Til lovforslag nr. L 74 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Socialudvalget den 0. december 2004 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om social service (Forbedring af muligheden for madordninger i daginstitutioner mod fuld forældrebetaling) [af familie- og forbrugerministeren (Henriette Kjær)] 1. Ændringsforslag Der  er  stillet  3  ændringsforslag    til  lovforslaget.  Familie-  og  forbrugerministeren  har  stillet  æ  n- dringsforslag nr. 2 og Socialdemokratiet har stillet ændringsforslag nr. 1 og 3. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 28. oktober 2004 og var til 1. behandling den 10. november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Den 5. november 2004 sendte familie- og forbrugerministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 14 spørgsmål til familie- og  forbrugerministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut     var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænk  ningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.]
2 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Til § 1 Af    et mindretal (S), tiltrådt af <>: 1) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af  § 15 b, stk. 1, indsættes   i 1. pkt. efter »11«: ordene »til børn i alderen fra 3 år og de  rover«. [Ænd   ring af lovens målgruppe så den ikke omfatter de 0  -2 årige] Af    familie- og forbrugerministeren, tiltrådt af <>: 2) I den under nr. 2 foreslåede affattelse af  § 15 b, stk.1, udgår  2. pkt.,og i stedet indsættes som 2. og 3. pkt.:   »Kommunen kan herunder beslutte, at lønudgifter, der medgår til madordninger, kan indre  gnes i forældrenes  betaling.  Kommunen  skal  fastsætte  et  maksimumbeløb  for  forældrenes  bet aling  til madordninger.« [Loft for forældrebetaling] Af    et mindretal (S), tiltrådt af <>: 3) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 15 b indsættes som stk. 4: Stk. 4. Forældre, der får forhøjet tilskud til børns ophold i dagtilbud under hensyn til forældr enes økonomiske forhold, jf. § 15, stk. 6, skal have et tilsvarende forhøjet tilskud til brug fo  r betalingen til en madordning.« [Sikring af friplads] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  indebærer,  at  der  ikke  kan  etableres  forældrebetalte  madordninger  for  børn  i alderen 0-2 år, men kun for børn fra 3 år og opefter. Forældre til børn i alderen 0 -2 år, der går i da  g- institutioner, hvor maden ikke indgår, kan således ikke at vælge at betale for en madordning i inst i- tutionen, men skal give barnet mad med hjemmefra. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige Ændringsf   orslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for melle m- værendet mellem stat og kommune. Ændringsf   orslaget skal forhandles med de kommunale parter. Til nr. 2
3 Ændringsforslaget betyder, at kommunerne ikke alene kan   , men skal fastsætte et maksimu  mbeløb for forældrenes betaling for bø   rnenes mad. Ændringsforslaget indebærer, at hvis kommunen træffer beslutning om at give forældrebestyre l- sen for den enkelte daginstitution mulighed for at indføre forældrebetalte madordninger, har ko   m- munen samtidig pligt til at fastsætte et maksimumbeløb for forældr enes betaling for børnenes mad. Det gælder uanset, om der kun betales for udgifterne til selve maden eller også for lønudgifter fo r- bundet med madordningen. Baggrunden er  et ønske om bedre at sikre, at der ikk e etableres madordninger, der bliver  alt for dyre for forældrene.   Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige Ændringsf   orslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser for melle m- værendet mellem stat og kommune. Æn   dringsforslaget skal forhandles med de kommunale parter. Til nr. 3 Ændringsforslaget indebærer, at forældre, der får forhøjet tilskud til børns ophold i dagtilbud u n- der hensyn til forældrenes økonomiske forhold, og som væ lger at benytte en madordning i stedet for at  give  barnet  mad  med  hjemmefra,  også  vil  være  berett   iget  til  at  få  tilskud  fra  kommunen  til  hel eller delvis dækning af udgiften til madordningen. Tilskuddet fra komm  unen vil procentuelt svare til det forhøjede tilskud, jf. b ekendtgørelse nr. 890  af 6. november 2003 om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fr   ipladstilskud m.v. Bortfalder retten til forhøjet tilskud til børns ophold i dagtilbud, bortfalder også tilskuddet til ma   d- ordningen. Administrative og økonomiske konsekvenser for det offentlige Det skønnes, at ændringsforslaget vil medføre en årlig kommunal udgift til nedsættelse af betali n- gen  for  madordninger  svarende  til  ca.  19  mio.  kr.  