NOTAT Høringsnotat  vedrøren de  udkast  til  Lov  om  ændring  af  lov  om  si k- kerhed  til  søs  (Det  offentliges  ansvar  for  fejl  begået  af  autoriserede virksomheder,  hjemmel  til  betaling  for  visse  syn  og  kundgørelse  af forskrifter i medfør af loven  mv.) –  NovI 1.   Sammenfatning Lovforslaget indeholder følgende elementer: Bemærkninger  der  redegør  for  regeringens  overvejelser  om  ko n- sekvensændringer  som  følge  af  lov  om  retssikkerhed  ved  forval t- ningens anvendelse af tvangsindgreb  og  o pl ysningspli gt. J ustering  af  lovens  bestemmelser  om  det  offentliges  erstatnings - ansvar for fejl begået af autoriserede klassifikationsselskaber mv. J ustering af bestemmelserne om betaling for s yn af skibe. En  bestemmelse  om  offentliggørelse  af  søul ykkesrapporter  ind e- holdende personfølsomme opl ysninger. Ændringer  af  teknisk  karakter,  herunder  bestem melser  om  kun d- gørelse  af  regler  udstedt  i  medfør  af  loven  samt  ophævelse  af  b e- stemmelsen om strafansvar ved rømning. 2.   Høringssvarene og kommentarer hertil 2.1Retssikkerhed Det  udkast  til  lovforslag,  som  blev  sendt  i  høring,  indeholdt  en  beste m- melse,  der  præciserede,  at  retssikkerhedslovens  §  10  ikke  indebærer  n o- gen begrænsning i  Søfartsst yrelsens beføj else til at tilbageholde skibe, når foreskrevne   certifikater   ikke   forevises   på   anmodning,   eller   når nogen lægger  hindringer  i  vejen  for  st yrelsens  tilsynsarbejde  ved  at  undlade  at meddele opl ysninger. Søfartens  Ledere har  anført,  at  beskyttelsen  for  skibsføreren  i  henhold  til retssikkerhedsloven  vil  bl ive  gjort  illusorisk,  hvis  forslaget  gennemføres, idet  det  kan  have  konsekvenser  for  skibsføreren,  der  kan  risikere  at  miste sin stilling, hvis skibet tilbageholdes. Advokatrådet har  peget  på,  at  det  nøje  bør  overvejes,  om  der  skal  skabes hjemmel  i  særlovgivningen  til  at  fravi ge  §  10,  og  at  dette  kun  bø r  ske, hvis tungtvejende samfundsmæssige hens yn taler derfor. 3. november 2004 Sag 199943875 Arkivkode 01.01.01 Politisk Juridisk Center /JLO/FBM SØFARTSSTYRELSEN Vermundsgade 38 C 2100 København Ø Tlf. 39 17 44 00 Fax 39 17 44 01 CVR-nr.   29 83 16 10 [email protected] www.sofartsstyrelsen.dk ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET
2/4 Danmarks  Rederiforening  og  Rederiforeningen  for  mindre  Skibe  har  til- sluttet sig bestemmelsen. Justitsministeriet  har  under  drøftelser  om  forslaget  tilkendegivet,  at  den foreslåede b estemmelse er overflødig, idet retssikkerhedslovens § 10 ikke begrænser  Søfartsstyrelsens  adgang  til  at  tilbageholde  skibe,  selvom  ti   l- bageholdelsen er begrundet i, at en mistænkt person har undladt at me  d- virke til kontrollen, f.eks. ved ikke at forevise  foreskrevne certifikater.  I sådanne  tilfælde  må  tilsynsmyndigheder,  der  varetager  væsentlige  sa m- fundsmæssige hensyn, handle udfra de oplysninger, som de har. Retssi  k- kerhedslovens § 10 vil derfor ikke være til hinder for, at styrelsen i denne situation agerer, som om certifikaterne mangler, og derfor gør brug af den beføjelse, som findes i lov om sikke rhed til søs om at tilbageholde skibet. Kommentar Bestemmelsen  er  på  Justitsministeriets  anbefaling  udgået  af  forslaget som  overflødig.  Der  er  redegjort  for  baggrunden   herfor  i  forslagets  be- mærkninger. 2.2  Offentliggørelse  af  Opklaringsenhedens  rapporter  og  redegøre  l- ser vedrørende ulykker til søs Datatilsynet har ønsket en tydeliggørelse af bemærkningerne til forslaget på en række punkter. Der ønskes  blandt andet en s tillingtagen til, om of- fentliggørelse af oplysninger, hvoraf lovovertrædelser kan udl   edes, alene kan ske efter en konkret vurdering. Desuden ønskes en vurdering af, om der,  når  der  i  Søulykkesrapporter  undtagelsesvis  medtages  oplysninger om helbredsforhold, er etableret tilstrækkelige garantier, således som EU   - direktivet om behandling og udveksling af personoplysninger foreskriver. Kommentar Der  er  i  forslaget  foretaget  en  række  ændringer,  som  tager  højde  for kommentarerne  fra  Datatilsynet.  Det  er  således   præciseret,  at  det  alene er i relation til spørgsmålet om behandling af helbredsoplysninger, at der sker fravigelse af de almindelige databeskyttelsesregler, og at dette sker indenfor de undtagelsesmuligheder, som er indeholdt i EU–direktivet om behandling  af  persondata.  Der  vil  kun  i  meget  begrænset  omfang  blive medtaget sådanne oplysninger i søulykkesrapporterne for at give et retv  i- sende  billede  af  hændelsesforløbet  og  dermed  medvirke  til  at  forebygge fremtidige ulykker eller  begrænse disses konsekvenser.   Det  er endvidere præciseret  i  bemærkningerne,  at  søulykkesrapporternes  omtale  af  stra f- bare  forhold  vil  ske  indenfor  databeskyttelseslovgivningens  almindelige rammer. 2.3  Statens  ansvar  for  fejl  begået  af  autoriserede  klassifikationsse l- skaber Søfartens   Ledere  finder,  at  ændringen,  som  indebærer,  at  det  offentlige ikke vil være erstatningsretlig ansvarlig for fejl begået af klassifikation   s-
