Ministeriet for Familie- og forbrugeranliggende Att.: Mette Arnsfelt Andersen Høring vedrørende udkast til lovforslag om ændring af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (Private leverandører af dagtilbud – pengene følger barnet) 15. oktober  2004 Journalnr.:  3.0-2000-0085 sg Børnerådet takker for det tilsendte lovforslag. Det er Børnerådets holdning, at forslaget, uanset at det primært har et forvaltningspolitisk sigte, også kan få betydning for dagtilbuddenes mulighed for at tilvejebringe kvalitet for børnene. Børnerådets bemærkninger skal således betragtes som en vurdering af lovforslagets konsekvenser i et børneperspektiv, idet vi allerede i dag kan iagttage forskelle i vilkårene for børn på baggrund af de rammer, som forskellige typer af dagtilbud giver. Børnerådet vil indledningsvis bemærke til forslaget om indsættelse af en ny hjemmel til at etablere privatinstitutioner, at det ikke synes indlysende, at der er behov for en yderligere adgang til at etablere og drive privatinstitutioner. Dagtilbud kan allerede etableres som kommunale, selvejende og private dagtilbud. Børnerådet vil dog anbefale, at det gennem udvalgsarbejdet præciseres, at loven skal bidrage til at styrke selvejende daginstitutioners pædagogiske og administrative selvstyre, herunder retten til at fastsætte et særligt værdigrundlag og pædagogiske mål, samt styrke forældrenes muligheder for at tage del i institutionernes styrelse. Det er Børnerådets opfattelse, at institutionsmæssig pædagogisk diversitet bidrager til at opretholde pædagogisk faglig debat til gavn for børnene. Børnerådet har følgende bemærkninger til lovforslagets enkelte dele: § 11 a, stk. 4 Det er Børnerådets opfattelse, at bygningstilskuddet sikrer selvejende og private institutioners mulighed for selv at eje ejendomme og sikre deres løbende vedligeholdelse. Børnerådet finder, at dette forhold har betydning for institutionens stabilitet og dermed mulighed for at koncentrere sig om arbejdet med børnene. § 11 a, stk. 5
- 1 - Det er Børnerådets opfattelse, at privatinstitutioners forsyningssikkerhed må sikres gennem klare regler for, hvordan og hvornår driftstilskud skal udbetales i forbindelse med etablering af nye institutioner. § 11 a, stk. 6 Børnerådet ønsker, at de regler om beregning af søskende- og fripladstilskud, som socialministeriet fastsætter, svarer til de regler, som allerede gælder for kommunale og selvejende dagtilbud. Dette er centralt for at sikre, at privatinstitutioner står åbne for alle børn, jf. § 12 stk. 5. § 12, stk. 5 Privatinstitutioner skal efter lovforslaget selv træffe afgørelse om optagelse af børn. Børnerådet ønsker, at det præciseres, at dette indebærer, at der skal føres en venteliste. Kravene til denne venteliste skal være identisk med tilsvarende krav til kommunal ventelisteadministration, og forældre, som er noteret på ventelisten, bør have fuld indsigt i reglerne for ventelistens administration, og adgang til oplysning om eget barns placering på listen. Andre forhold Det fremgår yderligere, at privatinstitutioner selv skal fastsætte og administrere forældrebetaling. Børnerådet ønsker begrænsninger i adgangen til at fastsætte forældrebetalingen, for at sikre at privatinstitutioner reelt er åbne for alle børn jf. § 12, stk. 5, som præciserer, at institutionerne ikke kan nægte at optage børn, med mindre der ikke er plads. Børnerådet anbefaler, at privatinstitutioner ikke tillades at opsige børn på grund af forældres restancer, og at socialministeriet fastsætter regler som sikrer institutionens økonomi, gennem at forældrenes opholdskommune pålægges forpligtelsen til at inddrage restancen, eller på anden vis. Med venlig hilsen Klaus Wilmann Susanne Glending formand fuldmægtig