Til lovforslag nr. L 71 Folketinget 2004-05 Betænkning afgivet af Kulturudvalget den   8. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om fremme af dopingfri idræt [af kulturministeren (Brian Mikkelsen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.    Kulturministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsfo  rslag nr. 3. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2004 og var til 1. behandling den 12. november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 27 . september 2004 dette udkast til udvalget, jf. (Folketingsåret  2003 - 04)  alm. del –   bilag 730 . Den  5.  november  2004  sendte  kulturministeren  de  indkomne  høringssvar  samt  et  notat  herom  til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 7 spørgsmål til kulturministeren t  il skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. Et af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (V, DF, KF, RV og KD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kul- turministeren stillede ændringsforslag. Flertallet ved stemme imod ændringsforslag nr. 3. Et mindretal i udvalget (S) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 3. Socialdemokratiets  medlemmer  af  udvalget  kan  tilslutte  sig,  at  Anti  Doping  Danmark  nu  gøres permanent, og at organisationen etableres som en offentlig selvejende institution. Socialdemokratiet finder det vigtigt, at kampen mod doping i idrætsverdenen er   konsekvent og føres uden tolerance. I en verden, hvor idrætten bliver mere og mere markedsgjort, er det nødvendigt at sende klare sign   a- ler om, at misbrug af dopingpræparater i forbindelse med udøvelse af sport ikke er acceptabelt. Trænere og aktive   idræt  sudøvere  har altid været stærkt involvere de i antidopingarbejdet i kraft af deres  store  kendskab  til  det  internationale  eliteidrætsmiljø  og  d   eres  faglige  indsigt  i  risikogrupper
2 (idrætsgre  ne/discipliner) og i, hvilken form for doping der anvendes, og hvornår de r eventuelt an- vendes  doping.  Trænere  s  og  aktive  idrætsudøveres     deltagelse  i  bestyrelsesarbejdet  har  også  stor signalværdi,   da de er tættest på,    både  når det drejer sig om oplysnings arbejde  og forebyggende ar- bejde. Under forsøgsperioden , som ligger forud for dette lovforslag, var trænere og aktive   idrætsu  d- øvere   stærkt  involvere  de  i  antidopingarbejdet.  Trænere  s  og  aktive  idrætsudøveres     erfaringer  med dopingbekæmpelse er så væsentlig e at bygge videre på i Anti Doping Danmarks arbejde, at de også skal være   repræsenteret i bestyrelsen.   Derfor kan Socialdemokratiet støtte ministerens ændringsfo   r- slag. Under lovforslagets 1. behandling  gav Socialdemokratiet udtryk for  et ønske om en obligat orisk pligt for fitness- og motionscentre til at indgå en samarbejdsafta le med Anti Doping Danmark. So- cialdemokratiet er derfor tilfreds med, at ministeren i svaret på spørgsmål 4 har tilkendegivet at    ville undersøge mulighederne for at finde en løs  ning, der imødekommer ønsket om   at indføre en oblig a- torisk pligt for fitness- og motionscentre til at indgå aftale med Anti Doping Danmark om dopin g- kontrol. Et andet mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af kulturministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet vil ved 2. behandling redegøre for sin    stilling til ændringsfo  r- slag nr. 3. Et tredje mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændring  s- forslag. Enhedslistens medlem af udvalget bemærker, at b  rugen af forskellige former for doping udgør et stigende helbredsproblem såvel inden for eliteidrætten som andre steder, hvor mennesker fristes til at  bruge  præ  stationsfremmende  og/eller  muskelopbyggende  medikamenter.  Derfor  er  der  al  mulig grund til en opstramning af tilsyn og kontrol. En betydelig del af dopingproblemerne i idrætten findes i forbindelse med fitness  - og motionsak- tiviteter. Ofte repræsenterer den form for doping, der praktiseres i miljøer uden for idrætsbevæge l- sen,  en  endnu  større  helbredsmæssig  risiko.  Hertil  kommer,  at  en  meget  væsentlig  del  af  de  d o- pingmidler,  som  importeres  og  omsættes  illegalt  ,  efter  alt  at  dømme  afsættes  i  miljøerne  omkring fitness- og motionscentre. Der er således al mulig grund til, at en væsentlig del af Anti Doping Danmarks aktiviteter målre t- tes  disse  miljøer  gennem  obligatoris ke  samarbejdsaftaler,  bl.a.  vedrørende  forskellige  former  for dopingkontrol. Det understreges af det faktum, at det indtil nu kun er 10 pct. af landets fitness- og motionscentre, der har indgået frivillige aftaler med Anti Doping Danmark. Derfor har Enhedslisten stillet ændringsforslag til lovforslaget med det mål, at det skal være obl i- gatorisk for fitness- og motionscentre at indgå  i et samarbejde med Anti Doping Danmark. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit    og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens     afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemær kninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    kulturministeren, tiltrådt af  udvalget:
