Direktoratet for FødevareErhverv                                                                                   Notat Jordfordelingskontoret 26. oktober 2004 J.nr.: 2231-000-04-305 NOTAT vedrørende forslag til lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (Jordfordelingsloven) Resultat af høringsrunde – offentlige institutioner m.v. Forslag til lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (Jordfordelingsloven) er sendt til høring den 20. september 2004. I alt blev 38 offentlige institutioner m.v. bedt om bemærkninger. Forslag med tilhørende bemærkninger har tillige været offentlig tilgængelig på direktoratets hjemmeside, hvorved andre interesserede har haft mulighed for at læse forslaget og fremkomme med eventuelle bemærkninger. Direktoratet har i alt modtaget 13 høringssvar fra offentlige institutioner m.v. Der gives i dette notat en kort redegørelse for de væsentligste bemærkninger fra offentlige institutioner m.v. samt oplysning om de bemærkninger, der har givet anledning til ændringer i lovforslaget. Redegørelsen suppleres med en skematisk oversigt over høringssvarene. Generelt. Mange høringsparter har givet udtryk for, at de ingen bemærkninger har til lovforslaget, som det foreligger. Jordbrugskommissionen for Viborg Amt efterspørger større tydelighed om, hvem der gør hvad, og hvem der har ansvar for de forskellige ting i loven. Der opfordres til at sådanne nærmere regler fastsættes i vejledninger/cirkulærer, jf. § 2, stk. 4 i udkastet. Der anmodes ligeledes om, at det anføres (i vejledning/cirkulære – red.) hvem der er erstatningsansvarlig ved fejl og mangler i forbindelse med behandling af jordfordelingssager. Det er taget til efterretning og vil indgå i udarbejdelsen af efterfølgende vejledning/cirkulære. Jordbrugskommissionen vurderer endvidere, at der forekommer konsekvenser/merudgifter for erhvervslivet, da der er tale om en udvidelse af lovens anvendelsesområde. Ikke givet anledning til ændringer, idet jordfordelingen jo netop afbøder påvirkningen af de § 1, stk. 2 nævnte projekter overfor landbruget Miljøministeriet, SNS , har haft nogle bemærkninger af teknisk karakter. Disse bemærkninger har givet anledning til redigering af lovforslagets §§ 35, 36 og 37. Jordfordeling. Ad § 3 og § 8 Jordbrugskommissionen for Viborg Amt har foreslået at grænsen for små jordfordelinger flyttes op til 20 ejendomme (kommissionen må mene   deltagere – red. ) Dette har ikke givet anledning til ændringer af lovforslaget, da der er tale om så væsentlig en ændring af jordfordelingsinstituttet, at det ikke har været betimeligt at tage emnet op i dette arbejde, der startede som en teknisk lovsammenskrivning.
Erhvervelse, drift og afhændelse. Ad § 18 Miljøministeriet, SNS , går ud fra, at de arealer, som erhverves også drives i overensstemmelse med lovens formål og det foreslås derfor, at det kommer til at fremgå, at driften af de erhvervede arealer skal ske på en måde, som understøtter formålet bag erhvervelsen. Bemærkningen er efterkommet og det fremgår af bemærkningerne til § 18, at ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri varetager driften af de arealer, der erhverves i henhold til § 11 på en sådan måde, at driften understøtter lovens formål. Ad § 19 Miljøministeriet, SNS, foreslår, at der i stk. 2 tilføjes efter ”nævnte formål” ”eventuelt ved fastsættelse af særlige driftsbestemmelser”. Dette er imødekommet ved en tilføjelse til § 19, stk. 2. Ad stk. 3 ønsker Miljøministeriet, at det af bemærkningerne kommer til at fremgå, at der i særlige tilfælde kan være undtagelser fra salg på bedst mulige økonomiske vilkår. Miljøministeriet ønsker derfor følgende tilføjelse: ”I særlige tilfælde vil afhændelsen til anden offentlig myndighed dog kunne ske på økonomiske vilkår, der ikke nødvendigvis for den afhændende myndighed er de bedst mulige, men som ud fra en overordnet samfundsmæssig betragtning må anses for at være de bedste.” Begrundelsen herfor er, at i visse tilfælde ejer en myndighed arealer i et område, hvor der er anvendt betydelige midler på f.eks. et naturgenopretningsprojekt. Salg af arealer i nærheden heraf til private kan medføre, at den positive effekt af projektet vil blive begrænset eller i værste fald udeblive, og de offentlige ressourcer derved ikke vil være udnyttet optimalt. Forslaget er imødekommet og bestemmelsen er nu formuleret således, at ”salg skal ske på de for den offentlige myndighed bedst mulige vilkår”. Herefter kan erhververs opfyldelse af almennyttige vilkår indgå i salgsovervejelserne Fastsættelse af vederlag. Ad § 16 og § 17 Trafikministeriet bemærker, at der i forslaget tillægges de i lov om offentlige veje nedsatte taksationsmyndigheder kompetence til at fastsætte vederlaget ved overtagelse. Bestemmelserne svarer til bestemmelserne i den gældende jordkøbslovs §§ 24 og 25 og giver for så vidt ikke anledning til bemærkninger. Der savnes imidlertid i såvel lovforslaget som i den gældende lov en henvisning til, hvilke procedureregler m.v., der skal følges ved behandling af de pågældende sager, herunder hvem der skal betale omkostninger ved sagens behandling. I planloven, lov om vandløb, vandforsyningsloven m.fl. er det fastsat, hvilke bestemmelser i vejloven, der gælder ved behandling af de sager, som ifølge de pågældende bestemmelser kan forelægges for taksationsmyndighederne. Noget tilsvarende bør fremgå af jordfordelingsloven. Trafikministeriet foreslår at følgende bestemmelse indsættes i forslagets § 16, stk. 1, 3. punktum. ”Ved sagens behandling for taksationsmyndighederne finder bestemmelserne i §§ 53-55, §§ 59-62 og §§ 65-66 i lov om offentlige veje tilsvarende anvendelse.” I bemærkningerne til § 16 foreslås, at i 1. sætning efter ”Den foreslåede bestemmelse” indsættes, ”i det væsentlige” og efter den nuværende tekst tilføjes, ”I bestemmelsen er tilføjet en præcisering af, hvilke regler der gælder ved sagens behandling for taksationsmyndighederne.” Bemærkningerne har givet anledning til ændringer som foreslået. 2
3