Til lovforslag nr. L 82 Folketinget 2004-05 Betæ  nkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 0. december 2004 2. udkast (Ændringsforslag fra økonomi    - og erhvervsministeren) Betænkning over Forslag til lov om Energinet Danmark 1. Ændringsforslag Økonomi  - og erhvervsministeren har stillet 11 ænd  ringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 4. november 2004 og var til 1. behandling den 11. november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Udvalg. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et   udkast   til   lovforslaget   har   inden   fremsættelsen   været   sendt   i   høring,   og økonomi -   og erhvervsministeren  sendte  den  11.  oktober  2004  dette  udkast  til  udvalget  tillige  med  et  notat  om fordele og ulemper ved etablering af Energinet Danmark med inddragelse af Gastra, jf. alm. del – bilag  12  og  13.  Den  4.  november  2004  sendte  økonomi -  og  erhvervsministeren  de  indkomne høringssvar samt et notat herom til u dvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Keld Albrechtsen (EL), Arbejderbevægelsens Erhvervs  råd, De af Folketinget valgte Statsrevisorer, Forbrugerrådet  og Medarbejderne i Gastra A/S. Økonomi  - og erhvervsministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Deputationer Endvidere  har  Dansk  Fjernvarme  og  Forbrugerrådet   mundtligt  over  for  udvalget  redegjort  for deres holdning til lovforslaget.
2 Spørgsmål Udvalget har stillet 62 spørgsmål til   økonomi - og erhvervsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Udtalelse fra økonomi - og erhvervsministeren Økonomi  - og erhvervsministeren har over for udvalget oplyst følgende: Der  har  fra  Eltra  og  Elkraft  været  udtrykt  bekymring  for  risikoen  for,  at  Energine  t  Danmarks kreditværdighed  reduceres,  og  at  eksisterende  lån  kan  kræves  førtidsindfriet  som  følge  af,  at  der ikke  kræves  bevilling  til  Energinet  Danmarks  elforsyningsvirksomhed.  Baggrunden  herfor  er,  at bevillingssystemet  giver  sikkerhed  for,  at  en  elforsyningsvirksomhed  har  bevilling  til  at  drive  sin virksomhed   inden   for   et   nærmere   afgrænset   o mråde   af   en   periode   på   mindst   20   år,   jf. elforsyningslovens § 19, stk. 2. Med   lov   om   Energinet   Danmark   er   det   Energinet   Danmark,   som   udøver   systemansvarlig virksomhed samt ejer, driver og udbygger den overordnede infrastruktur på elområdet i Danmark. Bevilling hertil vil således i kke i medfør af elforsyningsloven blive givet til andre virksomheder. På   tilsvarende   vis   vil   der   ikke   blive   givet   bevilling   til   andre   virks omheder   til   regional transmissionsvirksomhed    inden    for    de    nærmere    afgrænsede    områder,    hvor    den    regionale eltransmission fuldt ud er overgået til Ene rginet Danmark i medfør af elforsyning slovens § 35.” For så vidt angår   ændringsforslaget til §   11 om revision, er der i andet afsnit i bemær  kningerne til nr. 3 og 4 henvist til rigsrevisorlovens § 9, stk. 1. Henvisningen til stk. 1, som er en fejl, bør udgå, således at afsni ttet får følge  nde ordlyd: »Samtidig   etableres   en   aftale   mellem   økonomi -   og   erhvervsministeren   og   rigsrevisor,   jf. rigsrevisorlovens  §  9,  som  indebærer,  at  der  oprettes  en  i  ntern  revision.  Den  interne  revision varetages af en statsautoriseret revisor, der samtidig reviderer virksomhedens datterselskaber«. Jeg skal anmode om, at denne ændring m  edtages i betænkning  en. 4. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut    var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  u  dvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme  med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspej le et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    økonomi - og erhvervsministeren, tiltrådt af <>: Til § 6