3 Til § 4 1) stk. 1, 1. pkt., ændres »10 medlemmer  « til: »12 medlemmer«. [Ændret bestyrelsessammensætning] 2) I stk. 1 indsættes   som 3. pkt.: »Herudover drager kulturministeren omsorg for, at der udpeges 1 medlem, som repræsenterer tr  æ- nerne inden for eliteidrætten  , og 1 medlem, som repræsenterer de aktive eliteidrætsudøvere.« [Ændret bestyrelsessammensætning] Af    et mindretal (EL): Til § 9 3) stk. 1, 1.pkt., ændres   ordene »Anti Doping Danmark søge at indgå samarbejdsaftaler om b  e- kæmpelse af doping med følgende parter   « til: »følgende parter indgå obligatoriske samarbejdsaft  a- ler med Anti Doping Danmark om bekæmpelse af doping  «. [Krav om obligatoriske samarbejdsaftaler] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ved  ændringen  foreslås  bestyrelsen  for  Anti  Doping  Danmark  tilført  yderligere 2  medlemmer, som  repræsenterer  eliteidrætstrænernes  og  de  aktive  eliteidrætsudøveres  erfaringer  med  dopingb e- kæmpelse. Til nr. 2 Det foreslås , at de 2 yderligere medlemmer af Anti Doping Danmarks bestyrelse på kulturminist e- rens  foranledning  udpeges  af  relevante  organisationer  eller  fora,  som  repræsenterer  henholdsvis aktive eliteidrætstrænere og aktive eliteidrætsudøvere , f.eks. de dialogfora, som det er hensigten at etablere i Team Danmark med henblik på at skabe kontakt med trænere og aktive eliteidrætsudøv e- re. Til nr. 3 En betydelig del af dopingproblemerne i idrætten findes i miljøer uden for idrætsorganisationerne, hvor  der  dyrkes  eller  tilbydes  idræt  og  hermed  beslægtede  fit ness-  og  motionsaktiviteter.  Ofte  re- præsenterer  den  form  for  doping,  der  praktis  eres  i  miljøer  uden  for  idrætsbevægelsen,  en  endnu større  helbredsmæssig  risiko.  Hertil  kommer,  at  en  meget  væsentlig  del  af  de  dopingmidler,  som importeres og omsættes illegal  t, efter alt at dømme afsættes i miljøerne omkring fitness - og moti- onscentre. Der er således al mulig grund til, at en væsentlig del af Anti Doping Danmarks aktiviteter målre t- tes  disse  miljøer  ge nnem  obligatoriske  samarbejdsaftaler,  bl.a.  vedrørende  forske llige  former  for dopingkontrol. Når der skal være tale om obligatoriske aftaler, er det for at forhindre, at markedet for  fitness  og  motion  opdeles  i  de  regelrette,  som  bidrager  økonomisk  til  bekæmpelse  af  brug  af
4 doping, og de øvrige, som holder sig uden  for dopingkontrollen og dermed heller ikke bidrager øk o- nomisk. Kim Andersen (V) fmd.  Ester Larsen (V)   Leif Mikkelsen (V)   Preben Rudiengaard (V) Louise Frevert (DF) nfmd.  Poul Nødgaard  (DF)   Carina Christensen (KF) Charlotte Dyremose (KF)   Bodil Kornbek (KD)   Jette Bergenholz Bautrup (S)   Jytte Andersen (S) Jytte Wittrock (S)   Mette Frederiksen (S)   Poul Qvist Jørgensen  (S)   Ole Sohn (SF) Naser Khader (RV)   Søren  Søndergaard  (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 71 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra kulturministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning 5 Ændringsforslag   , fra kulturministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 71 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at lempe for brug af de stoffer, som idrætsudøvere med as   t- ma benytter for at kunne udøve deres idræt, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om straffebestemmelser, der er gældende for idrætsudøvere, der tages i dopingmisbrug, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om minimumskrav til dopingkontrol og dopingsanktioner, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om aftale med Anti Doping Danmark, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om repræsentanter i bestyrelsen, til kulturministeren, og min  i- sterens svar herpå 6 Spm. om, hvorledes man kan sikre, at trænere og aktive kan blive repræsenteret i den kommende bestyr  else, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om fortegnelse over, hvilke »Fin Form og Fitness dk centre« der i dag er tilsluttet eller ikke tilsluttet Anti Doping Danmark, til kulturministeren, og ministerens svar herpå
6 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå Spørgsmålet og kulturministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udvalget. Spørgsmål nr. 4: I  høringssvaret  fra  fitness/motionsbranchen  er  beskrevet,  hvilke  fordele  de  centre  har,  som  ikke frivilligt  tilslutter  sig  Anti  Doping  Danmark.  Ministeren  bedes  beskrive,  hvorledes  man  kan  gen- nemføre en obl igatorisk pligt for at indføre aftale med Anti Doping Danmark Svar: Som  lovet  under  1.  behandlingen  vil  jeg  undersøge  mulighederne  for  at  finde  en   løsning,  som imødekommer ønsket om at indføre en obligatorisk pligt for fitness   - og  motionscentre til at indgå aftale med Anti Doping Danmark om dopingkontrol.