Folketingets Boligudvalg Vedlagt fremsender jeg i 5 eksemplarer høringsnotat og høringssvar ad forslag til lov om ændring af lov om   statens byggevirksomhed m.v. (Ind- førelse af mulighed for, at de statslige bygherrer indbetaler bidrag til en selvstændig juridisk person, der har til formål at styrke in   dsatsen for in- novation samt bedre udnyttelse af viden i byggeriet, og indførelse af b e- myndigelse til at fastsætte regler for tilrettelæggelse og gennemførelse af byggerier til brug for staten) (L 96.) Med venlig hilsen Bendt Bendtsen ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 24. november 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
Høringsnotat til Boligudvalget vedrørende f  orslag til lov om æ  ndring af lov om statens byggevirksomhed m.v. (Indførelse af muli ghed for, at de statslige bygherrer indbetaler bidrag til en selvstændig juridisk person,  der  har  til  formål  a t  styrke  indsatsen  for  innovation  samt bedre  udnyttelse  af  viden  i  byggeriet,  og  indførelse  af  bemyndigelse til at fastsætte regler for tilrettelæggelse og gennemførelse af bygg e- rier til brug for staten) (L 96). Lovforslaget  har  været  sendt  i  høring  hos  de  organisatione   r,  ministerier og styrelser, som er nævnt sidst i notatet. Der er modtaget høringssvar fra følgende høringsparter: Banedanmark,  BAT-kartellet,  Boligselskabernes  Landsforening,  Bygge- societetet,   Bygherreforeningen,   Dansk   Byggeri,   Det   Centrale   Handi- capråd,   E rhvervs-   og   Selskabsstyrelsen,   Finansministeriet,   Forsvarets Bygningstjeneste, Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening, Kult u- rarvsstyrelsen, Ministeriet for Videnskab,  Teknologi og Udvikling, Prak- tiserende Arkitekters Råd, Rigspoliti et, Slots- og Ejendomsstyrelsen, Sta- tens  Forsknings-  og  Uddannelsesbygninger,  Statens  Byggeforskningsin- stitut og Tekniq. De primære ændringer i  lovforslaget er for det første , at der indføres en hjemmel til, at de statslige bygherrer frivilligt kan bidrage til et innovati- onsorgan for byggeriet, og for det andet  indførelse  af bemyndigelse til at udstede regler for opførelse af statsligt byggeri i f.eks. et offentlig -privat partnerskab  (OPP).  Desuden  foretages  ændringer  i  sammensætningen  af Samordningsudvalget    for    den    Statslige    Ejendomsforvaltning    (SEF- udvalget). Nedenfor gennemgås de dele af høringssvarene, som indeholder bemær k- ninger af politisk karakter. En række bemærkninger af teknisk karakter er ikke medtaget i notatet. Høringssvarene er koncentreret om  princippet om frivillighed i de statsli- ge bygherrers bidrag til et innovationsorgan og om karakteren af de krav, der skal kunne stilles til statsligt byggeri, som opføres i et offentlig -privat partnerskab. Der har desuden været få kommentarer til bestemme   lsen om SEF-udvalgets sammensæ  tning.
2/4 Generelt Generelt er høringssvarene positive over for indholdet i forslaget. Forsl a- get om, at staten kan bidrage til et innovationsorgan, modtages godt. Det bemærkes herunder, at en samling af kræfterne med henblik på at forbe d- re innovationen i byggeriet er gavnlig ikke mindst for de små og melle m- store  virksomheder.  Også  bemyndigelsesbestemmelsen,  der  muliggør,  at ministeren kan udstede regler for opførelse  af byggeri i offentlig -private partnerskaber, modtages positivt. 1. Statslige bidrag til et innovationsorgan Kulturarvstyrelsen  mener,  at  statslige  bidrag  til  innovationsorganet  efter en konkret beslutning bør ske gennem eet samlet bidrag. Kulturarvstyre l- sen  finder,  at  dette  vil  være  mere  hensigtsmæssigt  og  begrænse  admin i- stration. Kommentar: Det er vigtigt, at de statslige bidrag til fonden sker på frivi l- lig basis.  Et samlet statsligt bidrag modvirker denne frivillighed. Kommentaren har ikke givet anledning til ændring i lovfor  slaget. Håndværksrådet og Tekniq foreslår, at staten  forpligtes til at indbetale bi- drag til et innovationsorgan. Kommentar: Som bemærket oven for er det vigtigt, at de statslige byghe  r- rer  bidrager  til  innovationsarbejdet.  Dette  skal  imidlertid  muliggøres  på lige fod med andre (private) virksomheder, hvorfor det skal ske gennem frivillige bidrag. Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lo  vforslaget. 2.  SEF-udvalgets sammensætning Statens  Byggeforskningsinstitut  foreslår,  at  socialministeren  kan  udpege medlemmer af SEF-udvalget. Kommentar: Ø  konomi- og erhvervsministeren og finansministeren udpe- ger ifølge loven medlemmerne til SEF -udvalget.  Ifølge bemærkningerne til lovforslaget udpeges et eller flere medlemmer efter indstilling fra So- cialministeriet. Det findes på denne baggrund ikke nødvendi  gt, at social- ministeren udpeger medlemmer til SEF-udvalget. Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lo  vforslaget. Statens Byggeforskningsinstitut ønsker at deltage i SEF -udvalget.