3 1) I stk. 6 ændres   », og han kan til enhver tid afsætte de af ham  « til: »og kan til enhver tid afsæ  tte de af ministeren«. [Ændring for at undgå kønspecifikke betegnelser] Til § 10 2) I stk. 2, 2.  pkt., ændres   »han« til: »denne«. [Ændring for at undgå kønspecifikke betegnelser] Til § 11 3) Stk. 2 affattes således: »Stk. 2. Energinet Danmarks årsrapport revideres af rigsrevisor efter årsregnskabsloven og efter lov om revisionen af statens regnskaber m.m.« [Teknisk ændret affattelse af bestemmelsen] 4) Stk. 4 udgår. [Ændring af revisionsbestemmelse hvorefter rigsreviso   r er enerevisor] Til § 23 5) Ordet », revisor« udgår. [Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændrede affattelse af § 11] Til § 24 6) Ordet », revisorer« udgår. [Konsekvensændring som følge af den foreslåede ændrede affattelse af § 11] Til § 30 7) Nr. 6 affattes således: »6. I § 8, stk. 5 og 6,indsættes efter »tariffer«: », jf. dog stk. 7«.« [Ændret affattelse, som tilsigter det givne formål] 8) I det under nr. 7 foreslåede  § 8, stk. 7, ændres   »alle elforbrugerne i de respektive områder « til: »de brugere i de respektive områder, der modtager virksomhedens ydelser «. [Ændret affattelse, som tilsigter det givne formål] 9) Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer: »01. I § 21, stk. 1, 2. pkt., der bliver 3. pkt., ændres »3 eller 4« til »2«.« [Konsekvensrettelse som følge af lovforslagets § 30, nr. 13]
4 10) Nr. 37 affattes således: »37. I § 77, stk. 2, udgår »til bevillingshavere «.« [Ændring  med  henblik  på,  at  såvel  produktionsvirksomheder  som  Energinet  Danmark  omfattes  af bestemmelsen] 11) Efter nr. 40 indsættes   som nyt nummer: »02. Efter § 92 indsættes før kapitel 15: »Kapitel 14 a Særlig økonomisk regulering m.v. af visse virksomheder § § § § 92 a. Net- og transmissionsvirksomheder kan inden den 1. marts 2005 skriftligt meddele øk onomi- og erhvervsministeren, at virksomheden ønsker at være omfattet af bestemmelserne i dette kapitel. Meddelelse herom indebærer, at virksomheden er underlagt bestemmelserne i dette kapitel med virkning fra den 1. januar 2005. Stk. 2. Virksomheder, der ikke den 1. marts 2005 har fremsendt meddelelse som nævnt i stk. 1, fortaber eventuelle rettigheder til at opkræve beløb, som skyldes underdækning opstået i perioden fra den 1. januar 2000 til den 31. december 2003. Det gælder dog ikke underdækning, som kan afvikles efter reglerne i bekendtgørelse om indtægtsrammer for netvirksomheder og regionale transmissionsvirksomheder omfattet af elforsyningsloven. Stk. 3. Bestemmelserne i §§ 69, 70, 74 og § 76, stk. 1, nr. 5, i lov om elforsyning og § 4, stk. 6 og 8, i lov nr. 494 af 9. juni 2004 om ændring af lov om elforsyning, lov om naturgasforsyning og lov om varmeforsyning finder ikke anvendelse for virksomheder, som den 1. marts 2005 har fremsendt meddelelse som nævnt i stk. 1. § § § § 92 b. Bestemmelserne i §§ 92 c-92 k finder kun anvendelse for virksomheder, der den 1. marts 2005 har fremsendt meddelelse som nævnt i § 92 a, stk. 1, jf. dog § 92 i. § § § § 92 c. Priserne for ydelser fra virksomhederne fastsættes under hensyntagen til virksomhedernes omkostninger til indkøb af energ i, lønninger, tjenesteydelser, administration, vedligeholdelse, andre driftsomkostninger og afskrivninger samt forrentning af kapital. Ved fastsættelsen af pr  iserne tages desuden hensyn til udgifter, som afholdes som følge af, at virksomhederne hæfter for   gældsforpli  gtelser i medfør af § 92 k, stk. 3, eller for andre elforsyningsvirksomheders gældsfo  rpligtelser stiftet inden den 30. december 1999. Priserne for virksomhedernes ydelser må ikke stige som følge af v  ederlag, der erlægges ved overdragelse af virksomheden. Stk. 2. Økonomi  - og erhvervsministeren kan fastsætte regler for beregning af driftsmæssige afskrivninger og for opgørelsen af virksomhedernes kapital, herunder eventuel indskudskapital, samt de satser, der kan anvendes ved indregning af forrentning efter stk. 1. Økonomi  - og erhvervsministeren kan endvidere fastsætte regler om regnskabsmæssig adskillelse mellem forskellige aktiviteter samt regler om virksomhedernes regnskabsføring og budgettering, herunder at virksomhederne skal udarbejde, lade revidere og offentliggøre årsrapporter i overensstemmelse med bestemmelserne i årsregnskabsloven. § § § § 92 d. Priser for virksomhedernes ydelser fastsættes i overensstemmelse med de i stk. 2 nævnte indtægtsrammer. Rammerne fastsættes med henblik på dækning af de i § 92 c nævnte omkostninger ved en effektiv drift af virksomheden.
5 Stk. 2. Økonomi  - og erhvervsministeren fastsætter regler om generelle indtægtsrammer for alle berørte virksomheder for et nærmere angivet antal år. Inden for de nævnte rammer fasts ætter Energitilsynet årligt en indtægtsramme for hver af de berørte virksomheder. Stk. 3. Energitilsynet kan give dispensation fra de af tilsynet fastsatte rammer, såfremt det er nø dvendigt for, at virksomheden kan gennemføre forpligtelser, som er pålagt   i bevillingen, i loven eller bestemmelser fastsat i medfør af loven. Stk. 4. Enhver form for indtægt i virksomheden skal medgå til dækning af udgifter som nævnt i § 92 c, stk. 1. Dette gælder dog ikke overskud i form af forrentning af indskudskapital og ekstraordinære effektiviseringsgevinster i forhold til indtægtsrammerne. Økonomi - og erhvervsministeren kan fastsætte regler om, hvad der kan anses for ekstraordinære effektiviseringsgevinster, og om fastsæ  ttelsen af størrelsen heraf.   Stk. 5. Kommuner og amtskommuner må ikke yde tilskud til kommunal netvirksomhed, som efter bestemmelsen i § 4, stk. 1, ikke drives i selskaber med begrænset ansvar. § § § § 92 e. Virksomheden skal til Energitilsynet anmelde størrelsen af den kapital, som ifølge virksomheden skal danne grundlag for fastsættelsen af den forrentning, som i me  dfør af § 92 c, stk. 1, kan indregnes i priserne. Virksomheden skal særskilt opgøre størrelsen af en eventuel indskudskapital. Stk. 2. På grundlag af den i stk. 1 nævnte anmeldelse opgør En ergitilsynet under hensyntagen til virksomhedens finansieringsforhold og omsætning størrelsen af den kapital, som danner grundlag for fastsættelsen af den indregningsberettigede forrentning, samt størrelsen af den eventuelle indskudskapital. Stk. 3. Uanset bestemmelserne i §§ 92 c og 92 d vil virksomhederne og disses ejere frit kunne disponere over kapital og indtægter, som de i medfør af den indtil den 30. december 1999 gældende elforsyningslov frit kunne disponere over. § § § § 92 f. Virksomhederne skal til Energitilsynet anmelde opgørelser af indskudskapital og kapital, som ønskes forrentet, jf. § 92 e. Stk. 2. Energitilsynet kan fastsætte regler om anmeldelser efter stk. 1. § § § § 92 g. Virksomhederne skal med virkning fra den 1. januar 2000 efter regler fastsat af økonomi - og erhvervsministeren udarbejde en opgørelse over ikke anvendte henlæggelser foretaget efter den indtil den 30. december 1999 gældende elforsyningslov, over  - og underdækning for perioden før den 30. december 1999 samt øvrige kapita  lforhold. Virksomhederne skal herefter udarbejde en å bningsbalance, der udformes efter regler fastsat af økonomi - og erhvervsministeren, og som vil skulle danne grundlag for den fremtidige prisfastsættelse efter bestemmelserne i dette kapitel. Opgøre lsen og åbningsbalancen fremsendes til Energ itilsynet inden en af tilsynet fastsat frist. Stk. 2. Virksomhederne skal inden en af Energitilsynet fastsat frist fremsende en redegørelse for, hvorledes ikke anvendte henlæggelser foretaget efter den indtil den 30.   december 1999 gældende elforsyningslov, over- og underdækning for perioden før    den 30. december 1999 samt øvrige aktiver eller passiver, der indgår i den i stk. 1 omhandlede åbningsbalance, vil blive udlignet i kommende års priser. Stk. 3. Energitilsynet træffer afgørelse om, hvorvidt de af virksomhederne fremsendte opgørelser og åbningsbalancer efter stk. 1 kan godkendes. Energitilsynet træffer endvidere afgørelse om, i hvilket omfang virksomhedernes redegørelser efter stk. 2 kan danne grundlag for udlign ingen af henlæggelser m.v. i kommende års priser. Stk. 4. Såfremt en virksomhed ikke har opfyldt sine forpligtelser efter stk. 1 og 2 inden for den af Energitilsynet fastsatte frist, fastsætter tilsynet opgørelsen og åbningsbalancen.
