Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 30. november 2004 følger hermed – i 5 eksemplarer – familie- og forbrugerministerens svar på spørgsmål nr. 17  -19 (L 85 – bilag 7). Spørgsmål 19: ”Ministeren bedes kommentere de af DLO stillede spørgsmål nr. 4  – 14, jf. L 85 - bilag 1.” Svar: Daginstitutionernes    Lands-Organisation    (DLO)    stiller    en    række    konkrete    spørgsmål    i    sit høringssvar af 20. oktober 2004. I    forhold    til    spørgsmålet    vedrørende    kommunernes    varetagelse    af    administrat ionen    af privatinstitutioner, kan det oplyses, at der vil blive taget højde for denne problematik i forbindelse med udarbejdelsen af en bekendtgørelse. Vedrørende   spørgsmålene   5 -7   om   godkendelse,   tilsyn,   og   institutionstyper   er   der   foretaget ændringer i det fremsatte lovforslag. For  så  vidt  angår  spørgsmålet  om  depositum  og  driftsgaranti,  kan  kommunen  i  forbindelse  med ansøgning om godkendelse kræve et depositum. For at kommunerne kan kræve dette depositum, er det nødvendigt med en lovhjemmel. For  så  vidt  angår  komm  unernes  mulighed  for  at  stille  krav  om  en  driftsgaranti  er  det  op  til  den enkelte kommune at vurdere, om der er behov for en sådan. En  driftsgaranti  giver  kommunen  sikkerhed  for  ikke  at  få  betydelige  ekstra  u dgifter,  hvis  en privatinstitution fx går i bet alingsstandsning. En garanti vil give sikkerhed for, at privatinstitutionen vil blive drevet i en vis periode. Fx vil det være  muligt  i  en  periode  at  kunne  betale  løn  til  de  ansatte  i  privatinstitutionen  og  kommunen  vil endvidere have tid til at finde eller etablere nye pladser i det kommunale system. I   forhold   til   spørgsmålet   omhandlende   etableringstilskud,   får   p  rivate   leverandører,   med   det nuværende     lovforslag,     allerede     tre     tilskud:     et     drifts-     og     et     bygningstilskud     samt     et administrationsbidrag. Dette er med til at give private leverandører et godt økonomisk grundlag, hvormed de kan drive en institution.  Der  vil  derfor  ikke  bliver  tale  om,  at  privatinstitutionerne  derudover  skal  have  et etableringstilskud. Privatinstitutionerne er private virksomheder, der må vurdere fordele og ule mper ved at oprette sig som   privatinstitution   og   på   baggrund   af   de   økonomiske   tilskud   vurdere   om   institutionen   er bæredygtig. I   forhold   til   spørgsmålet   vedrørende   forældrenes   egenbetaling   i   forbindelse   med   valg   af   en privatinstitution  over  kommunegrænser,  er  det  forældrenes  frie  valg,  om  de  vil  tage  et  bevilliget tilskud med og benytte en privatinstitution, som er beliggende i og godkendt af en anden kommune. Tilskuddet afhænger af den enkelte kommunes serviceniveau. Da privatinstitutioner ikke er omfattet
af  §  15  i  lov  om  social  service  fastsætter  privatinstitutionen  selv  egenbetalingen.  Det  vil  således være op til den enkelte institution, hvorvidt egenbetalingen skal være ens for alle forældre eller om forældre  med  mindre  kommunalt  tilskud  selv  skal  betale  forskellen,  som  de  i  øvrigt  skal  ved benyttelse af det frie valg over kommunegrænser. I forhold til spørgsmålet vedrørende bygningstilskuddets størrelse kan det o plyses, at størrelsen af bygningstilskuddet  fastsættes  svarende  til  det  gennemsnitlige  vægtede  tilskud  pr.  barn  i  samme aldersgruppe  til  bygninger  i  selvejende  institutioner  i  kommunen.  For  kommuner  uden  selvejende institutioner vil der blive fastsat en tilbagefaldsregel, hvor driftstilskuddet forhøjes med en bestemt procentdel. Tilbagefaldsreglen  vil  som  udgangspunkt  blive  fastsat  ud  fra  den  undersøgelse,  som  Styrelsen  for Social   Service   har   foretaget   for   Ministeriet   for   familie-   og   forbrugeranliggender   om   bl.a. kommunernes nuværende udgifter til bygningstilskud til selvejende institutioner. Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, vil Ministeriet for familie - og forbrugeranliggender i samarbejde med de kommunale parter  følge udviklingen i forbindelse med implementeringen af lovforslaget. I  forhold  til  spørgsmålet  om  opsigelse  i  forbindelse  med  forældrenes  mangle nde  betaling,  vil forældrenes manglende betalingsevne løses - som i øvrige dagtilbud - ved hjælp af de almindelige regler    om    søskende-    og    fripladstilskud.    Disse    bygger    på    principperne    bag    reglerne     om søskendetilskud   i   private   pasningsordninger   efter   servicelovens   §   26,   som   også   vil   gælde   i privatinstitutionerne. I øvrigt  henvises der til svar på spørgsmål 3 og 8. Vedrørende   spørgsmålet   om   depositum   i   forbindelse   med   indmelding,   kan   det   oplyses,   at privatinstitutionerne  godt  kan  opkræve  et  depositum  i  forbindelse  med  indmeldelse,  da  de  ikke omfattet af de gældende betalingsregler, og da de selv fastsætter regler for forældrebetalingen. I  forhold  til  spørgsmålet  om  moms   vil  der  ved  udmøntningen  af  lovgivningen  i  en  kommende bekendtgørelse blive taget højde for momsproblematikken.