m.v., der skal følges ved behandling af de pågældende sager, herunder hvem der skal betale omkostninger ved sagens behandling. I planloven, lov om vandløb, vandforsyningsloven m.fl. er det fastsat, hvilke bestemmelser i vejloven, der gælder ved behandling af de sager, som ifølge de pågældende bestemmelser kan forelægges for taksationsmyndighederne. Noget tilsvarende bør fremgå af jordfordelingsloven. Trafikministeriet foreslår at følgende bestemmelse indsættes i forslagets § 16, stk. 1, 3. punktum. ”Ved sagens behandling for taksationsmyndighederne finder bestemmelserne i §§ 53-55, §§ 59-62 og §§ 65-66 i lov om offentlige veje tilsvarende anvendelse.” Forslaget er imødekommet. Økonomi- og Erhvervsministeriet Ingen bemærkninger 2/3
3/3