6 § § § § 92 h. En netvirksomhed må hverken helt eller delvis afstå sine ejerandele i en elproduktions-virksomhed til 1)   en virksomhed, hvori netvirksomheden direkte eller indirekte besidder ejerandele, 2)   en virksomhed, som direkte eller indirekte besidder ejerandele i netvirksomheden, 3)   en virksomhed, som direkte eller indirekte er helt eller delvis ejet af en virksomhed, der tillige direkte eller indirekte besidder ejerandele i netvirksomheden. Stk. 2. Økonomi  - og erhvervsministeren kan dispensere fra bestemmelsen i stk. 1. § § § § 92 i. Elproduktions- og elhandelsvirksomheder og disse virksomheders datterselskaber må tilsammen ikke 1)   eje mere end 15 pct. af en af dette kapitel omfattet virksomheds samlede kapital eller 2)   besidde en bestemmende indflydelse i kraft af særlige stemmerettigheder i en sådan virksom heds ledende organer. Stk. 2. Aftaler om overdragelser af kapitalandele og aftaler eller vedtægtsbestemmelser om tildeling af stemmerettigheder i strid med stk. 1 er ugyldige. § § § § 92 j.  Det er en betingelse for meddelelse af bevilling til netvirksomheder, at direkte eller indirekte ejerandele i elproduktionsvirksomheder, transmissionsvirksomheder og forsyningspligtige virksomheder, der den 29. april 1999 besiddes af netvirksomheden eller af virksomheder, der direkte eller indirekte besidder ejerandele i netvirksomheden, overfø at denne direkte besidder de pågældende ejerandele. Det er ligel   edes en betingelse for meddelelse af bevilling til transmissionsvirksomheder, at ejerandelene i disse virksomheder er overført til den eller de berørte netvirksomheder i overensstemmelse med 1. pkt. Stk. 2. Økonomi  - og erhvervsministeren kan dispensere fra bestemmelsen i stk. 1, såfremt særlige hensyn tilsiger det. § § § § 92 k. En virksomhed må ikke yde lån til eller stille sikkerhed for andre virksomheder, herunder andre kollektive elforsyningsvirksomheder. Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1 gælder ikke, i det omfang der ved långivningen eller sikkerhedsstillelsen alene disponeres over den i § 92 e, stk. 3, nævnte kapital. Stk. 3. Bestemmelsen i stk. 1 gælder desuden ikke, i det omfang en netvirksomhed alene stiller sikkerhed til fordel for en elproduktionsvirksomhed, som helt eller delvis ejes af netvirksomheden, når sikkerhedssti llelsen kun omfatter gældsforpligtelser, som elproduktionsvirksomheden påtager sig med henblik på restfinansiering af anlægsarbejder påbegyndt inden den 29. april 1999 .«« [Opretholdelse af hidtil gældende økonomisk regulering m.v. for visse virksomheder] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2 Ændringsforslage   ne   er   en   konsekvens   af,   at   der   bør   anvendes   kønsneutrale   betegnelser   for personer i lovgivningen. Til nr. 3 og 4 Med  den  teknisk  ændrede  affattelse  af  stk.  2  og  med  forslaget  om,  at  stk.  4  udgår,  revideres Energinet Danmark af rigsrevisor som enerevisor både i forhold til årsreg  nskabsloven og i medfør af lov om revisionen af statens regnskaber m.m.
7 Samtidig   etableres   en   aftale   mellem   økonomi -   og   erhvervsministeren   og   rigsrevisor,   jf. rigsrevisorlovens  §  9,  som  indebærer,  at  der  oprettes  en  intern  revision.  Den  interne  revision varetages af en statsautoriseret revisor, der samtidig reviderer virksomhedens datterselskaber. Der  udføres  såvel  finansiel  revision  som  forvaltningsrevision.  Rigsrevisor  kan  rapportere  om revisionen  til  statsrevisorerne  efter  anmodning  fra  disse  og  af  egen  drift.  Rigsrevisor  rapporterer som revisor i Energinet Danmark til bestyrelsen, der aflægger regnskabet. Hvis det bliver aktuelt at rapportere  til  statsrevisorerne,  vil  bestyrelsen  forinden  blive  hørt  om  et  udkast  til  beretning,  som tillige forelægges ressortministeren. I påkommende tilfælde skal der tages stilling til spørgsmål om fortrolighed  af  oplysninger,  f.eks.  om  forretningsmæssige  forhold  m  .v.,  som  ikke  kan  indgå  i  en beretning til statsrevisorerne, fordi statsrevisorerne offentliggør disse. Statsrevisorernes beretninger fremsendes endvidere til Folketinget og vedkommende minister. Under  hensyntagen  til  den  selvstændige  offentlige  virksomheds  formål  og  samlede  opgaver, herunder  aflæggelse  af  koncernregnskab  for  moder  -  og  dattervirksomhederne  samt  selskabs-  og skattemæssige forhold i øvrigt, er det forudsat at udnytte muli   gheden for at etablere intern revision i medfør  af  §  9  i  lov  om  revisionen  af  statens  regnskaber  m.m.  Efter  denne   bestemmelse  kan rigsrevisor med ministeren aftale, at revisionsopgaverne varetages i et nærmere fastlagt samarbejde mellem rigsrevisor og et organ for intern revision.  Det forudsættes tillige, at den interne revision varetages   af   en   statsautoriseret   revisor,   der   samtidig   reviderer   virksomhedens   datterselskaber. Udpegning  af  den  statsautoriserede  revisor  må  således  koordineres  mellem  datterselskabernes bestyrelser,  Energinet  Danmarks  bestyrelse  og  ministeren.  