Spørgsmål nr. 19:
Hvilke tidsfrister skal gælde for indhentelse af børneattester for foreningerne?
Svar:
De enkelte ministerier skal fastsætte regler om indhentelse af børneattest, inden myndigheder og private fysiske og
juridiske personer ansætter eller beskæftiger personer i job, der indebærer en direkte kontakt med børn under 15 år.
Lovteksten lægger således op til, at indhentelse af børneattest skal have fundet sted, inden ansættelsen eller
beskæftigelsen effektueres.
En nærmere beskrivelse af ordningen fremgår af bemærkningerne til lovforslaget på side 5, hvor det er anført:
Ordningen vil indebære, at myndigheder, institutioner og foreninger m.v. inden for rammerne af de
fastsatte regler vil få pligt til, inden de ansætter eller beskæftiger personale, at indhente en børneattest.
Det afgørende i den forbindelse er selve ansættelsesforholdets begyndelse; der er ikke noget i vejen for
at træffe beslutning om ansættelse eller beskæftigelse med forbehold for børneattestens oplysninger.
De nærmere regler om indhentelse af børneattester vil blive fastsat i administrative forskrifter af de enkelte berørte
ministerier. Baggrunden herfor er, at forholdene på de enkelte områder kan være så forskellige, at det ikke er
hensigtsmæssigt i selve loven at fastsætte fælles regler om indhentelse af børneattester.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets § 2, side 10.