3/4 selskaberne, bør suppleres med et krav om økonomisk formåen og solid   i- tet, eventuelt gennem lovpligtig ansvarsforsikring. Danmarks Rederiforening og Rederiforeningen for mindre Skibe har an- ført,   at  når  et  klassifikationsselskab  optræder  på  Søfartsstyrelsens  vegne og i denne forbindelse volder trediemand skade, må forholdet mellem S ø- fartsstyrelsen  og  den  skadelidte  sidestilles  med  et  kontraktforhold.  I  så- danne tilfælde vil der efter foreningernes opfattelse generelt være et hæ f- telsesansvar  for  det  offentlige,  selvom  det  ansvarspådragende  forhold  er begået af en privat virksomhed. Det er derfor efter foreningernes opfatte l- se misvisende, når det var anført i det lovudkast, som blev sendt i høring, at den gældende bestemmelse i lov om sikkerhed til søs indebærer en fr a- vigelse af dansk rets almindelige erstatningsprincipper. Kommentar Det offentlige hæfter ikke generelt    - som det synes forudsat af rederifor- eningerne - erstatningsretligt for følgerne af fejl begået på områder, hvor offentlige  opgaver  er  udliciteret  til  private  virksomheder,  som  selvstæ  n- digt  forestår  opgaverne.   Den  nugældende  ordning  indebærer  imidlertid, at  det  offentlige  bærer  et  sådant  ansvar  inden  for  det  område,  som  er dækket af §    19 i lov om sikkerhed til søs. Dette er ikke hensigtsmæssigt, idet det offentlige vil kunne pådrage sig store erstatningsudgifter, selvom det  offentlige  ingen  fejl  har  begået.  Der  k an  endvidere  peges  på,  at  det står den enkelte reder frit at vælge, hvilken af de autoriserede selskaber, man vil benytte. Lovforslaget er præciseret, således at den foreslåede e r- statningsregel  er  indsat  i  lovteksten  og  ikke  blot  fremgår  af  forslagets bemæ  rkninger. EU-direktivet om anerkendelse af klassifikationsselskaber indeholder ik- ke krav om, at selskaberne skal tegne ansvarsforsikring, og der er næ  ppe behov for at indføre et dansk særkrav herom inden for det område, som er dækket af direktivet.  Der au  toriseres imidlertid også virksomheder til at foretage kontrol uden for det område, som er dækket af direktivet. S   ø- fartsstyrelsen   vil   efter   Folketingets   behandling   af   lovforslaget   drøfte spørgsmålet om indførelse af krav om erhvervsansvarsforsi    kring på det te område med e rhvervets parter. 2.4 Justering af bestemmelserne om betaling for syn af skibe Ingen af de hørte organisationer har haft bemærkninger hertil. 2.5 Ændringer af teknisk karakter Danmarks Rederiforening har peget på, at IMO vedtagelser, som s kal væ- re gældende for danske skibe, bør være tilgængelige eventuelt kun i en engelsk  udgave  -  på  et  hvilket  som  helst  tidspunkt.  Der  peges  på,  at  o  f- fentliggørelse  af  sådanne  forskrifter  via  internettet  vil  være  velegnet  til opslag. Kommentar
4/4 Det er i lovforslaget præciseret, at de IMO kodekser mv., der ikke ove  r- sættes til dansk, vil kunne erhverves mod betaling, som hovedregel såvel i papirudgaver  som  på  CD -rom.  De  vil  endvidere  ligge  til  gennemsyn  for offentligheden på Søfartsstyrelsens hovedkontor og   på regionskontorerne. Disse  kodekser  mv.  er  derimod  i  almindelighed  ikke  tilgængelige  på  i   n- ternettet  på  originalsprogene.  IMO,  hvis  udgifter   -  udover  bidrag  fra medlemsstaterne -  delvist finansieres ved salg af publikationer, har som led   i   en   forsøgsordni ng   lagt   enkelte   af   vedtagelserne   på   internettet. Spørgsmålet om en udvidelse af ordningen til at omfatte samtlige vedt  a- gelser vil fra dansk side blive rejst i IMO. Det fremgår endvidere nu ikke blot af bemærkningerne, men af selve lo   v- teksten, at der kan fastsættes, at IMO koder og andre internationale ve  d- tagelser  indenfor  lovens  område  skal  være  gældende,  uanset  at  de  ikke foreligger på dansk. Der er tale om regler, som primært retter sig imod den  internationalt  orienterede  del  af  søfartsbranchen  og  de  til knyttede erhverv.