Direktoratet for FødevareErhverv J.nr. 22321-000-04-305 nov 25, 2004 Forslag til lov om jordfordeling og offentligt køb og salg af fast ejendom til jordbrugsmæssige formål m.m. (Jordfordelingsloven) (oktober 2004) - Høringssvar fra organisationer m.v. Fed typografi: Imødekommet     •      Kursiv typografi: Ikke imødekommet      •     Normal typografi: Alm. kommentarer / begrundelser Foreninger og organisationer m.v. Generelt § 1 § 2 § 4 § 12 § 15 § 19 Andet Advokatrådet Ingen bemærkninger Amtsrådsforeningen i Danmark (forbehold for bestyrelsens behandling) Ingen bemærkninger Danmarks Naturfredningsforeni ng Tilfredshed med lovforslaget, men også bekymring for, om de beløb, som afsættes på de årlige finanslove jf. forslagets § 24, vil være tilstrækkelige til at gennemføre de projekter, som skal gennemføres for opfyldelse af Natura 2000 og vandrammedirektivet. Foreslår ”at der etableres et nationalt jordkøbsnævn med tilknytning til et statsligt jordfordelingsinstitut som tildeles et anseeligt beløb i arbejdskapital med henblik på at kunne være et reelt virkemiddel i gennemførelsen af landets internationale forpligtelser samt realisering af mulige nationalparker og andre store natur- og miljøprojekter på eksempelvis drikkevands- og skovrejsningsområdet.” Bemærkningerne har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet hjemlen til at etablere en sådan national jordpulje allerede findes i den foreslåede § 11. Køb vil således kunne finde sted, når den nødvendige bevilling findes. Dansk ejendomsmæglerfore ning Ingen bemærkninger 1/4
Dansk Landbrug Foreslår at reglerne i § 12, stk. 3, om hvornår forkøbsretten ikke kommer til anvendelse, udvides til også at omfatte generationsskifte jf. lov om landbrugsejendomme § 13 Er imødekommet ved at indføje et nyt nr. 5 i § 13, stk. 3. Dansk Ornitologisk forening Rejser  spørgsmålet, hvorvidt forslagets § 19, stk.1 nr. 4) giver mulighed for salg til f.eks. en almennyttig forening som DOF / Fugleværnsfonden, hvis denne forening har natur- og miljøbevarende formål. Besvaret bekræftende, såfremt fonden opfylder § 24 i lov om landbrugsejendomme. Rejser også spørgsmålet om hvorvidt formuleringen i § 19, stk. 3 om, at ”Salg skal ske på de for den offentlige myndighed bedst  mulige økonomiske vilkår” definitivt vil hindre salg på vilkår, som i særlig grad vil være i stand til at fremme offentlige interesser mht. arealets fremtidige drift og anvendelse. Bestemmelsen er nu formuleret således, at ”salg skal ske på de for den offentlige myndighed bedst mulige vilkår”. Herefter kan erhververs opfyldelse af almennyttige vilkår indgå i salgsovervejelserne. 2/4
Dansk vand- og spildevandsforening Glade for, at loven lægger op til, at jordfordeling fremover kan blive brugt aktivt til fremme af beskyttelse af sårbare indvindingsområder. Den danske Landinspektørforenin g Jordfordeling har gennem årtier været anvendt med betydelig succes til forbedring af arronderingsforholde ne i dansk landbrug. Foreningen foreslår også at trafikale forhold indføjes i formålsbestemmelse n som et nyt selvstændigt nr. 7). Forslaget er delvist imødekommet, idet det nu af bemærkningerne til § 1, nr. 1 og nr. 3 fremgår, at det indgår som et væsentligt formål med jordfordelinger i landområder, at formindske landbrugsfærdslen på det offentlige vejnet, hvilket også indebærer et miljømæssigt perspektiv Tilkendegiver at, tilstedeværelsen af et sagkyndigt fælles sekretariat for jordbrugskommissionerne er væsentligt og har derfor foreslået, at det af lovens tekst klart fremgår, at det er direktoratet for FødevareErhverv, som fungerer som sekretariat for jordfordelingskommissione rne. P.t. er der ikke ændret på den arbejdsfordeling, som foreningen beskriver, men lovteksten er formuleret således, at ministeren  kan træffe beslutning om delegation. Bringer en række konkrete forslag til ændringer i lovens tekst, som 1) enten tager sigte på at præcisere den autoriserede landinspektørs særlige status og eneret til at foretage matrikulære arbejder eller 2) præciserer forhold af teknisk karakter i relation til landinspektørerhvervet. Har ikke givet anledning til ændringer i lovteksten, idet landinspektørerhvervets enekompetencer er særskilt reguleret og beskrevet i særlovgivning. Foreslår at også private planlæggere skal kunne foretage erhvervelser og pålægge forkøbsret i medfør af jordfordelingsloven. Forslaget er ikke imødekommet. Forkøbsretten knytter sig primært til ønsket om at inddrage såkaldte frijorder under landbrugspligten og relaterer sig ikke til ønsket om og behovet for at skaffe puljejord. Offentligt køb af jord kan kun foretages af det offentlige. Såfremt en – privat – planlægger bliver opmærksom på muligheden for at købe hensigtsmæssigt beliggende erstatningsarealer til et forventeligt konkret projekt, vil det offentlige i givet fald kunne erhverve arealerne, forudsat at der på det pågældende tidspunkt er en bevilling hertil. Stiller forslag om, at samlever ligestilles med ægtefælle i lovens § 12, stk. 3 nr. 4). Imødekommet Foreslår tilføjelse til § 15, stk. 