Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri Fiskeridirektoratet Den 26. oktober 2004 J.nr.: 2004-250-52 LHM NOTAT Vedr.:  Forslag til lov om ændring af fiskerilov - høringssvar fra interesseorganisationer Generelle bemærkninger Efter lovforslagets udsendelse i høring er det besluttet foreløbigt at udskyde bestemmelser om overdragelige fiskerirettigheder, bestemmelser på muslinge- og opdrætsområdet samt om offentlig adgang til dele af Fødevareministeriets registre på fiskeriområdet.   Det foreliggende lovforslag er koncentreret om kontrolbestemmelser som opfølgning på retssikkerhedsloven samt indførelse af 5-årig forældelse af strafansvaret for visse overtrædelser i det erhvervsmæssige fiskeri. Danmarks Fiskeriforening bemærker, at lov om retssikkerhed er vedtaget for at sikre borgernes og dermed også fiskernes retssikkerhed i forhold til de offentlige myndigheder. Foreningen mener derfor, at når der skal tillades undtagelser, må kravene til varetagelse af borgerens retssikkerhed i forhold til den berørte myndighed være ekstra stort, samt at Fiskeridirektoratet vil have et ekstra stort ansvar for at iagttage fiskernes retssikkerhed under udøvelsen af deres myndighed. Foreningen er dog positiv over for bestemmelserne i lovforslaget. Organisationernes høringssvar er overvejende positive og har ikke givet anledning til ændring af lovforslagets bestemmelser. 1.  Ad § 117 a Bestemmelsen indebærer, at kontrolmyndigheden kan foretage kontrol (tvangsindgreb) af fiskerfartøjer til søs, når fartøjsejeren, fartøjsføreren eller ansatte om bord med rimelig grund mistænkes for en strafbar overtrædelse af fiskerilovgivningen. Der er tale om en undtagelse fra § 9 i lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter, hvorefter tvangsindgreb i den nævnte mistankesituation skal foretages af politiet. Danmarks Fiskeriforening kan tilslutte sig lovændringenidet foreningen er enig i, at det ikke vil være praktisk gennemførligt at få politi til stede til søs. Da der er tale om en undtagelse fra lov om retssikkerhed, foreslår foreningen, at fartøjsfører/ejer i alle tilfælde - også når mistanken viser sig ubegrundet - får et skriftligt notat med begrundelse for at gennemføre tvangsindgreb og om resultat af undersøgelsen. Dansk Fisk og Danmarks Pelagiske Producentorganisation har ikke bemærkninger til denne bestemmelse. Foreningen af Politimestre i Danmark er enig i, at reglerne i retssikkerhedslovens § 9 vedrørende gennemførelse af tvangsindgreb i situationer, hvor der foreligger en rimelig begrundet mistanke om et strafbart forhold, medfører et behov for, at kontrolmyndigheden kan sikre beviser mv. Foreningen forudsætter, at sagerne så hurtigt som muligt med den fornødne dokumentation overgives til politiet og anklagemyndigheden i
1 de tilfælde, hvor der skal ske forelæggelse for retten. Fødevareministeriets bemærkninger Det er sædvanlig procedure, at Fiskeridirektoratet skriver udførlige notater (rapporter) i alle kontrolsager, hvor der kan være tegn på eventuelle overtrædelser. Efter en kontrol til søs i medfør af § 117 a skal retsplejelovens regler om strafferetsplejen følges. Det indebærer blandt andet, at fiskerikontrolmyndigheden snarest skal overgive sagen med udførlig dokumentation til politiet med henblik på evt. forelæggelse for retten inden 24 timer. Beslutning om udlevering af sagsakter træffes af politiet efter retsplejelovens regler om strafferetsplejen. Politiet vil underrette sigtede om evt. påtaleopgivelse eller tiltalefrafald. 2.  Ad § 120, stk. 1, nr. 2 Den foreslåede bestemmelse betyder, at der kan udstedes påbud eller forbud for at sikre tilstedeværelsen af et fiskerfartøj mv., indtil politiet kan komme til stede og foretage tvangsindgreb efter retsplejelovens bestemmelser om strafferetsplejen. Danmarks Fiskeriforening kan acceptere lovteksten. Da indgrebet kan virke voldsomt (hindre afsejling af fartøj med omkostninger og besvær), finder foreningen behov for at følge udviklingen nøje. Det foreslås, at Fiskeridirektoratet de første tre år udarbejder en opgørelse over antallet af disse tilbageholdelser samt begrundelse for tilbageholdelserne. Desuden forslås i lighed med § 117 a, at alle tilbageholdelser følges op af et skriftligt notat med begrundelse samt resultat af tvangsindgrebet. Foreningen af Politimestre i Danmark finder, at den foreslåede regel vil gøre det vanskeligere at ødelægge eller forvanske beviser indtil politiets overtagelse af sagen og finder også denne regel nødvendig og hensigtsmæssig. Fødevareministeriets bemærkninger Som nævnt i lovforslagets bemærkninger, skal forbud og påbud udstedes med begrundelse og klagevejledning, jf. forvaltningslovens regler. Der vil herudover blive udarbejdet sædvanlig rapport med oplysning om de observerede forhold mv. samt de relevante retsregler. Rapporten vil indgå i den sag, som vil blive overgivet til politiet i forbindelse med politiets tvangsindgreb mv. Afgørelse om udlevering af sagsakter træffes af politiet efter reglerne i retsplejelovens bestemmelser om strafferetsplejen. Politiet vil underrette sigtede om evt. påtaleopgivelse og tiltalefrafald. Fødevareministeriet er indstillet på at udarbejde en opgørelse over antal sager mv., hvor bestemmelsen har været anvendt, som foreslået af Danmarks Fiskeriforening. 3.  Ad § 130, stk. 6, Efter forslaget indføres 5-årig forældelse af strafansvaret for visse overtrædelser af fiskerilovgivningen – hvor forældelsesfristen i dag er 2 år. Danmarks Fiskeriforening, Dansk Fisk og Politimesterforeningen er positive. Dansk Fisk anfører, at forlængelsen af fristen ikke må virke som en ”sovepude”, da det fortsat må være målsætningen, at der gribes ind så hurtigt som muligt over for lovovertrædelser. Danmarks Pelagiske Producentorganisation kan ikke tilslutte sig forslaget. Fødevareministeriets bemærkninger. Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, har forlængelsen af den 5- årige forældelsesfrist sigte på grovere, herunder systematisk planlagte overtrædelser, som afdækkes ved gennemgang af regnskaber, jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4. Det vurderes ikke at kunne forekomme, at mindre sager, der blot er trukket i langdrag, kan blive omfattet af den 5-årige forældelse.