3/4 Kommentar:  Det  findes  formålstjenstligt,  at  Statens  Byggefor skningsin- stitut deltager i SEF-udvalget. Bestemmelsens  formulering  er  ændret  således,  at  Statens  Byggefors   k- ningsinstitut vil kunne deltage i udvalget. 3. Bemyndigelse til at fastsætte regler for opførelse, om   - og tilbygning af  bygninger  til  brug  for  staten,  f.eks.  som  led  i  et  offentlig-privat partnerskab (OPP) BAT-kartellet ser gerne, at der stilles flere krav til OPP byggerierne, end de, der lægges op til i bemærkningerne til lovforslaget. Det gælder nav n- lig krav om totaløkonomisk tankegang og arbejdsm iljøhensyn. Kommentar: Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til at fastsætte re  g- ler af byggepolitisk karakter. De krav, der er nævnt i bemærkningerne, er eksempler på krav, der findes relevante at stille til statslige OPP bygger i- er. Totaløkonomisk tank egang, dvs. at der ikke alene ses på anlægsudgi   f- terne  men  på  projektets  samlede  udgifter  i  anlægs   -  og  driftsperioden,  er allerede en del af selve OPP konstruktionen, og arbejdsmiljøkrav vil være gældende generelt på byggepladserne. Særlige krav herom i OPP projek- ter findes derfor ikke relevante. Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lo  vforslaget. Forsvarets Bygningstjeneste mener, at OPP byggerier skal defineres som rene  private  byggerier  med  den  konsekvens,  at  staten  ikke  skal  regulere opførelsen af sådanne byggeprojekter. Alternativt mener Forsvarets By  g- ningstjeneste,  at  samtlige  krav,  der  stilles  til  statslige  byggerier,  tillige skal gælde for byggerier opført i et OPP. Kommentar: Formålet med lovforslaget er at sikre, at der gælder ens    byg- gepolitiske  krav  til  samtlige  byggerier,  der  opføres  til  brug  for  staten. Dette gælder, hvad enten staten selv lader byggeriet opføre eller lader a   n- dre opføre byggeriet for sig, med henblik på at staten lejer sig ind for s  e- nere at overtage bygningen. Derfor skabes der med forslaget en bemyndi- gelse  til  at  fastsætte  regler  for  byggerier,  der  opføres  f.eks.  som  led  i  et OPP. Dog findes det ikke relevant at fastsætte regler om forhold, der n  a- turligt  indgår  i  et  OPP,  f.eks.  regler  om  totaløkonomi,  ligesom  der    kan gøre sig særlige forhold gældende som bevirker, at den almindelige reg u- lering af statsligt byggeri ikke findes egnet i OPP byggerier. Kommentaren har ikke givet anledning til ændringer i lo  vforslaget. Slots- og Ejendomsstyrelsen ser gerne, at det i et OPP samarbejde er den statslige (og ikke den private) parts pligt at sikre, at regler udstedt i med- før af bemyndigelsen efterkommes. Slots - og Ejendomsstyrelsen foreslår, at  disse  hensyn  varetages  gennem  kontraktreguleringen  med  den  private
4/4 part  (i  modsætning  til  gennem  udstedelsen  af  regler  for  de  private  akt  ø- rer). Forslaget er imødekomme t, og det er præcis  eret, at den offentlige part har pligten  til  at  sikre  overholdelsen  af  de  regler,  der  udstedes  i  medfør  af bemyndigelsen. Slots-  og  Ejendomsstyrelsen  foreslår  endvidere,  at  finansministeren  b e- myndiges til at fastsætte regler for byggerier, der opføres til brug for st   a- ten, på det område, hvor finansministeren har den regeludstedende ko  m- petence i medfør af den gældende statsbyggelov (statsfinansielle    og bevil- lingsmæssige fo  rhold). Kommentar:  I  medfør  af  den  eksisterende  statsbyggelov  har  finansmin i- steren den regeludstedende kompetence for så vidt angår regler om stat  s- finansielle og bevillingsmæssige forhold ved tilrettelæggelse og genne m- førelse af st atens byggevirksomhed. Slots- og Ejendomsstyrelsens forslag til æ  ndring af lovforslaget indebærer, at denne kompetence udstrækkes til også at gælde byggerier, der opføres til brug for staten, f.eks. som led i et offentlig-privat partnerskab. Forslaget er imødekommet, og der er indsat en bemyndigelsesbestemme l- se for finansministeren. Høringsparter Følgende organisationer er blevet hørt: Byggesocietetet,  Dansk  Center  for  Tilgængelighed,  Det  Centrale  Hand  i- capråd, Erhvervs - og Selskabsstyrelsen, Fonden Realdania, Foreningen af Rådgivende  Ingeniører,  Kommunernes  Landsforening,  Konkurrencest  y- relsen,  Forsvarets  Bygningstjeneste,  Statens  Forsknings-  og  Uddannel- sesbygninger,  Rigspolitichefen,  Miljøministeriet,  Helsingør  Kommune, Ministeriet for Fødevarer, Lan dbrug og Fiskeri, Københavns Amt, Slots - og  Ejendomsstyrelsen,  Kulturarvstyrelsen,  DSB  Ejendomme,  BaneDan- mark, BAT-kartellet, Bygherreforeningen i Danmark, Praktiserende Arki- tekters Råd, DAL/AA, Dansk Byggeri, Boligselskabernes Landsforening, Byggematerialeindustrien, Konstruktørforeningen, Tekniq, Byggefagenes Koorporative  Landssammenslutning,  Håndværksrådet,  Finansministeriet, Indenrigs-  og  Sundhedsministeriet,  Justitsministeriet,  Kulturministeriet, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Amtsrådsfo reningen, Statens  Byggeforskningsinstitut  og  De  samvirkende  Invalideorganisatio- ner.