Det Energipolitiske Udvalg
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
nov 23, 2004
ub/jgj/bhk
Bestemmelser om supplerende energi i Bygningsreglement 2005
I Dansk Fjernvarme har vi gennem det seneste års tid fulgt arbejdet med tilblivelsen af det ny
bygningsreglement BR2005. Det berører alle vores medlemmer og de ca. 1,5 mio. danske
fjernvarmeforsynede husstande og virksomheder.
Dansk Fjernvarme har i den forbindelse desværre konstateret, at der i nogle sammenhænge ikke har
været forståelse for fordelene ved kollektiv varmeforsyning, i særdeleshed i eksisterende
forsyningsområder. Vi frygter i Dansk Fjernvarme, at denne manglende forståelse i værste fald kan
medføre meget uheldige konsekvenser, både for en række fjernvarmeværker og deres forbrugere, men
også og ikke mindst samfundsøkonomisk.
På denne baggrund har Dansk Fjernvarme fundet det relevant med denne direkte henvendelse til
Folketingets Energipolitiske Udvalg.
Som brancheorganisation er Dansk Fjernvarme enig i og accepterer, at fjernvarme ikke i alle tilfælde og
ikke i alle områder af landet er den optimale forsyningsform i nye udstykningsområder med huse bygget i
henhold til det ny bygningsreglement.
Dette ændrer dog ikke ved, at der i eksisterende forsyningsområder er foretaget meget store investeringer
i anlæg, der hverken er regnskabsmæssigt afskrevet eller teknisk forældede, og at der i eksisterende
forsyningsområder findes et stort antal bygninger, der i mange år fremover vil have behov for en
traditionel energiforsyning, hvor fjernvarmen er den både samfundsøkonomiske og brugerøkonomiske
bedste forsyning.
Derfor vil det ud fra et samfundsmæssigt hensyn være særdeles uhensigtsmæssigt at fremme etablering
af individuelle anlæg til alternativ og vedvarende energi inden for kollektive energiforsyningsområder. Det
vil mindske udnyttelsen af de kollektive anlæg og dermed den samfundsøkonomiske værdi af disse og
tillige medføre stigende omkostninger hos andre forbrugere tilknyttet sådanne anlæg, da de faste
omkostninger ved eksisterende fjernvarmeanlæg vil være uændrede, selvom enkelte forbrugere får et
mindre aftag. I sådanne områder er det derfor langt mere formålstjenligt at etablere nye anlæg i
fællesskab og udnytte kapaciteten i det eksisterede fjernvarmedistributionssystem så godt som muligt.
Hertil kommer, at for eksempel solfangeranlæg i de fleste tilfælde er billigere at etablere som fælles anlæg
end som individuelle anlæg. Større anlæg er også langt mere energiøkonomiske med en højere ydelse pr.
investeret krone end mindre individuelle anlæg. Endvidere vil det være muligt at kontrollere anvendelsen
af fællesanlæg etableret på fjernvarmeværkerne, hvilket næppe vil være tilfældet i samme grad for
individuelle småanlæg.
Det er derfor uhensigtsmæssigt og uacceptabelt, at forslaget til nyt bygningsreglement underminerer
økonomien i fællesanlæg ved at kræve etablering af individuelle anlæg for alternativ eller vedvarende
energi i forbindelse med ombygninger og renoveringer i kollektive energiforsyningsområder uden konkret
hensyntagen til fjernvarmeforsyningens grad af mil-jøvenlighed og uden hensyntagen til, om