Undervisningsministeriet
Den 5. november 2004
Høringsresumé:
Lovforslag om ændring af lov om folkeskolen (Mere frit skolevalg inden for og over
kommunegrænser)
1. Generelt
Lovforslaget har været sendt til høring hos de myndigheder og organisationer m.v., som fremgår af
vedlagte høringsliste. Ved udløbet af høringsfristen den 10. august 2004 var der indkommet 20 svar. Der er
med kryds angivet, hvilke myndigheder og organisationer m.v., der har afgivet svar.
Endvidere har lovforslaget været offentliggjort på ministeriets hjemmeside. Dette har medført en
kommentar til lovforslaget fra Århus Kommune af 16. august 2004.
Danmarks Evalueringsinstitut, Frie Grundskolers Fællesråd, Rådet for Etniske Minoriteter og
Grundskolerådet har ingen bemærkninger til lovforslaget.
Nedenfor følger de væsentligste bemærkninger til lovforslaget og Undervisningsministeriets bemærkninger
hertil.
2. De væsentligste bemærkninger til lovforslaget
Amtsrådsforeningen
Foreningen er tilfredse med, at vidtgående specialundervisning ikke er omfattet. Dog ønskes en passus
indsat vedrørende befordring, for så vidt angår den vidtgående specialundervisning.
Undervisningsministeriets bemærkning:
Det er ikke relevant at indskrive regler vedrørende den vidtgående specialundervisning, når denne ikke er omfattet af
lovforslaget.
Børne- & Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL)
Landsforbundet ser positivt på mere frit skolevalg, men kan være bekymret for, om det vil kunne resultere i
rene tosprogede skoler. Det ses som meget positivt, at loven vil følges for så vidt angår
integrationsproblematikken.
Børnerådet
Rådet mener ikke, at det er i barnets interesse med frit valg. Rådet er bekymret for pendler-børn, og at
ressourcestærke børn vil søge fra skoler, så der bliver skoler med ressourcesvage børn oftest tosprogede.
Rådet mener, at erfaringer fra Esbjerg viser, at ressourcestærke børn bør gå sammen med ressourcesvage
for at hæve disses niveau.
Rådet er interesseret i, at § 36, stk. 7, 2. pkt., i lovforslaget opretholdes, så elever får lov til at fortsætte i den
skole, som de en gang er begyndt i - f.eks. i forbindelse med skilsmisse.
Undervisningsministeriets bemærkninger: