Besvarelse   af   spørgsmål   3   -6   fra   Finansudvalget   vedrørende   L1   fo  rslag   til finanslov for finansåret 2005 Spørgsmål 3: ”Der  ønskes  en  oversigt  over  provenuvirkningen  af  forskellige  initiativer  opdelt  på  følgende måde: -  initiativer  der  var  nye  i  forslaget  til  finanslov  for  2005,  og  altså  ikke  med  i  fx  skattereform, kommuneaftaler eller tidligere finanslove, -  tekniske  ændringsforslag  til  finanslovsforslag  2005,  herunder  ændrede  skøn  som  følge  af konjunkturudviklingen mv. De vigtigste poster bedes oplyst, mens fx ændrede skøn for skatter og afgifter kan samles i en eller nogle få poster,   -  Politisk aftalte ændringsforslag til finanslovsforslag 2005 fordelt på de 5 indgåede aftaler om finansloven, herunder satspuljeaftalen.” Svar: De nye initiativer på forslaget til finanslov for 2005 fremgår af tabel 1. Tabel 1. Nye initiativer på FFL2005 Mio. kr. 2005 pl. 2005 Staten: 3.525 - Forskning, Højteknologifond og uddannelse   750 - Kortuddannede 100 - Fødevarer og børnefamilier 200 - Sundhed og ældre 550 - Svage grupper 600 - Kultur 75 - Styrket retspolitik   350 - Miljø, vand og natur 200 - Flere i beskæftigelse og bedre integration 150 - Pulje til anlæg 200 - Øvrige initiativer 350 Kommuner og amter: 1.650 - Sundhed og sygehuse (inkl. medicin) 800 - Øvrige områder i kommuner og amter bl.a. socialområdet og undervisning   650 - København og Frederiksberg 200 I alt   5.175 Af  de  i  alt  ca.  5,2  mia.kr.  vedrører  de  ca.  1,7  mia.kr.  aftalerne  om  kommuners  og  amters økonomi  fra juni 2004.  Hertil kommer at hovedparten af initiativerne  vedrørende sundhed og ældre   kan   henføres   til   Forårspakken.   Det   samme   gælder   for   fremrykning   af   en   række anlægsprojekter mv. for i alt ca. 0,2 mia.kr. primært i kategorien ”øvrige initiativer”. Provenuvirkningen  i  forhold  til  forslag  til  finanslov  for  finansåret  2005  af  de  politiske  aftaler fremgår af tabel 2. Tabel 2. Provenuvirkning af initiativer sfa. politiske aftaler - udgiftsbudgettet Mia.kr. 2005 pl. 2005 Aftale om udmøntning af satspuljen for 2005   0,6 Aftale om forskning og medicin 0,0
Aftale om børn, handicappede, hospicepladser, retsafgifter, restanceinddrivelse mv. 0,2 Aftale om kultur, idræt for vanskeligt stillede børn, folkeuniversiteter, energibesparende foranstaltninger mv. 0,0 Aftale om FFL2005 1,5 Nedskrivning af puljer og reserver, Danmarks Erhvervsfond, FFL2005  mv. -2,3 Politiske aftaler i alt 0,0 Anm. Afvigelser i summer skyldes afrundinger. I  opgørelsen af de provenumæssige virkninger i tabel 1 indgår ikke initiativer, som finansieres af eksisterende bevillinger på FFL2005, og tidligere initiativer, herunder Forårspakken el.lign. Provenuvirkningen af de tekniske ÆF på udgiftsbudgettet fremgår af tabel 3. Tabel 3. Provenuvirkning af tekniske ÆF - udgiftsbudgettet Mia.kr. 2005 pl. 2005 Ændrede skøn 0,0 - Efterløn 0,5 - Fleksjob mv. 0,4 - Kontanthjælp 0,1 - Førtidspension 0,5 - SU 0,1 - Revalideringsydelse -0,1 - Afløbsprofil på anlægsprojekter -0,1 Renter og statsgæld -0,4 Tekniske ÆF i alt 1,0 Provenuvirkningen af ændringsforslagene på indtægtsbudgettet fremgår af tabel 4. Tabel 4. Provenuvirkning af ÆF - indtægtsbudgettet Mia.kr. 2005 pl. 2005 Ændringsforslag Skatter og sociale bidrag 2,7 Øvrige indtægter 1,2 ÆF i alt   3,9 De   øgede   indtægter   skyldes   primært   en   opjustering   af   provenuet   fra   erhvervsskatterne, herunder kulbrinteskatten som følge af et opjusteret skøn for olieprisen samt det i forbindelse med aftale om FL2005 aftalte indskud i Grundforskningsfonden. De   økonomiske   konsekvenser   af   de   indgåede   aftaler   i   forbindelse   med   FL2005   fremgår endvidere  af  det  af  regeringen  fremsatte  ÆF2005  og  gennemgås  detaljeret  i  Budgetoversigt  3, december 2004, der ventes offentliggjort 8. december 2004.