Jeg vil gerne sige tak for den meget store opbakning til lovforslaget. Jeg er helt sikker på, at det er noget, vi alle sammen er glade for nu bliver en realitet, for det er jo noget, vi hver især har kæmpet for, lige med undtagelse af Kristendemokraterne som jeg jo godt ved har et særligt synspunkt på området, og det har jeg selvfølgelig respekt for.
Men ellers synes jeg, det generelt er en glad dag, når vi nu kan vedtage en landsdækkende pasningsgaranti, så folk kan få det maksimale udbytte af den 1-årige barselorlov og selv kan vælge, om de vil bruge hele orloven med det samme eller gemme noget til senere. Det var jo faktisk det, der var ideen med barselsorloven: Man skulle kunne udnytte den efter de forskellige behov, man måtte have. Det har været svært, hvis man har boet i en af de kommuner, hvor der ikke er pasningsgaranti, og hvor der, som den radikale ordfører nævnte, oven i købet også er problemer ud over de 12 måneder. Jeg synes, det er meget positivt, at vi nu får det på plads.
Der har været nogle spørgsmål til økonomien, og her må jeg så sige, at jeg synes, det er en underlig holdning at have. Det er jo sådan, at når vi laver lovforslag i Folketinget, skal de DUT'es med kommunerne, og så sætter man sig ned og regner ud, hvad det koster.
Det lyder, som om fru Line Barfod og sådan set også hr. Villy Søvndal tænker: Pyt med hvad det koster, jo mere, jo bedre. Kan vi få det op på at koste 0,5 mia. kr., gør vi det. Det er brandgodt, for så får kommunerne pengene. Jeg må bare sige, at jeg er glad for, at Enhedslisten ikke sidder på magten i Danmark, for hvis det bare er sådan, at det skal se pænt ud, og at de skal have så mange penge, som overhovedet muligt, forstår jeg det ikke. Men fru Line Barfod må jo have tiltro til, at det er stemt af, og at man har regnet på, hvad de faktiske omkostninger for kommunerne er.
Årsagen til, at tallet er faldet fra det, der står i lovforslaget, til det, der står i finanslovaftalen, er, at vi har haft en drøftelse med Københavns Kommune. Den har allerede lavet et budget og indgået et forlig om at reducere ventelisterne, og derfor er beløbet blevet reduceret. Det var noget, der virkelig battede noget i de samlede udgifter til området, kan man roligt sige.
Så er det jo også sådan, som hr. Villy Søvndal ganske rigtigt sagde, at de kommuner, der ikke har pasningsgaranti, ikke får pengene. De vil blive givet ud over det almindelige bloktilskud, så de, der har opført sig ordentligt, bliver belønnet med de midler, men vi kan altså ikke udbetale flere penge, end det koster.
Jeg synes altså, det er en dybt underlig retorik, og at man bare skulle glæde sig over, at der er nogle flere penge, som kan bruges til andre gode tiltag på børneområdet. Det er også sket, i og med at vi netop har fået lavet begyndelsen til de bedstemorordningner, jeg har foreslået. Vi har lavet puljer, som kommunerne kan søge, hvis de vil prøve at oprette et system som det, vi bl.a. kender fra Frederiksberg Kommune, som interesserede kvinder og mænd, der er gået på efterløn og synes, at de vil godt have lidt mere indhold i tilværelsen end bare at gå derhjemme og trille tommelfingre, kan tilmelde sig. Vi kunne godt tænke os forskellige modeller for, hvordan det kan udvikles, og der er blevet afsat penge til det i finansloven, ligesom vi har afsat penge til forsøg med modulordninger.
Vi kender også ordningen fra Vejle. Her fungerer den jo godt, men vi ved, at man har haft svært ved at få den etableret i andre kommuner, så nu kan vi afprøve nogle forskellige modeller. Det er ikke nogen hemmelighed, at det er min intention, at kommunerne skal give forældrene det tilbud, at de i højere grad kan betale for den tid, de reelt benytter daginstitutionerne, og der dermed skabes mere fleksibilitet, men nu vil vi se, hvordan vi får det til at fungere bedst muligt, hvilken model der er bedst, og hvad vi kan anbefale kommunerne at gøre.
Jeg synes, det er positivt, at der også bliver plads til det, og jeg kan simpelt hen ikke forstå, at man har problemer med det. Men jeg vil som sagt gerne uddybe det nærmere under udvalgsarbejdet og også sende et skriftligt svar, hvor det bliver præciseret og dokumenteret, hvorfor beregningerne har givet det resultat, som de har.