Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 30. november 2004 Kontor: 4.s.kt. J.nr.: 2004-1330-11 Sagsbeh.: hsa Fil-navn: Dokument 6 Besvarelse af spørgsmål nr. 38 (ad L 102 - Forslag til lov om  ændring  af  offentlig  sygesikring,  lov  om  social pension  og  lov  om  højeste,  mellemste,  forhøjet  almin delig    og    almindelig    førtidspension    m.v.),    som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 29. november 2004 Spørgsmål 38: "Ministeren bedes kommentere høringssvaret af 23. november 2004 fra KL, jf. L 102 – bilag 9.” Svar: KL har ikke bemærkninger til forslaget om ændring af reglerne om tilskud til lægemidler. KL kvitterer for, at der i sygesikringsloven indsættes hjemmel til at fastsætte regler om hjemmesygeplejens adgang til den personlige elektroniske medicinprofil. KL er i den forbindelse enig i, at det er tilstrækkeligt, at kun sygeplejersker,  social-  og  sundhedsassistenter  og  plejehjemsassistenter  får adgang til medicinprofilen. Med hensyn til afgivelse af samtykke, går KL ud fra, at det vil ske på samme måde,  som  samtykke  i  dag  afgives  i  forbindelse  med  hjemmeplejens indhentelse  af  oplysninger.  KL  mener,  at  det  er  fornuftigt  at  begrænse adgangen til de situationer, hvor det er relevant i forhold til behandling eller pleje af en konkret person. KL finder dog, at der ikke bør være begrænsninger i adgangen  til  oplysningerne  i  medicinprofilen,  hverken  en  tidsmæssig begrænsning eller i forhold til konkrete medicinske oplysninger om lægemidler. Det  er  KL’s  opfattelse,  at  der  med  hjemmesygeplejens  adgang  til medicinprofilen påføres medarbejderne et vist administrativt merarbejde, som omvendt fører til en mere sikker og rationel anvendelse af lægemidler. Jeg kan oplyse, at der i forbindelse med fastsættelsen af de nærmere regler for hjemmesygeplejens adgang til medicinprofilen vil blive fastsat regler om, at den kommunale  hjemmesygeplejes  adgang  forudsætter  patientens  udtrykkelige samtykke. I tilfælde, hvor patienten ikke selv er i stand til at afgive samtykket, kan det afgives af en pårørende, jf. i den forbindelse § 9 i lov om patienters retsstilling.  Patienten  kan  på  ethvert  tidspunkt  tilbagekalde  samtykket.  Den konkrete model for, hvordan og hvornår samtykke kan afgives vil blive fastlagt i det videre arbejde i den i lovforslagets bemærkninger omtalte tværministerielle arbejdsgruppe.  Indhentningen  af  samtykke  skal  ske  på  en  måde,  som  er overskuelig og administrerbar.
1 Udgangspunktet for hjemmesygeplejens adgang til den personlige elektroniske medicinprofil  er,  at  hjemmesygeplejen  skal  have  adgang  til  konkrete oplysninger om konkrete patienter, når dette er relevant for behandlings- eller plejeopgaven. Derfor vil der i forbindelse med udarbejdelsen af det konkrete regelsæt ske en vurdering af hjemmesygeplejens faktiske behov for specifikke oplysninger, herunder blandt andet med henblik på en eventuel tidsmæssig begrænsning af adgangen til de registrerede oplysninger. Det  er  min  opfattelse,  at  hjemmesygeplejens  adgang  til  medicinprofilen  vil kunne styrke kvaliteten i medicinhåndteringen i hjemmesygeplejen og reducere risikoen for fejlmedicinering - ikke mindst for de mange ældre borgere, som ofte anvender mere end ét lægemiddel. Herudover mener jeg, at der på sigt vil være et effektiviseringspotentiale forbundet med hjemmesygeplejens adgang, idet  arbejdsgangene  i  relation  til  medicinhåndtering  vil  kunne  forbedres  og forenkles væsentligt.