Der er jo tale om et overvejende teknisk lovforslag, som i det væsentlige er en opfølgning på justitsministerens lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsmidler og oplysningspligter, som jo blev vedtaget i sidste folketingssamling.
I bemærkningerne til den lov var det netop udtrykkeligt forudsat, at der kunne være behov for særlige undtagelser i fiskeriloven i relation til kontrol af fiskerfartøjer til søs. Det er jo meget uhensigtsmæssigt for ikke at sige umuligt at få politiet til at komme til stede ved fiskerikontrol til søs, og der er derfor behov for, at fiskerikontrollen selv kan foretage de nødvendige undersøgelser på fiskerfartøjer til søs, også når der er en rimelig begrundet mistanke om en strafbar overtrædelse. Situationen kan f.eks. være den, at det viser sig, at et fartøj fisker ulovligt i det pågældende farvandsområde. Her skal fiskerikontrollen følge de procedurer, som fremgår af retsplejelovens regler om strafferetsplejen. Det betyder bl.a., at sagen snarest muligt skal sendes til politiet, så den kan forelægges for en dommer inden for 24 timer. Også ved kontrol i havn kan der opstå en mistanke, hvor de videre undersøgelser skal foretages af politiet ifølge Justitsministeriets retssikkerhedslov. Her giver lovforslaget så mulighed for, at fiskerikontrollen kan meddele påbud eller forbud for at sikre, at et fiskerfartøj
f.eks. venter med at foretage losning, indtil politiet kommer til stede. Med de ændringer i fiskeriloven bliver fiskernes retssikkerhed varetaget, samtidig med at der fortsat bliver rimelige muligheder for at foretage undersøgelser og retsforfølgning af overtrædelser.
Hvad angår den foreslåede 5-års-forældelsesregel for strafansvar for overtrædelse i det erhvervsmæssige fiskeri, er der jo tale om en udvidelse i forhold til den gældende forældelsesregel på 2 år. Det er rigtigt, hvad nogle også har været inde på, at nogle af de mere grove og planlagte overtrædelser af fiskerilovgivningen kun kan afdækkes ved gennemgang af regnskaber, som jo i sagens natur er bagudrettet. Sådanne overtrædelser vil derfor først kunne afdækkes, når der foreligger et regnskab, altså tidligst op til ca. 1½ år efter, at ulovlighederne er foregået.
Sagerne er også komplicerede og dermed tidkrævende at behandle, så her har vi i praksis i flere tilfælde set, at det ikke har været muligt at få sådanne grove overtrædelser færdigbehandlet og retsforfulgt inden for fristen på 2 år. Forslaget vil medvirke til, at det ikke så ofte vil kunne siges, at man bliver retsforfulgt for de mindre overtrædelser, mens man går fri i de større sager. En sådan ændring tror jeg at de fleste kan være enige i.
Jeg er naturligvis indstillet på under udvalgsbehandlingen at besvare de spørgsmål, der måtte være til lovforslaget, og jeg ser også frem til et godt udvalgsarbejde, hvor vi kan få afklaret de spørgsmål, der måtte være.
Jeg vil godt knytte et par bemærkninger til nogle af de ting, der er rejst af ordførerne. Jeg har igen i dag været meget tilfreds med at kunne notere den opbakning, som jeg oplever fra Folketingets partier, når det gælder, at vi skal tage vare på fiskeripolitikken i Danmark. Jeg vil godt kvittere for, at jeg altid oplever, at man er meget optaget af, at vi sammen får retssikkerhed, men også overskuelighed og rimelighed for fiskerne og sætter det højsædet.
Jeg noterede mig, at hr. Jakob Jensen netop sagde, at han også bakkede op om retssikkerheden og også om elementerne forbud og påbud. Det noterede jeg mig selvfølgelig med tilfredshed. Jeg vil også gerne sige, at jeg er fuldstændig enig i, at man skal være meget opmærksom på, når det er forældelsesfristen, vi diskuterer, at det er de store tunge sager, som det også blev pointeret af ordføreren.
Vedrørende regulering af fiskeriet synes jeg, at det blev sagt meget præcist. Jeg erklærer mig enig i, at det selvfølgelig gælder om at få den biologiske rådgivning på plads og også, at vi af hensyn til arterne har et selektivt fiskeri, så vi beskytter de truede arter og kan fange de arter, der virkelig er til stede i havet. Det betyder, at man skal ind og finde nogle nye metoder, hvor jeg medgiver, at det med havdage og kvoter i én sammenslutning er uoverskueligt for mange fiskere.
Både på baggrund af det, der bliver nævnt her, og på baggrund af de andre ting, som jeg kommer ind på om et øjeblik, kan jeg allerede nu sige, at jeg synes, det er en god idé, at vi tager en drøftelse af det, og jeg vil indkalde partierne til det, for vi ved jo, at de næste par måneder bliver en tid, hvor det spidser til. Der er flere af ordførerne, der har været her længere end den nye fødevareminister, så de ved jo godt, at det er nu, det spidser til. Så jeg synes, det kunne være meget gavnligt, at vi fik en bred debat om fiskeripolitikken.
Til hr. Jørn Dohrmann vil jeg gerne sige, at jeg er enig med Danmarks Fiskeriforening, hvor man siger, at dette giver et større ansvar til Fiskeridirektoratet, og at man her skal sørge for, at når man får så store beføjelser og også får et større ansvar at leve op til, så gør man det på en sådan måde, at der er overensstemmelse. Jeg noterede mig fuld støtte hertil.
Hr. Mogens Nørgård Pedersen talte om evaluering efter 3 år. Der vil jeg bare sige, at det er jeg fuldstændig enig i at vi skal være meget opmærksomme på. Jeg har også noteret mig, at man i flere af høringssvarene har sagt, at så må vi se, hvordan det er gået.
Jeg noterede også, at hr. Kristen Touborg sagde, at vi skal opretholde den individuelle retssikkerhed i det her forslag. Jeg er meget enig i, at den debat selvfølgelig nok vil kunne komme under udvalgsbehandlingen, og jeg synes også, at vi skal tage den der og se på, om der er justeringer heri. Jeg er i hvert fald meget optaget af, som også hr. Martin Lidegaard var inde på, at retssikkerhed er helt afgørende i det her forslag, fordi vi jo her overlader det, som normalt er politiets opgave, til nogle andre myndigheder.
Om kvoter, udsmid og mindre bureaukrati: Jamen jeg er meget enig i det og synes også, at vi kan tage det med ind i den debat, som jeg gerne vil invitere til at vi får på hele fiskeriområdet, for det synes jeg at vi trænger til.
Jeg noterer mig så også, at fru Pia Boisen sagde, at man er meget tilfreds med, at vi udskød de andre ting. Jeg kan kun sige, at jeg også er af den opfattelse, at hele muslingefiskeriet trænger til, at vi virkelig får en debat om det, inden vi får det fremsat i et lovforslag. Det synes jeg passende kan indgå i den debat, som jeg hermed har inviteret til at vi tager på hele fiskeriområdet.
Selvfølgelig er jeg godt tilfreds med, at ordførerne fra regeringspartierne bakkede op om forslaget. Jeg er enig i de kommentarer, der var derfra. De vil også indgå, når vi nu skal diskutere fiskeripolitikken.