Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K 24. november 2004 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    4 (L 77 - bilag), Forslag til lov om pligtaflevering, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 17. november 2004. Brian Mikkelsen
-1- Spørgsmål nr.   4 (L 77 - bilag), Forslag til lov om pligtaflevering Skrivelse af 17. november 2004 Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål nr.   4: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17. november 2004 fra Aarhus Universitet, Institut for Informations- og Medievidenskab, jf. L 77 – bilag 4." Svar: Henvendelsen peger på to begrænsninger i forbindelse med det foreslåede netarkiv. For det første betegnes det som en ”vidtgående begrænsning”, at arkivet ikke bliver offentligt tilgængeligt. Desuden anføres det, at den foreslåede forskeradgang indebærer komplicerede procedurer for forskerne. Hertil skal ministeriet bemærke, at Datatilsynet i deres høringssvar har påpeget en række forhold i persondataloven, som forudsætter, at forslaget tager hensyn til spørgsmålet om håndtering af personfølsomme oplysninger. Med den foreslåede forskeradgang bliver det muligt at håndtere de følsomme personoplysninger inden for rammerne af persondataloven. Det fremgår desuden af bemærkningerne til lovforslaget, at ministeriet og pligtafleveringsinstitutionerne er meget opmærksomme på problemet med den begrænsede tilgængeliggørelse. Således fremgår det for eksempel, at pligtafleveringsinstitutionerne for at lette adgangen til arkivet vil søge at udarbejde procedurer, der kan identificere materiale, der ikke indeholder følsomme personoplysninger. Dette materiale vil være offentligt tilgængeligt på Det Kongelige Bibliotek og Statsbiblioteket.   For det andet anføres det i henvendelsen, at tværsnitshøstningerne og de selektive høstninger ikke bør begrænses med et loft over det foreslåede antal. Hertil skal ministeriet bemærke, at der er tale om et forslag til en indsamlingsstrategi, der vil blive genstand for administrativ regulering. Der er således tale om en strategi, der vil kunne ændres, såfremt de mediemæssige forhold taler for det og de økonomiske forhold tillader det. Henvendelsen påpeger herudover, at afgrænsningen af, hvornår materiale kan betragtes som offentliggjort eller ikke-offentliggjort, er vanskelig. Det er ministeriets hensigt at følge udviklingen på internettet med faglig bistand fra pligtafleveringsinstitutionerne og den ”redaktion”, der tænkes nedsat, og som skal arbejde med udvælgelsen af netsteder -og herunder vurdere spørgsmål om offentliggørelse. Endelig påpeger henvendelsen, at pligtafleveringsloven ikke sikrer alle forhold vedrørende den elektroniske kulturarv. Ministeriet er opmærksom på, at lovforslaget om pligtaflevering ikke dækker alle forhold, der er af betydning for bevaringen af den elektroniske kulturarv, herunder internetmateriale. I udmøntningen af regeringens kulturbevaringsplan indgår bl.a. initiativer på arkivområdet, ligesom det er tanken at etablere et samarbejdsorgan på tværs af institutioner med henblik på en koordinering af udviklings- og forskningsopgaver på området.