Rigsrevisionens  revision  af  regnskaber med  intern  revision  omfatter  dels  Rigsrevisionens  egen  revision  af  regnskabet,  dels  et  samarbejde og  tilsyn  med  den  interne  revision.  Rigsrevisionens  samarbejde  og  tilsyn  med  intern  revision  har bl.a. til formål at fas tlægge og vurdere, i hvilket omfang Rigsrevisi  onen kan basere sin revision af regnskabet på den interne revisions a rbejde. For  så  vidt  angår  Energinet  Danmarks  helejede  datterselskaber  ,  har  rigsrevisor  adgang  til  at indhente og foretage gennemgang af disse selskabers regnskaber m.v. via sin revisionskompetence i moderselskabet.   Ved   en   sådan   gennemgang   påses   navnlig,   at   regnskaberne   er   undergivet betryggende  revision,  at  vilkårene  for  indskud  m .v.  i  datterselskaberne  er  opfyldt,  at  midlerne  er anvendt   i   overensstemmelse   med   givne   bestemmelser,   og   at   der   i   øvrigt   er   taget   skyldige økonomiske hensyn ved forvaltni ngen af midlerne. Til nr. 5 og 6 Ændringerne foreslås som en konsekvens af de foreslåede ændringer til § 11, hvorefter rigsrevisor er enerevisor for Energinet Danmark. Til nr. 7 og 8 Der er tale om tekniske ændringer med henblik på at nå det givne formål med bestemmelserne, jf. bemærkningerne til lovforslaget. Til nr. 9 Ændringsforslaget  er  en  konsekvensrettelse  som  følge  af  lovforslagets  §  30,  nr.  13,  hvoraf  det fremgår, at § 21, stk. 2 og 3, oph æves. Til nr. 10
8 I  det  fremsatte  forslag  er  produktionsvirksomheder  udgået  af  bestemmelsen,  hvilket  ikke  er tilsigtet. Ved at fjerne ordene  »til bevillingshavere« sikres, at såvel produktionsvirksomheder som Energinet Danmark er omfattet af bestemmelsen. Til nr. 11 Gennemførelsen  af  den  energipolitiske  aftale  af  29.  marts  2004  med  Elfor  om  kapitalforhold  i elsektoren er udmøntet i lov nr. 494 af 9. juni 2004 samt udmøntes i dette lovforslag. I perioden fra den 1. januar 2000 til den 31. december 2003 er der oparbejdet en underdækning i virksomheder,  hvis  indtægter  har  været  lavere  end  deres  indtægtsrammer.  Der  er  ikke  oparbejdet underdæ  kning i 2004, idet den gældende bekendtgørelse ikke giver mulighed herfor. Lovændringen af 9. juni 2004 afskærer imidlertid ikke virksomheder fra at stille krav om dækning af denne historiske underdækning, da virksomhedernes retskrav ikke kan fjernes ved en lovændring. Det     er     imidlertid     en     forudsætning     for     gennemførelsen     af     lovændringen,     at     net -     og transmissionsvirksomheder ikke både kan få rådighed over den tidligere bundne kapital og samtidig rejse   krav   over   for   forbrugerne   om   indbetaling   af   fuld   underdækning   fra   tidligere   perioder. Virksomhederne  må  derfor  vælge  ikke  at  overgå  til  den  nye  økonomiske  regulering,  hvis  de  vil stille krav om opkrævning af underdækning opstået i det gamle regime. Forudsætningen om, at  virksomheder ikke både  kan beholde fordelene fra det  gamle system og samtidigt   få   fordelene   ved   den   nye   regulering,   blev   præciseret   over for   virksomhederne   i forbindelse    med    høringen    af    den    nye    indtægtsrammeregulering,    som    fastlægger    den    nye prisregulering,  som  sikrer,  at  indtægtsloftet  ikke  brydes.  På  baggrund  af  aftalen  med  Elfor  af  29. marts 2004 og høri ngen forventes det ikke, at der er virksomheder, der foretrækk  er at forblive under den hidtidige regulering og få opgjort og opkræve den historiske underdækning, som de har krav på. Den foreslåede lovændring sikrer imidlertid, at virksomheder, der måtte ønske dette, kan vælge at forblive    under    den    økonomiske    reguleri ng,    hvorigennem    kravet    er    opstået.    Fremsender virksomhederne  ikke  en  meddelelse  herom  inden  den  1.  marts  2005,  overgår  de  til  den  nye regulering.  Bestemmelsen sikrer således forbruge rne mod,  at virksomhederne omfattes af den nye regulering   og   herefter   senere   rejser   økonom iske   krav   mod   forbrugerne   for    ydelser,   som virksomhederne har leveret i perioden 2000-2003. Af    lovtekniske    grunde    er    det    fundet    nødvendigt    at    indføje    et    særligt    kapitel    14    a    i elforsyningsloven, som indeholder en opregning af bestemmelser i elforsyningsloven, som i dag er gældende, men som vil blive ændret eller ophævet ved den fulde ikrafttræden af lov nr. 494 af 9. juni 2004. Virksomheder, der ønsker at forblive under den hidtidige økonomiske regulering med fri og   bunden   kapital,   særlig   p  risregulering   og   krav   til   ejerstruktur   m.v.   for   at   kunne   opkræve underdækning  fra  perioden  2000  -2003,  vil  være  underlagt  bestemmelserne  i  kapitel  14  a.  