Til lovforslag nr. L 74 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Socialudvalget den   9. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om social service (Forbedring af muligheden for madordninger i daginstitutioner mod fuld forældrebetaling) [af familie- og forbrugerministeren (Henriette Kjær)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  3  ændringsforslag    til  lovforslaget.  Familie-  og  forbrugerministeren  har  stillet  æ  n- dringsforslag nr. 2 og Socialdemokratiets medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr.  1 og 3. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 28. oktober 2004 og var til 1. behandling den 10. november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget blev den 1. oktober 2004 sendt i høring.  Den 5. november 2004 sendte familie- og forbrugerministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.  Den 3. december 2004 sendte familie- og forbrugerministeren supplerende høringssvar til udval get. Spørgsmål Udvalget har stillet 14 spørgsmål til familie- og  forbrugerministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et mindretal i udvalget (V, DF, KF og Flemming Oppfeldt (UFG)) indstiller lovforslaget til  ved- tagelse med det af familie- og forbrugerministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet   vil stemme imod de af Socialdemokratiet stillede ændringsforslag. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er enige i intentionerne i lovforslaget, som gør det m u- ligt  for  kommunerne  at  etablere  madordninger  i  børneinstitutioner  og  vuggestuer   mod  fuld  foræ  l- drebetaling. For det første er det et stærkt ønske fra forældreside. For det andet er det positivt, at man kan ti l- byde børn et sundt og ernæringsrigt m   åltid mad. I den nugældende lov   er der den begrænsning, at madprisen skal svare til kostomkostningerne.
2 Det har imidlertid vist sig, at ordningen besværliggøres af, at man ikke kan indregne tilberedelsen af maden i prisen. Dansk Folkeparti har erfaret, at både forældre, institutioner og kommuner ønsker den nuværende ordning ændret, så der er mulighed for også at kunne indregne lønomkostninger til eksempelvis en køkkenmedarbejder i forældrebetalingen. Et andet mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsfo  r- slag. Såfremt ændringsforslag nr. 1 og 3 ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling. Et tredje mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag. Et fjerde mindretal i udvalget (RV) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovfor- slaget.  Mindretallet  vil  stemme  for  de  stillede  ændringsforslag.  Såfremt  ændringsforslagene  ikke vedtages, vil mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling. Et  femte  mindretal  i  udvalget  (EL)  indstiller   lovforslaget  til  forkastelse   ved  3.  behandling. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 og for ændringsforslag nr. 2 og 3. Et sjette mindretal  i udvalget (KD) indstiller lovforslaget til vedtagelse  med de under nr. 2 og 3 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod ændringsforslag nr. 1. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut     var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgiv   else ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et fler tal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    et mindretal (S), tiltrådt af  et mindretal (SF og RV): 1) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af  § 15 b, stk. 1, indsættes   i 1. pkt. efter »11« ordene: »til børn i alderen fra 3 år og de  rover«. [Ændring af lovens målgruppe    , så den ikke omfatter de 0 -2-årige] Af    familie- og forbrugerministeren, tiltrådt af  udvalget: 2) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af  § 15 b, stk. 1, udgår  2. pkt.,og i stedet indsættes som 2. og 3. pkt.:   »Kommunen kan herunder beslutte, at lønudgifter, der medgår til madordninger, kan indre  gnes i forældrenes  betaling.  Kommunen  skal  fastsætte  et  maksim umbeløb  for  forældrenes  bet   aling  til madordninger.« [Loft for forældrebetaling]
3 Af    et mindretal (S), tiltrådt af  et mindretal (SF, RV, EL og KD): 3) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 15 b indsættes som stk. 4: »S    . 4. Forældre, der får forhø jet tilskud til børns ophold i dagtilbud under hensyn til forældr   enes økonomiske forhold, jf. § 15, stk. 6, skal have et tilsvarende forhøjet tilskud til brug for betali  ngen til en madordning.«« [Sikring af friplads] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslage   t  indebærer,  at  der  ikke  kan  etableres  forældrebetalte  madordninger  for  børn  i alderen 0-2 år, men kun for børn fra 3 år og opefter. Forældre til børn i alderen 0 -2 år, der går i da  g- institutioner, hvor maden ikke indgår, kan således ikke vælge at betale fo r en madordning i institu- tionen, men skal give barnet mad med hjemmefra. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige Ændringsf   orslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for melle m- værendet mellem stat og kommu  ne. Ændringsf   orslaget skal forhandles med de kommunale parter. Til nr. 2 Ændringsforslaget betyder, at kommunerne ikke alene kan   , men skal fastsætte et maksimumbeløb for forældrenes betaling for bø   rnenes mad. Ændringsforslaget indebærer, at hvis kommunen t ræffer beslutning om at give forældrebestyre l- sen for den enkelte daginstitution mulighed for at indføre forældrebetalte madordninger, har ko   m- munen samtidig pligt til at fastsætte et maksimumbeløb for forældr enes betaling for børnenes mad. Det gælder  , uanset om der kun betales for udgifterne til selve maden eller også for lønudgifter fo  r- bundet med madordningen. Baggrunden er  et ønske om bedre at sikre, at der ikke etableres madordninger, der bliver  alt for dyre for forældrene.   