C:\ConvertIt\DocFolder\$ASQ130511.DOC Fødevareloven (L87) 25. november 2004 MINFF/cwo j.nr. 516-1 Notat om forslag til lov om fødevarer set i lyset af fællesskabsreglerne Forslag til lov om fødevarer (L 87) er en omskrivning af den gældende fødev a- relov fra 1998, som følge af ref ormen af den europæiske fødevarelovgivning. Reformen består af: En hvidbog fra 2000 for den fremtidige fødevarepolitik i fællessk   abet. Fødevareforordningen  gennemfører hvidbogens overordnede pri ncipper og krav om fødevaresikkerhed, som skal gælde i al fø devarelovgivning. Fødevareforordningen indeholder en række bestemmelser, som fastlægger grundlæggende krav til fødevarer. Disse bestemmelser omfa   tter: - forbud mod markedsføring af farlige fødevarer, - forbud mod vildledning, - krav om sporbarhed, - krav til import og eksport af fødevarer til og fra Fællesskabet, - ansvarsfordelingen mellem fødevarevirksomheder og myndigheder samt - regler om virksomhedsledernes ansvar for fødevarerne. Hygiejnepakken er en sammenskrivning og forenkling af hygiejnereglerne. Hygiejnepakken omfatter 3 forordninger og 2 direktiver: - forordning om fødevarehygiejne, - forordning om specifikke hygiejnebestemmelser for animalske fødev a- rer, - forordning om offentlig kontrol af animalske fødevarer, - direktiv om dyresundhedsbestemmelser for produktion, afsætning og import af animalske produkter til konsum, samt - direktiv med ophævelsesbestemmelser for den eksisterende fælle s- skabslovgivning. Kontrolforordningen er rettet mod medlemsstaterne og definerer myndighe- dernes opgaver og forpligtelser i relation til kontrol med virksomhedernes overholdelse af lovgivningen om foder, fødevarer, dyrevelfærd og dyresun   d- hed.
2. Udgangspunktet er, at virksomhederne i alle led i kæden fra jord til bord er a  n- svarlige for at overholde gældende lovgivning. De nationale   kontrolmyndighe- ders opgave er at gennemføre regelmæssig og risikobaseret kontrol af, om vir   k- somhederne overholder fødevarelo vgivningen. Fødevareforordningen og dyresundhedsdirektivet i hygiejnepakken træder i kraft 1. januar 2005, forordningerne i hygiejnepakken og kontrolforordningen fra den 1. januar 2006. Lovforslaget er formuleret som en rammelov, som skal udfyldes med admini- strative regler. Ved udformning af disse regler skal kravene om lovhjemmel, indhold, høring og offentliggørelse overholdes. Såf   remt der er tale om imple- mentering af direktiver, skal bekendtgørelsen stemme overens med de af dire k- tivet udstukne rammer. Forordninger må som følge af deres umiddelbare a  n- vendelighed ikke implementeres. Der er dog mulighed for at fastsætte regler, som supplerer forordningerne på de områder, hvor forordningerne ikke er fuldt ud dækkende. Den gældende fødevarelovs definitioner er således ikke medtaget, men de r- imod henv i ses der til fødevareforordningens definitioner. Bestemmelserne om fødevaresikkerhed er e rstattet af fødevareforordningens regler om fødevaresi  k- kerhed, jf. art. 14 og 15. Bemyndigelserne vedrørende fødevaresikkerhed skal anvendes til at fastsætte supplerende regler på de områder, hvor fødevarefo r- ordningen ikke er dækkende. Lovforslaget kan derfor betragtes som en fremtidssikring af den regeludvikling, som finder sted i EU. Det skal bemærkes, at for at gøre fødevareloven mere læsevenlig, vil der efter lovens vedtagelse blive udarbejdet en vejledning, som sammenholder loven og fødevareforordnin gen.