Disse bestemmelser  er  de  centrale  dele  af  de  bestemmelser,  der  i  dag  sikrer  den  gældende  økonomiske regulering af virksomhederne. Bestemmelsen  i  den  foreslåede  §  92  a  betyder,  at  virksomhederne  inden  den  1.  marts  2005  kan meddele øk onomi- og erhvervsministeren, at de ønsker at være omfattet af bestemmelserne i kapitel 14 a, og dermed i store træk at forbliv  e under den gældende økonomiske regul   ering. Meddelelsen har virkning fra den 1. januar 2005. Virksomheder, der fremsender meddelelse om forbliven på den hidtidige regulering, vil således være underlagt denne regulering hele 2005 og fremover. Ministeren vil  i  løbet  af  januar  måned  skriftligt  underrette  samtlige  net  -  og  transmissionsvirksomheder  om bestemmelsen   og   præcisere,   at   virkso  mheder,   der   ikke   fremsætter   en   sådan   anmodning,   i forbindelse med den ny regulering samtidigt mister retten til at opkræve unde  rdækning opstået fra 2000-2003,  medmindre  denne  kan  opkræves  efter  regler  i  bekendtgørelse  om  indtægtsrammer  for
9 netvirksomheder   og   regionale   transmissionsvirksomheder   omfattet   af   elforsyningsloven,   som forventes  at  træ  de  i  kraft  den  1.  januar  2005.  Meddelelsen  skal  være  kommet  frem  til  ministeren inden  den  1.  marts  2005.  Beslutningen  om  at  være  o  mfattet  af  bestemmelserne  i  kapitel  14  a  og dermed  forblive  under  de  centrale  dele  af  den  hidtidige  regulering  vil  gælde  indtil  videre,  men retstilstanden  vil  eventuelt kunne  ændres  via  en  lovændring.  Beslutningen  vil  således  også  gælde, hvis virksomheden fusionerer med andre virksomheder, eller på anden måde skifter ejer. I     den     nye     indtægtsrammebekendtgørelse     er     der     fundet     en     løsning     på     en     del     af underdækningspr  oblemet.   Løsningen   er   generelt   accepteret   af   branchen,   samtidig   med   at   den opfylder  lovens  krav  om,  at  tarifferne  som  gennemsnit  ikke  må  stige  i  forhold  til  tarifferne  pr.  1. januar 2004 i faste priser. Løsningen indebærer, at virksomhederne inden for en per   iode på 6 år kan afvikle   den   i   årsrappo rterne   opgjorte   underdækning,   såfremt   der   er   plads   hertil   inden for indtægtsrammen i medfør af ge   nnemførte effektiviseringstiltag. Er der ikke plads hertil inden for 6 år,    bortfalder    underdækningskr   avet.    Ændringsforsl   aget    fastholder    denne    mulighed    for    de virksomheder,  der  ikke  vælger  at  være  omfattet  af  dette  kapitel ,  og  dermed  omfattes  af  den  nye regulering. Ministeren vil underrette Energitilsynet om eventuelle meddelelser modtaget efter bestemmelsen. For disse virksomheder vil det gældende skel mellem fri og bunden kapital ikke blive ophævet. Der kan vise sig behov for at fastsætte særlige regler, jf. § 92 c, stk. 2, for disse virksomheder, herunder at underdæ  kningskravet skal modregnes i den bundne kapital, inden underdækningen kan opkræves. Det  vil  endvidere  være  nødvendigt  at  fastsætte  særlige  regler  om  regnskabsmæssig  adskillelse  i forbindelse med eventuel fusion mellem virksomheder, som er omfattet af forskellig prisregulering, hvilket ligeledes vil ske efter bestemmelsen i § 92 c, stk. 2. Da virksomheder, der ønsker at  forblive under de centrale dele af den hidtidige regulering, ikke mister  krav  på  underdækning  fra  2000   -2003,  har  Energitilsynet  pligt  til  at  godkende  de  fornødne opgø Bestemmelsen  i  §  92  a,  stk.  3,  fastslår,  at  en  række  ændringer  af  elforsyningsloven,  herunder æn  dringer vedtaget ved lov nr. 494 af 9. juni 2004, ikke vil gælde for virksomheder, der fremsender en meddelelse om at forblive under de hidtidige økonomiske rammer efter stk.  1. Det drejer sig om de bestemmelser, som indfører den nye økonomiske regulering, hvor der bl.a. ikke skelnes mellem fri og bunden kapital. Det foreslås i § 92 b, at bestemmelserne i §§ 92 c -92 k kun finder anvendelse for virksomheder, der  har  fremsendt  meddelelse,  jf.  §  92  a,  stk.  1,  om,  at  de  ønsker  fortsat  at  være  u   nderlagt  den hidtidige  regulering.  En  undtagelse  herfra  er  dog  §  92  i,  der  retter  sig  mod  elproduktions-  og elhandelsvirksomheder og disse virksomheders datterselskaber, der ikke må eje mere  end 15 pct. af kapitalen i virksomheder omfattet af kapitel 14 a. Forslag til ny § 92 c er en gengivelse af lovens gældende § 69. Forslag til ny § 92 d er en gengivelse af lovens gældende § 70. Forslag til ny § 92 e er en gengivelse af lovens gældende § 7  4. Forslag til ny § 92 f er en gengivelse af dele af lovens gældende § 76. Forslag til ny § 92 g er en gengivelse af dele af lovens gældende § 100. Forslag til ny § 92 h er en gengivelse af lovens gældende § 36. Forslag til ny § 92 i er en gengivelse af lovens gældende § 38.
