Jeg vil godt takke for den brede tilslutning fra ordførerne til lovforslaget om indhentelse af børneattester.
Jeg har sagt det før, og jeg vil godt sige det igen: Ét seksuelt overgreb mod et barn er ét for meget. Seksuelle overgreb mod børn kan have fatale konsekvenser for disse børn resten af livet, og jeg mener derfor, det er afgørende, at vi gør alt, hvad vi kan for at stoppe disse overgreb.
Det er derudover vigtigt, at forældre kan have tillid til de institutioner, skoler m.v., som børn tilbringer en væsentlig del af deres tid i - en tillid, som bl.a. kan sikres ved, at kravet om indhentelse af børneattester kommer til at gælde for alle, der ansættes til at have direkte kontakt med børn under 15 år, og ikke bare som et tilbud, som tilfældet er i dag. Derfor har regeringen fundet det rigtigt at have regler, som helt eksplicit beskriver, hvor vi vil have, at der skal indhentes børneattest. Vi gør vores børn en tjeneste ved at beskytte dem, og vi bidrager til at forhindre noget, der er både absurd og tragisk, nemlig at pædofilidømte uden videre kan blive ansat i børnerelaterede job.
Forslaget om at gøre det obligatorisk at indhente børneattester, når man ansætter personer i børnerelaterede job, gør det naturligvis ikke alene. Jeg er enig med de af ordførerne, som har påpeget det. Man skal have en bred palet af virkemidler; det handler om oplysning, det handler om åbenhed, og det handler også om at sætte nogle mekanismer i gang ude i foreningerne, hvor man får snakket med både de voksne og børnene om tingene. Men det er en vigtig del af paletten at sikre, at pædofilidømte ikke kommer ind i foreningerne, begår overgreb mod børn og påfører dem skader, som de kan få men af resten af deres liv.
Det har været en del af debatten her i formiddag, at der er brug for mere klarhed og mere oplysning. Når reglerne bliver implementeret i bekendtgørelsesform til foråret, vil vi sørge for at udarbejde informationsmateriale, så bl.a. lederne i foreningslivet og arbejdsgivere ved, hvad de kan og bør stille op med disse børneattester.
Vi skal selvfølgelig gøre det så lidt administrativt besværligt som overhovedet muligt; det er et mål, at det ikke skal være besværligt. Jeg mener nu ikke, det er besværligt i dag, men vi skal prøve at se, om vi kan gøre det endnu mindre besværligt. Selvfølgelig skal man bruge den tid, det tager at få skrevet under og finde et cpr-nummer og sende det ind til Det Centrale Kriminalregister. Det er til at overleve, det tager ikke særlig mange sekunder, og hvis man kan redde et barn på den måde, skal man selvfølgelig gøre det. Men vi prøver at se på, om vi kan gøre det endnu mindre besværligt.
Det har været diskuteret indgående, hvem der skulle og hvem der ikke skulle være omfattet af ordningen med indhentelse af børneattester. Afgræsningen er vanskelig, og man vil nok altid kunne sætte spørgsmålstegn ved, om alle relevante persongrupper er medtaget, eller om der måske er medtaget for mange. Men jeg mener, at vi med den afgrænsning, vi har fundet frem til, er nået frem til en fornuftig, afbalanceret form.
Ordningen omfatter naturligvis alle dagplejere, lærere, idrætsledere m.v., der har direkte kontakt med børn under 15 år, mens f.eks. forældre som hr. Ole Sohn, der kører børn til og fra sport eller deltager som hjælpere på en lejrskole eller lignende, ikke omfattes. Det vil være for vidtgående.
Der har været et par kommentarer til den del af afgrænsningsproblematikken. Jeg synes, jeg vil sige til de ordførere, der har nævnt det, at det handler om at forsøge at finde nogle løsninger og ikke om at finde problemer, for selvfølgelig kan man løse problemerne ude i dagligdagen. Det handler om at være åben over for, at der er nogle situationer, man skal undgå, og det handler om længerevarende forhold, hvor der kan etableres kontakt mellem voksne og børn.
Man skal passe på, at man ikke alt for rigoristisk siger: Når der er gået f.eks. 10 dage, skal der indhentes attest. Det må selvfølgelig bunde i, hvordan man vurderer det ude i foreningerne, og jeg er sikker på, at man ude i foreningerne er ansvarlige nok til at kunne vurdere tingene. Det handler om hellere at tjekke en for meget end en for lidt.
Man skal også lige huske på, hvad det er, vi tjekker. Det er, om der er begået forbrydelser mod børn, og da 99,9 pct. af dem, man tjekker, heldigvis ikke har begået forbrydelser mod børn, bør det være muligt at sige til sig selv: Lad os hellere tjekke for mange end for få. Vi skal hele tiden have for øje, at vi skal undgå seksuelle overgreb mod børn begået af pædofilidømte.
I relation til afgrænsningen har det også været nævnt, om ikke allerede ansatte også burde være omfattet af ordningen. Det har været diskuteret af et par af ordførerne, og jeg har fuld forståelse for det synspunkt. Men man er altså nødt til at tage højde for, at det vil gribe ind i vilkårene og forudsætningerne for eksisterende ansættelsesforhold, og de overvejelser, det ville give anledning til, er nogle helt andre end dem, der har ligget til grund for lovforslaget. Men det betyder jo ikke, at man ikke på alle arbejdspladser og i alle foreninger kan tage fat på det. Jeg vil godt sige, at som kulturminister vil jeg opfordre alle foreninger og alle arbejdspladser til at tjekke alle deres ansatte og alle deres ledere for, om de har begået forbrydelser mod børn. Det kan man gøre, det bør man gøre, hvis man er ansvarlig leder, og jeg kan slet ikke forstå, hvis man ikke gør det. På den måde får man skabt en tryghed for, at pædofilidømte ikke kommer i foreningerne, og så kan man tage fat på resten af den palet af ting og redskaber, som kan bruges i kampen mod pædofili. Derudover skal man huske på, at der findes andre regelsæt, der muliggør udlevering af oplysninger om allerede ansatte. Det gælder f.eks. reglerne for Justitsministeriets indberetningsskema, som p.t. er under revision, så også private foreninger skal omfattes af dem, så man kan derfor ikke påstå, at allerede ansatte bare går fri. Indberetningsskemaet omfatter sigtede, mens børneattestloven skal omfatte personer, der er dømt for pædofili. Indberetningsskemaet sikrer simpelt hen, at hvis man er sigtet af politiet for forbrydelser mod børn, vil foreningerne blive underrettet med det samme, og så må de jo tage højde for situationen ude i foreningerne. Jeg håber, at lovforslaget bliver vedtaget så hurtigt som muligt, så alle de berørte ministerier kan komme i gang med det arbejde, der efterfølgende bliver med at udmønte reglerne i administrative forskrifter, og vi snarest kan få etableret de faste arbejdsgange med obligatorisk indhentelse af børneattesterne. Under alle omstændigheder kan jeg love, at jeg og mit ministerium vil samarbejde konstruktivt med Kulturudvalget om lovforslaget.