13. december 2004
Svar på Det Energipolitiske Udvalgs spørgsmål nr. 19 ad L 99
af 10. december 2004
Spørgsmål:
Ministeren bedes for hvert af nedenstående punkter ordret gengive de
tekstafsnit i den af finansministeren fremsendte rapport Privatiseringsal-
ternativer for DONG A/S, hvor følgende analyseres:
a. Hvilke politiske overvejelser og begrundelser, der har ligget til grund
for andre landes privatiseringer af gas, olie- og elektricitetsselskaber.
b. Erfaringerne fra privatiseringer af statsejede gas-, olie- og elektricitets-
selskaber i andre lander, herunder om de politiske begrundelser for
privatisering af de tidligere statsejede selskaber er blevet indfriet.
c. Hvilke effekter på de tidligere statsejede, men nu helt eller delvist pri-
vatiserede energiselskaber f.eks. mere velfungerende konkurrence
der stammer fra en liberalisering af energimarkedet, og hvilke der
stammer fra privatisering af offentligt ejede selskaber.
d. Problematikken vedrørende det forhold, at en privatise-
ring/børsnotering af DONG inklusive statsdeltagelseslicenserne reelt
svarer til at sælge et beskatningsinstrument til private investorer, idet
statsdeltagelse reelt er en del af Nordsøbeskatningen og et væsentligt
instrument til at sikre staten en del af grundrenten (den overnormale
profit) ved kulbrinteaktiviteterne i Nordsøen.
Svar:
Ad a-c: Rapporten indeholder ikke en gennemgang af politiske begrundel-
ser og overvejelser, erfaringer og effekter ved andre landes privatiseringer
af gas-, olie- og elektricitetsselskaber, jf. dog nedenstående tekstafsnit. Jeg
vil dog gerne i den forbindelse bemærke, at regeringen ved valget af priva-
tiseringsform har inddraget en række samfundsmæssige hensyn, herunder
effekten på konkurrencen.
5.24. Som alternativ til at privatisere DONG i dets nuværende form eller
øge selskabets aktiviteter inden en privatisering kunne staten beslutte at
opsplitte DONG i to eller flere dele inden privatiseringerne. En sådan
opsplitning er ikke uden fortilfælde, når det drejer sig om privatiseringer
af energiselskaber, hvilket følgende er eksempler på:
Det engelske Central Electricity Generating Board (det organ, der eje-
de kraftværkerne i England og Wales inden privatiseringen) blev ved
privatiseringen opdelt i tre selskaber (National Power, PowerGen,
Nuclear Electric), hvoraf de to kom på private hænder. Begrundelsen
for opsplitningen var et ønske om (i) at fremme etableringen af et