10 Forslag til ny § 92 j er en gengivelse af dele af lovens gældende § 97. Forslag til ny § 92 k er en gengivelse af dele af lovens gældende § 46.   Kim Andersen (V)   Ulrik Kragh (V)   Lars Christian Lilleholt (V)   Helga Moos (V) Inger Støjberg  (V)   Aase D. Madsen (DF) fmd.  Uno Larsson (DF)   Else Theill Sørensen  (KF) Christian Wedell-Neergaard (KF)   Arne Toft (S)   Erik Mortensen (S)   Jan Trøjborg  (S) Svend Auken (S)   Torben Hansen (S)   Anne Grete Holmsgaard (SF) nfmd. Martin Lidegaard (RV)   Keld Albrechtsen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit    og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget.
11 Folketingets sammensætning Venstre (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Fær   øerne
12 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 82 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra økonomi   - og erhvervsministeren 2 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Henvendelse af 10/11-04 fra De af Folketinget valgte Statsrevisorer 4 Henvendelse af 11/11-04 fra Forbrugerrådet 5 Bilaget tilbagetaget 6 Henvendelse af 12/11-04 fra medarbejderne i Gastra A/S 7 Henvendelse af 23/11-04 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd 8 1. udkast til betænkning 9 Ændringsforslag fra    økonomi - og erhvervsministeren 10 Henvendelse af 24/11-04 fra Keld Albrechtsen (EL) Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 82 Spm.nr. Titel 1 Spm. om kommentar til henvendelse af 10/11-04 fra De af Folketinget valgte Statsrevisorer, til økono mi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om kommentar til henvendelse af 11/11-04 fra Forbrugerrådet, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spørgsmålet tilbagetaget 4 Spm. om kommentar til henvendelse af 12/11-04 fra medarbejderne i Gastra A/S, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om de parter, der har indsendt høringssvar, er blevet orienteret om ministerens høringsnotat, og om ministeriet har modtaget kommentarer til notatet m.v., til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvorfor Rigsrevisionen ikke er på høringslisten, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvordan udvalget bliver inddraget i forbindelse med udarbejdelsen af Energinet Danmarks vedtægter, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om præcisering i lovforslaget om, at det er bestyrelsen, der har det fulde ansvar for Energinet Danmark i henhold til loven, og at det er ministeren, der udøver den helt overordnede tilsynsfunktion, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
13 9 Spm. om principperne for markedsovervågningen for el og gas, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, hvilke former for omkostninger der er og kan være forbundet med en udbygning af nettene, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om stikledningsproblematikken, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om, hvilke vilkår og afgrænsninger der bliver gældene i forbindelse med de F+U-aktiviteter, systemansvaret yder tilskud til på området for demonstrationsprojekter, til økonomi  - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om Det Rådg ivende Energiforskningsudvalg (REFU), til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om gaslagerydelsernes vilkår og tariffer, til økonomi  - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om betaling af planlægning og udby  gning af infrastruktur, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om, hvilke hæftelser Gastra A/S har, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om automatisk reducering af forbrugernes tariffer, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om omfanget af de opgaver, der fremover skal varetages uden for hovedsædet, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om beskrivelse af, hvilke gas- henholdsvis elaktiviteter den enkelte virksomhed må udøve, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om at præcisere aktiviteter, der kan iværksættes, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 21 Spm. om, hvilke omkostninger til etablering, anlæg og drift m.m. af Energinet Danmark der ikke bliver finansieret af forbrugerne, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 22 Spm. om datterselskaber med begrænset ansvar, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 23 Spm. om sektorlovgivningens hjemmel til en minister, for så vidt angår Energinet Danmarks opgaver, til økonomi  - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 24 Spm. om imødekommelse af høringssvarenes indvendinger mod   § 5, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 25 Spm. om Energitilsynets kompetencer, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 26 Spm. om, hvordan Energinet Danmarks køb af de af finansministeren ejede aktier i Gastra A/S påvirker forbrugernes priser, til økonomi  - og