Hertil  kommer  udgifter  til  administration  som følge af ændringsfo   rsla get. Ved skønnet er forudsat, at 25 pct. af de 0 -5 årige børn i vuggestue, børnehaver og andre institut   i- oner efter serviceloven,  som ikke allerede er omfattet af en madordning  med frokost, der tilbydes som en del af daginstitutions almindelige tilbud, vil blive omfattet af en madordning med fuld for- ældrebetaling. Det er forudsat, at udgiften ved madordningerne udgør 11 kr. pr. barn pr. dag i ge   n- nemsnit. Ca. 23 pct. af de 0-2 årige og ca. 21 pct. af de 3 -5 årige vil modtage tilskud til delvis nedsætte   lse af betalingen for madordningen, og ca. 6 pct. af de 0-2 årige og ca. 4 pct. af de 3 -5 årige vil modt a- ge et tilskud, der fuldt ud dækker udgiften ved at deltage i madordningen. Det er i beregningen fo  r- udsat, at forældre, der får tildelt hel eller delvis fr   iplads af økonomiske grunde, vil få en tilsv  arende relativ nedsættelse af betalingen for mador  dningen.    Kommunerne  skal  kompenseres  for  merudgifterne.  Ændringsforslaget  skal  forhandles  med  de kommunale parter.   Else Winther Andersen (V)   Hans Andersen (V)   Flemming Oppfeldt (UFG) Troels Lund Poulsen (V)   Pia Kristensen (DF)   Jette Jespersen (DF)
4 Charlotte Dyremose (KF) nfmd.  Helge Adam Møller  (KF)   Tove Videbæk   (KD) fmd. Jette Bergenholz Bautrup (S)   Grete Schødts  (S)   Jørn  Pedersen (S)    S andy Brinck (S) Lotte Bundsgaard (S)   Villy Søvndal  (SF)   Ida Jørgensen  (RV)   Line Barfod (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit    og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L  74 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, familie  - og forbrugerministeren 2 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Supplerende høringssvar, fra familie - og forbrugerministeren 4 Ændringsforslag fra familie   - og forbrugerministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 74 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvordan arbejdet med at inddrage børne ne i tilberedning af et måltid fremover skal tilrettelægges, til familie   - og forbrugermini- steren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om konsekvenserne for småbørns sundhed at aldersgrænsen i loven ophæves, til familie  - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvordan det sikres, at forældre som ikke ønsker at gøre brug af ordningen heller ikke kom er til at betale for de investeringer, der er i institutionerne i forbindelse med etablering af ordningen, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om forpligtelser i relation til ansættelse af lønnet personale, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvor mange institutioner har indført madordninger siden ordningens indførelse, ti l familie- og forbrugerministeren, og ministe- rens svar herpå 7 Spm. om, hvor mange institutioner der har nedlagt deres madordnin- ger, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvor mange forældre har gjort brug af madordnin  gerne, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om den samlede stigning i brugerbetalingen for forældre, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om, hvor mange integrerede institutioner, der har tilbudt mad til deres børnehavebørn, til familie  - og forbrugerministeren, og ministe- rens svar herpå 11 Spm. om priseksempler på, hvad det har kostet forældre, der har gjort brug af ordningen, til familie- og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 12 Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre friplads på madordninger for børn, som har økonomisk friplads, til familie  - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå
6 13 Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikre et lo  ft over, hvor dyre ordningerne må være, til familie   - og forbrugerministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der sikrer, at de 0  -2 årige ikke bliver omfattet, til familie - og forbrugerministeren, og mi- nisterens svar herpå