DANMARKS REDERIFORENING
(DANISH SHIPOWNERS ASSOCIATION)
AMALIEGADE 33 * DK-1256 KØBENHAVN K * TLF.: +45 33 11 40 88 * TELEFAX: +45 33 11 62 10
E-mail: [email protected]
Erhvervsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
7. december 2004
ulr/bc - 45610/20010002
L 93 - Forslag til lov om ændring af lov om sikkerhed til søs (økonomi - og
erhvervsministeren)
Danmarks Rederiforening finder, at lovforslagets § 1, nr. 6-8 søger at regulere et
principielt erstatningsretligt problem, der bør løses på bredere grundlag. Da vi ikke er helt
enige i bemærkningernes begrundelse, foreslår vi, at l ovforslagets § 1, nr. 6-8 bør udgå.
1)
Lovforslagets § 1, nr. 6-8 - indhold og begrundelse.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 6 -8, at det offentlige i modsætning til i dag ikke
længere skal være erstatningsansvarlig for fejl begået af klassifikationsselskaber m.v.
Det anføres i lovmotiverne - side 9, sp. 1, 1. afsnit, at efter dansk rets almindelige regler
ville Søfartsstyrelsen som hovedregel ikke være erstatningsansv arlig for fejl begået af de
af styrelsen autoriserede klassifikationsselskaber, i det omfang disse må anses som
selvstændigt virkende tredjemænd.
Erstatningsfrihed forudsætter, at Søfartsstyrelsen ikke har handlet uforsvarligt ved
autorisationen af et klassifikationsselskab. Så lang t er vi enige med styrelsen.
2)
Danmarks Rederiforenings indsigelser mod lovforslagets § 1, nr. 6-8.
Vi mener imidlertid, at det følger af dansk rets almindelige erstatningsregler, at
Søfartsstyrelsen normalt vil være erstatningsansvarlig for de autoriserede
klassifikationsselskaber, der på Søfartsstyrelsens vegne varetager lovkrævede tilsynskrav,
der sigter på at tilvejebringe større sikkerhed til søs. Lovmotiverne omtaler alene, at
klassifikationsselskaberne efter danske og EU-regler autoriseres til at udføre tilsyn,
medens det afgørende er, at den opgave, der skal udføres, er en opgave, der påhviler det
offentlige. Ansvaret for sådanne opgavers korrekte udførelse bør det offentlige ikke
kunne fralægge sig ved at delegere dem ud til udenforstående. Vi kan her henvise til, at
der inden for sammenlignelige områder - vejes vedligeholdelse - pålægges det offentlige
ansvar for fejl begået af selvstændigt virkende tredjemænd i forbindelse med arbejdets
udførelse.