14 erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 27 Spm. om synergieffekten og effektiviteten i Energinet Danmark- selskaberne, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 28 Spm. om anvendelse af et eventuelt overskud til konsolidering, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 29 Spm. om Energinet Danmarks rolle, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 30 Spm. om at fastlægge en præcis ramme for udviklingen i Energinet Danmarks omkostninger, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 31 Spm., om der i forbindelse med ministerens tilsyns- og myndighedsforpligtelser over for Energinet Danmark bliver ændret i de kompetencer, som Energistyrelsen hidtil har haft over for Eltra og Elkraft, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 32 Spm., om kommende bekendtgørelse om Energinet Danmarks prissætning giver anledning til forøgede priser, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 33 Spm. om Energitilsynets synspunkt om prisgrundlag, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 34 Spm. om skærpede krav til Energitilsynets rolle og uafhængighed, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 35 Spm., om ministeren vil stille ændringsforslag, således at virksomheder af samme type reguleres på samme måde, uanset om de er ejet af statsselskabet Energinet Danmark eller ej, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 36 Spm., om det forudsættes i lovforslaget, at Energinet Danmark overtager Eltras og Elkraft Systems økonomiske forpligtigelser over for Elmuseet i Tange, eller om dette efterfølgende skal indføjes i lovforslaget, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 37 Spm. om de skattemæssige forhold forbundet med etableringen af Energinet Danmark, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 38 Spm., om provenu til staten kan føres tilbage til forbrugerne, t il økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 39 Spm. om de skattemæssige forhold mellem datterselskaber og moderselskab i Energinet Danmark, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 40 Spm. om skattemæssige konsekvens  er af, at system- og transmissionsselskaberne går fra et »hvile i sig selv« -princip til beskatning efter almindelige principper, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
15 41 Spm. om skattemæssig betaling, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 42 Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag, der fastlægger, at Energinet Danmarks hovedsæde skal etableres efter den såkaldte smalle model, til økonomi  - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 43 Spm., om ministeren vil stille et ændringsforslag, der gør det muligt at få en ekstra medarbejderrepræsentant i bestyrelsen for Energinet Danmark, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 44 Spm., om der er taget højde for ulemper  ved etablering af Energinet Danmark med inddragelse af Gastra, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 45 Spm. om imødekommelse af opfordring i høringssvar fra Organisationen for Vedvarende Energi om bredde i udpegningen af bestyrelsesmedlemmer, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 46 Spm. om, hvor begrebet »et smalt hovedsæde« er taget ud af bemærkningerne til lovforslaget, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 47 Spm. om kriterier, der anvendes ved vurderingen af placeringen af Energinet Danmarks hovedsæde, til økonomi   - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 48 Spm. om, hvordan Energinet Danmarks uafhængighed kan opretholdes, til økonomi - og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå 49 Spm. om lovforslagets § 31, nr. 10, om ændring af prisbestemmelserne i lov om naturgasforsyning, til økonomi - og erhvervsministeren 50 Spm. om kommentar til henvendelse af 23/11-04 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, til økonomi - og erhvervsministeren 51 Spm. om overtagelsen af Gastra, til økonomi - og erhvervsministeren 52 Spm. om udpegningen af repræsentanter i Energinet Danmarks interessentforum, til økonomi - og erhvervsministeren 53 Spm., om ministeren vil sikre, at Energinet Danmarks interessentforum mødes 3 -4 gange årligt og ikke kun én gang, til økonomi - og erhvervsministeren 54 Spm., om søledninger, som i dag ejes af DONG -koncernen, bliver tilbudt Energinet Danmark til overtagelse, hvis DONG privatiseres mere end 49 pct., til økonomi - og erhvervsministeren 55 Spm., om forkøbsretten til distributionsnet, som i dag ejes af DONG - koncernen, vil blive udvidet til også at gælde for HNG og Naturgas Midt-Nord, hvis DONG privatiseres mere end 49 pct., til økonomi -
16 og erhvervsministeren 56 Spm. om, hvorledes armslængdeprincippet vil blive håndhævet ved en fysisk placering af Energinet Danmarks hovedsæde i Trekantområdet, til økonomi  - og erhvervsministeren 57 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at den pris, Energinet Danmark skal betale for at overtage Gastra, bliver så lav, at Energinet Danmarks tariffer for transport af gas ikke stiger, til økonomi - og erhvervsministeren 58 Spm. om antallet af medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen for Energinet Danmark og bestyrelserne for dettes datterselskaber, til økonomi - og erhvervsministeren, 59 Spm. om det forventede antal medarbejdere og disses funktioner i henholdsvis hovedsædet og afdelingerne, til økonomi   - og erhvervsministeren 60 Spm. om kommentar til henvendelse af 24/11-04 fra Keld Albrechtsen (EL), til økon omi- og erhvervsministeren 61 Spm. om redegørelse for den britiske tilsyns - og reguleringsmyndighed på el - og gasområdet (OFGEM), til økonomi  - og erhvervsministeren 62 Spm. om, hvorfor ministeren ikke mener, der er behov for, at Energitilsynet og dets arbejde styrkes, til økonomi - og erhvervsministeren 63 Spm., om ministeren i videre omfang end hidtil vil inddrage Energitilsynet ved udmøntningen af lovforslagets rammebetingelser, til økonomi - og erhvervsministeren Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 82 Samråds - spm.nr. Titel A Samrådsspm. om en drøftelse af lovforslaget og de besvarede spørgsmål med henblik på udvalgets afgivelse af betænkning, til økonomi - og erhvervsministeren