Økonomiske og administrative   konsekvenser for det offentlige Ændringsf   orslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for melle m- værendet mellem stat og kommune. Ændringsf   orslaget skal forhandles med de kommunale parter. Til nr. 3 Ændringsforslaget indebærer, a t forældre, der får forhøjet tilskud til børns ophold i dagtilbud u n- der hensyn til forældrenes økonomiske forhold, og som væ lger at benytte en madordning i stedet for at  give  barnet  mad  med  hjemmefra,  også  vil  være  berett   iget  til  at  få  tilskud  fra  kommunen   til  hel
4 eller delvis dækning af udgiften til madordningen. Tilskuddet fra komm  unen vil procentuelt svare til det forhøjede tilskud, jf. b ekendtgørelse nr. 890 af 6. november 2003 om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetali   ng og fripladstilskud m.v. Bortfalder retten til forhøjet tilskud til børns ophold i dagtilbud, bortfalder også tilskuddet til ma   d- ordningen. Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige Det skønnes, at ændringsforslaget vil medføre en årli g kommunal udgift til nedsættelse af betali  n- gen  for  madordninger  svarende  til  ca.  19  mio.  kr.  Hertil  kommer  udgifter  til  administration  som følge af ændringsforsl   aget. Ved skønnet er forudsat, at 25 pct. af de 0 -5-årige børn i vuggestue, børnehaver og andr   e instituti- oner efter serviceloven,  som ikke allerede er omfattet af en madordning  med frokost, der tilbydes som  en  del  af  daginstitutionens  almindelige  tilbud,  vil  blive  omfattet  af  en  madordning  med  fuld forældrebetaling.  Det  er  forudsat,  at  udgiften  ved    madordningerne  udgør  11  kr.  pr.  barn  pr.  dag  i gennemsnit. Ca. 23 pct. af de 0-2-årige og ca. 21 pct. af de 3 -5-årige vil modtage tilskud til delvis nedsætte   lse af betalingen for madordningen, og ca. 6 pct. af de 0-2-årige og ca. 4 pct. af de 3 -5-årige vi l modta- ge et tilskud, der fuldt ud dækker udgiften ved at deltage i madordningen. Det er i beregningen fo  r- udsat, at forældre, der får tildelt hel eller delvis friplads af økonomiske grunde, vil få en tilsv arende relativ nedsættelse af betalingen for mador  dningen.    Kommunerne  skal  kompenseres  for  merudgifterne.  Ændringsforslaget  skal  forhandles  med  de kommunale parter.   Else Winther Andersen (V)   Hans Andersen (V)   Flemming Oppfeldt (UFG) Troels Lund Poulsen (V)   Pia Kristensen (DF)   Jette Jespersen (DF) Charlotte Dyremose (KF) nfmd.  Helge Adam Møller  (KF)   Tove Videbæk   (KD) fmd. Jette Bergenholz Bautrup (S)   Grete Schødts  (S)   Jørn  Pedersen (S)   Sandy Brinck (S) Lotte Bundsgaard (S)   Villy Søvndal  (SF)    Elsebeth Gerner Nielsen (RV)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit    og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøer ne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L  74 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat,   fra familie- og forbrugerministeren 2 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Supplerende høringssvar, fra familie - og forbrugerministeren 4 Ændringsforslag fra familie   - og forbrugerministeren 5 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 74 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvordan arbejdet med at inddrage børnene i tilberedning af et måltid fremover skal tilrette lægges, til familie  - og forbrugermini- steren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om konsekvenserne for småbørns sundhed  , ved at aldersgræ sen i loven ophæves, til familie  - og forbrugerministeren, og ministe- rens svar herpå 3 Spm. om, hvordan det sikres, at forældre  , som ikke ønsker at gøre brug af ordningen, heller ikke kommer til at betale for de investerin- ger, der er i institutionerne i forbindelse med etablering af ordningen, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om forpligtelser i relation til ansættelse af lønnet personale, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvor mange institutioner der har indført madordninger s i- den ordningens indførelse, til familie - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvor mange institutioner der har nedlagt deres madordnin- ger, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvor mange forældre   der har gjort brug af madordningerne, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om den samlede stigning i brugerbetalingen for forældre, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, hvor mange integrerede institutioner der har tilbudt mad til deres børnehavebørn, t  il familie- og forbrugerministeren, og ministe- rens svar herpå 11 Spm. om priseksempler på, hvad det har kostet forældre, der har gjort brug af ordningen, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om teknisk bistand til et ænd  ringsforslag, der sikrer friplads på madordninger for børn, som har økonomisk friplads, til familie  - og
6 forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre  r et loft over, hvor dyre ordningerne må vær   e, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at de 0  -2- årige ikke bliver omfattet  af lovforslaget, til familie- og forbrugermi- nisteren, og ministerens svar herpå