Til lovforslag nr. L 94 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Erhvervsudvalget den   7. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om Det Centrale Virksomhedsreg  ister (Ajourføring af kompetencefordeling, styrkelse af reklamebeskyttelse, frivillig regis trering af foreninger, ø get digitalisering m.v.) [af økonomi - og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  11.  november  2004  og  var  til  1.  behandling  den  30.  november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og økonomi - og erhvervs- ministeren  sendte  den  21.  oktober  2004  dette  udkast  til  udvalget,  jf.  alm.  del  -  bilag  28.  Den  22. november 2004 sendte økonomi - og erhvervsministeren de indkomne høringssvar samt et notat he r- om til udvalget. Spørgsmål Udvalget  har  stillet  1  spørgsmål  til  økonomi   -  og  erhvervsministeren,  som  denne  har  besvaret. Spørgsmål  et og økonomi - og erhvervsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2  til betænkni  n- gen. 2. Indstillinger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgive lse ikke repræs  enteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen .
2   Else Winther Andersen (V)   Kim Andersen (V)   Svend Erik Hovmand (V) fmd. Christian Lund Jepsen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.  Poul Fischer (DF) Carina Christensen (KF)   Lars Barfoed (KF)   Jann Sjursen (KD)   Frode Sørensen  (S) Jan Trøjborg  (S)   Jens Peter Vernersen (S)   Ole Vagn Christensen (S)   Peder Sass (S) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Naser Khader (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
3 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 94 Bilagsnr.    Titel 1 Høringsnotat og høringssvar, fra økonomi   - og erhvervsministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning 5 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 94 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentarer til Danmarks Statistiks høringssvar, til øk  o- nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
4 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål til økonomi   - og erhvervsministeren og dennes svar herpå Spørgsmål 1 og   økonomi - og erhvervsministerens svar herpå er opt rykt efter ønske fra udvalget. Spørgsmål 1: Som nævnt under folketingets 1. behandling den 30. november 2004 af lovforslag L 94 (Det Ce  n- trale Virksomhedsregister) bedes ministeren kommentere høringssvaret fra Danmarks Statistik, he r- under særligt o  plysningen om, at omlægningerne vil medføre betydelige omkostninger. Ministeren bedes også i sit svar orientere udvalget om, hvordan ministeren sikrer, at dette vigtige omlægning   s- projekt, der har bred tilslutning, ikke forsinkes og/eller nedtrappes på grund af mang el på ressou r- cer. Svar: Danmarks  Statistik  har  efter  afgivelse  af  høringssvaret  tilkendegivet,  at  der  er  tale  om  et  meget overordnet  og  usikkert  skøn,  som  ikke  bygger  på  konkrete  omkostningsberegninger.    Derfor  har Danmarks Statistik inden fremsættelse af l  ovforslaget taget til efterretning, at det i de almindelige bemærkninger  mere  overordnet  blev  angivet,  at  der  kunne  komme  udgifter  til  systemmæssige  ti l- pasninger hos de myndigheder, der benytter data fra og leverer data til registret. En konkret vurdering kan først foretages, når der i samarbejde med de berørte myndigheder er u   d- arbejdet et forslag til en ændret definition af   produktionsenheder. Arbejdet hermed varetages af en arbejdsgruppe, der blandt andet omfatter Danmarks Statistik og de øvrige medlemmer  af den nuvæ- rende  CVR-styregruppen.  Det  kan  derfor  ikke  for  nærværende siges  hvilke  omkostninger,  der  vil være  forbundet  ved  en  eventuel  omdefin  ering  af  produktionsenhederne,  herunder  i  forhold  til  de administrative fordele, som en omlægning forventes gene  relt at medføre. Lovforslagets bemærkninger anfører imidlertid, at der     i forbindelse med en ændring af   definitio- nen  af  produktionsenheder  kan  blive  tale  om  omkostninger.  Omkostningerne  skal  som  udgangs- punkt dækkes af de enkelte myndigheders løbende drift,    men lovbemærkni dog også op til, at der konkret efter forhandling vil være mulighed for at aftale en dækning af sådanne me r- udgifter indenfor rammerne af den samlede CVR-finansiering. Som anført i de almindelige bemærkninger til lovforslaget     vurderes det,  at de samfundsmæssige fordele,  der  opnås  ved  omlægningen  samlet  set  væsentligt  overstiger  de  nævnte  omkostninger.  I forbindelse med den endelige udformning af definitionen af produktionsenheder vil man naturligvis være opmærksom på, at der sa mlet set økonomisk opnås en afbalanceret løsning, således at omlæ g- ningsprojektet ikke nedtrappes på grund af mangel på ressourcer.