Spørgsmål 5: ”Der    ønskes    en    redegørelse    for    hvordan    Finansministeriet    er    kommet    frem    til,    at børnepasningsgarantien   koster   54   mio.kr.   i   alt   i   perioden   2005-2008.   Udgiften   og   det forventede antal ekstra  børn i pasning i de forskellige institutionstyper/dagpleje ønskes oplyst for hvert af de fire år.” Svar: Finansministeriet har bedt Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender om svarbidrag.   Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender har oplyst følgende: ”Indførelsen af en landsdækkende pasningsgaranti vurderes at medføre merudgifter på i alt 54 mio.kr. i 2005-2008 til kompensation af kommunerne i henhold til DUT-princippet, jf. tabel 1. Tabel 1. Kommunale merudgifter ved en pasningsgaranti. Kommuner uden pasningsgaranti kan indfase garantien: Pr. 1. juli 2005 senest fra barnet er 9 måneder,  pr. 1. juli 2006 senest fra barnet er 6 måneder 2005 2006 2007 2008 2005-2008 Driftsudgifter 4,9 13,6 16,0 16,0 50,5 Kapitaltillæg 0,4 1,1 1,1 1,1 3,5 I alt 5,3 14,6 17,0 17,0 54,0 I de økonomiske bemærkninger til lovforslaget om en landsdækkende pasningsgaranti er anført, at lovforslaget kan medføre merudgifter i perioden 2005-2008 i størrelsesordenen i alt 400 mio. kr.   Baggrunden   for   nedjusteringen   af   skønnet   over   de   økonomiske   konsekvenser   er,   at Københavns  Kommune  efterfølgende  har  tilkendegivet,  at  de  betragter  sig  som  en  kommune, der vil have pasningsgaranti i overensstemmelse med lovudkastet. Københavns  Kommune  har  således  i  høringssvaret  til  lovforslaget  oplyst,  at:  ”Københavns Kommune  har  vedtaget  et  garantibegreb,  der  siger,  at  forældrene  skal  have  pasning  til  deres barn, når de har behov for det. Det indebærer, at København Kommune forventer at have en pladsgaranti, som også er i overensstemmelse med det foreliggende lovudkast medio 2005.” I  de  anslåede  merudgifter  på  54  mio.  kr.  er  der taget  højde  for  de  pladser, København  med vedtagelsen af Børneplanen vil etablere i 2004.   Ved   kommunernes   budgetlægning   for   2004,   som   fandt   sted   oktober   2003,   var   der   22 kommuner,  som  ikke  havde  pasningsgaranti  pr.  1.  januar  2004.  En  af  disse  kommuner  havde ved  budgetlægningen  for  2004  besluttet  at  etablere  pasningsgaranti  i  løbet  af  2004,  og  en  af kommunerne  har  efter  budgetlægningen  og  inden  den  1.  januar  2004  besluttet,  at  kommunen ville etablere pasningsgaranti pr. 1. januar 2004.   11 af de 20 kommuner uden pasningsgaranti pr. 1. januar 2004 eller i løbet af 2004 har samtidig børn på akut venteliste. I oktober 2003 var der 1.579 0-2 årige børn på akut venteliste fordelt på  10  kommuner  og  18  3-5  årige  børn  på  venteliste  fordelt  på  5  kommuner.  Københavns Kommune havde med 1.422 børn under 2 år på venteliste i oktober 2003 den største andel af den samlede venteliste.
Pladsbehovet  i  de  kommende  år  som  følge  af  pasningsgarantien  er  beregnet  ud  fra  Danmarks Statistiks befolkningsprognose for hver af aldersgrupperne 0-2 år og 3-5 år. Fremskrivningen i forhold  til  udgangsåret  2004  viser,  at  nogle  kommuner  får  behov  for  flere  pladser,  andre  for færre pladser.   For hver kommune er forudsat, at det ændrede behov for pladser fordeler sig på de forskellige dagtilbudstyper  svarende  til  landsgennemsnittet  primo  2003,  der  er  den  seneste  tilgængelige opgørelse  af  antallet  af  indskrevne  i  dagtilbud.  For  de  0-2  årige  børn  er  59  procent  af  de indskrevne  i  dagtilbud  i  dagpleje,  16  procent  er  i  vuggestue,  2  procent  er  i  børnehave  og  23 procent  er  i  aldersintegreret  institution.  3  procent  af  de  3-5  årige  i  dagtilbud  er  i  dagpleje,  1 procent er i vuggestue, 59 procent er i børnehave og 37 procent er i aldersintegreret institution.   Pladsbehovet  i  den  enkelte  kommune  for  hver  af  aldersgrupperne  er  herefter  sat  i  forhold  til udgiften  ved  en  fuldtidsplads  for  den  pågældende  aldersgruppe.  Det  forventede  antal  ekstra helårspladser i dagtilbud i forhold til niveauet i 2004 er netto knap 85 helårspladser i 2005, ca. 230 helårspladser i 2006 og ca. 245 helårspladser i 2007 og de følgende år.   Det bemærkes, at den endelige fastlæggelse af den økonomiske kompensation til kommunerne vil   ske   på   grundlag   af   opdaterede   beregninger   ud   fra   nyere   statistiske   oplysninger,   jf. bemærkningerne til lovforslaget om en landsdækkende pasningsgaranti.”