2 om, at såfremt en erhverver får omgjort fødevareministerens bestemmelse, skal han i så tilfælde også kunne få godtgjort sine udgifter. Forslaget er ikke imødekommet, idet en erhverver, som måtte få omgjort ministerens beslutning, vil få dom herfor og erhverver vil herved få tillagt evt. erstatning og sagsomkostninger efter gældende ret. Forslår at der i § 19, stk. 1 gøres en tilføjelse om, at afhændelse så vidt muligt skal ske som led i jordfordeling. Imødekommet med den sproglige ændring, at ”så vidt muligt” er ændret til ”hovedsageligt”. Foreslår at der i § 19 om ministerens bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler tilføjes ”jordfordeling”. Forslaget er ikke imødekommet, idet ministerens mulighed for at fastsætte nærmere regler om jordfordeling anses for omfattet af lovforslagets § 2, stk. 4. Foreningen foreslår at der gives mulighed for at hele ejendomme kan indgå i jordfordelinger. Forslaget er ikke imødekommet. For så vidt angår landbrugsejendomme uden bygninger findes hjemmelen hertil allerede i den foreslåede lovs bestemmelser, men lovforslaget ændrer ikke ved, at der pga. de særlige mangelsproblematikke r for faste ejendomme er problematisk generelt at inddrage af beboelses-og driftsbygninger i jordfordelinger. Forslår, at der i loven gives hjemmel til at jordfordelinger iht. særlig bevilling udføres af autoriserede landinspektører. Forslaget har givet anledning til at foreslå en ny bestemmelse i § 26, som åbner mulighed for at ministeren kan fastsætte regler, hvorefter opgaver helt eller delvist kan udlægges til private. 3/4
Den danske dommerforening. Foreslår at også dommere i en retskreds, beliggende uden for jordbrugskommissionens område skal kunne beskikkes som dommer i den udvidede jordbrugskommission Bemærkningen har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget, idet kommunalreformen vil medføre, at kommissionsområdet fremover vil komme til at omfatte en region, hvilket medfører at dommerens geografiske virkefelt som formand for den udvidede kommission udvides. Vandværkerne i Danmark Ingen bemærkninger Frie bønder – Levende land Foreslår § 1 nr. 6) formuleret således at der også gives mulighed for etablering og bevarelse af ………, jordbrugsparcelle r og tillægsjord til nedlagte landbrug uden jord, samt etablering af og udstykning til mindre landbrug, hvis der fremsættes ønske herom. Forslaget er ikke imødekommet, idet etablering og supplering af mindre jordbrug altid kan lade sig gøre, i det omfang landbrugsloven giver mulighed herfor. 4/4
Friluftsrådet Finder det fornuftigt, at direktoratet har valgt at sammenskrive jordfordelingsloven og jordkøbsloven. Foreslår i relation til lovforslagets § 4, at der i loven bør være flere tvangsmidler, som kan anvendes i de tilfælde, hvor en enkelt lodsejer blokerer for et stort projekts realisering. Forslager er ikke imødekommet, da lovens formål er at fremme frivilligheden ved gennemførelsen af arealkrævende projekter. Anvendelsen af tvangsmidler er derfor søgt begrænset, som anført i bemærkningerne til den foreslåede lovs § 4, stk. 2. Foreslår, at undtagelsen for tinglysning af forkøbsret for staten nævnt i § 12, stk. 1 nr. 1 - ejendomme hovedsageligt beliggende i byzone - fjernes, med den begrundelse, at: ”Det netop vil være relevant at opkøbe arealer i byzone eller sommerhusområder, med henblik på at oprette rekreative områder…” Forslaget er ikke imødekommet, idet pålæggelse af forkøbsret er begrundet i ønsket om og behovet for at skaffe landmænd supplerings- og erstatningsjord og samtidigt sikre, at såkaldte frijorder herved bliver sammenlagt med en landbrugsejendom og pålagt landbrugspligt. Jord i byzone vil kun undtagelsesvis kunne opfylde dette ønske og behov. Som lovforslaget foreligger, er det en videreførelse af indholdet i den gældende lov og den aktuelle praksis. Der er således ikke sket ændringer i den frie omsættelighed af jord i byzone i relation til jordkøbsloven. Bemærker, at det af bemærkningerne til § 12 fremgår, at forkøbsretten ikke kommer til anvendelse i landzone, når det pågældende (frijords)areal er under ½ ha og er uden reel landbrugsmæssig værdi. Rådet foreslår denne indskrænkning i forkøbsrettens tinglysning og udnyttelse ændret med den begrundelse, at netop sådanne arealtyper vil kunne indgå i natur- og miljøområder som beskrevet i lovens formålsbestemmelser. De omhandlede arealtyper er sjældent velegnede til sammenlægning med en landbrugsejendom og derfor ikke i målgruppen for arealer, som pålægges forkøbsret for staten. Afledt af nævnets høringssvar er bemærkningerne imidlertid ændret således, at det nu fremgår, at forkøbsretten  normalt ikke kommer til anvendelse for omhandlede arealtyper. 5/4
Hovedstadens Udviklingsråd Ingen bemærkninger Kolonihaveforbundet for Danmark Konstater med glæde, at der med lovforslaget fortsat er en positiv linje vedrørende opkøb af jord til kolonihaveformål. KVL Ingen bemærkninger Landboungdom Ingen bemærkninger Landbrugsraadet Henholder sig til svaret fra Dansk landbrug. Realkreditrådet Ingen kommentarer 6/4