Til lovforslag nr. L 71 Folketinget 2004-05 Betænkning afgivet af Kulturudvalget den 0. december 2004 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om fremme af dopingfri idræt [af kulturministeren (Brian Mikkelsen)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.    Kulturministeren har stillet ændringsforslag nr. 1 og 2. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsfo  rslag nr. 3. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2004 og var til 1. behandling den 12. november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Kulturudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og kulturministeren sendte den 27 . september 2004 dette udkast til udvalget, jf. (2003-04) alm. del –   bilag 730 . Den 5. novem- ber 2004 sendte kulturministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udva lget. Spørgsmål Udvalget har stillet 7 spørgsmål til kulturministeren t  il skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger [] Et <>tal i udvalget (<>) indstiller lovforslaget til …. Socialdemokratiet kan tilslutte sig, at Anti Doping Danmark nu gøres permanent, og at organisat i- onen etableres som en offentlig selvejende institution. Socialdemokratiet finder det vigtigt, at kam- pen mod doping i idrætsverdenen er konsekvent og føres uden tolera   nce. I en verden, hvor idrætten bliver mere og mere markedsgjort, er det nødvendigt at sende klare signaler om, at misbrug af d o- pingpræparater i forbindelse med udøvelse af sport ikke er acceptabelt. Trænere  og  aktive    idrætsudøvere     har  altid  været  stærkt  involveret  i  antidopingarbejdet  i  kraft  af deres  store  kendskab  til  det  internationale  eliteidrætsmiljø  og  deres  faglige  indsigt  i     risikogrupper (idrætsgre  ne/discipliner), og i hvilken form for doping der anvendes, og hvornår de r eventuelt an- vendes  doping.  Trænere  s  og  aktive  idrætsudøveres     deltagelse  i  bestyrelsesarbejdet  har  også  stor
2 signalværdi,  som    dem  der  er  tættest  på,  når  det drejer  sig  om  både  oplysnings -  og  forebyggende arbejde. Under forsøgsperioden , som ligger forud for dette lovforslag, var trænere og aktive   idræt  s- udøvere   stærkt  involveret  i  antidopingarbejdet.    Trænere  s  og  aktive  idrætsudøveres     erfaringer  med dopingbekæmpe  lse er så væsentlig at bygge videre på i Anti Doping Danmarks a rbejde, at de også skal være repræsenteret i bestyrelsen. Derfor kan Socialdemokratiet støtte ministerens ændringsfo   r- slag. Under lovforslagets første behandling gav Socialdemokratiet udtryk for  et ønske om en obligat o- risk pligt for fitness- og motionscentre til at indgå en samarbejdsaftale med Anti Doping Da nmark. Socialdemokratiet er derfor tilfreds med, at ministeren i svaret på spørgsmål 4 har tilkendegivet at undersøge mulighederne for at fi nde en løs ning, der imødekommer ønsket om   at indføre en oblig a- torisk pligt for fitness- og motionscentre til at indgå aftale med Anti Doping Danmark om dopin g- kontrol. Enhedslisten indstiller forslaget og de stillede ændringsforslag til vedt  agelse. Brug  af  forskellige  former  for  doping  udgør  et  stigende  helbredsproblem,  såvel  inden  for  elit  e- idrætten som andre steder, hvor mennesker fristes til præstationsfremmende og/eller muskelopby g- gende medikamenter. Derfor er der al mulig grund til en opstramning af tilsyn og kontrol. En betydelig del af dopingproblemer i idrætten findes i forbindelse med fitness  - og motinsaktivi- teter. Ofte repræsenterer den form for doping, der praktiseres i miljøer uden for idrætsbevægelsen, en endnu større helbredsmæssig risiko. Hertil    kommer, at en meget væsentlig del af de dopingmi  d- ler, som importeres og omsættes illegalt, efter alt at dømme afsættes i miljøerne omkring fitness - og motionscentre. Der er således al mulig grund til, at en væsentlig del af Anti Doping Danmarks aktivitete   r målre t- tes  disse  miljøer  ge nnem  obligatoriske  samarbejdsaftaler,  bl.a.  vedrørende  forskellige  former  for dopingkontrol. Det understreges af det faktum, at det indtil nu kun er 10 pct. af landets fitness- og motionscentre, der har indgået frivillige aftale r med Anti Doping Danmark. Derfor har Enhedslisten stillet ændringsforslag til lovforslaget med det mål, at det skal være obl i- gatorisk for fitness- og motionscentre at indgå samarbejde med Anti Doping Danmark. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit    og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgive   lse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i bet  ænkningen.  [ Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen.] 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    kulturministeren, tiltrådt af et  <>tal (<>): 1) § 4, stk. 1, 1. pkt., ændres »10 medlemmer  « til: »12 medlemmer«. [Ændret bestyrelsessammensætning] 2) I § 4, stk. 1, indsættes   som 3. pkt.:
3 »Herudover drager kulturministeren omsorg for, at der udpeges 1 medlem, som repræsenterer tr  æ- nerne inden for eliteidrætten og 1 medlem, som repræsenterer de aktive eliteidrætsudøvere.« [Ændret bestyrelsessammensætning] Af    et <>tal (EL),tiltrådt af et    <>tal (<>): 3) § 9, stk. 1, 1.pkt., ændres   ordene »Anti Doping Danmark søge at indgå samarbejdsaftaler om bekæmpelse af doping med følgende parter   « til: »følgende parter indgå obligatoriske samarbejdsa  f- taler med Anti Doping Danmark om bekæmpelse af doping  «. [Krav om obligatoriske samarbejdsaftaler] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ved  ændringen  foreslås  bestyrelsen  for  Anti  Doping  Danmark  tilført  2  yderligere  medlemmer, som  repræsenterer  eliteidrætstrænernes  og  de  aktive  eliteidrætsudøveres  erfaringer  med  dopingb e- kæmpelse. Til nr. 2 Det foreslås , at de 2 yderligere medlemmer af Anti Doping Danmarks bestyrelse på kulturminist e- rens  foranledning  udpeges  af  relevante  organisationer  eller  fora,  som  repræsenterer  henholdsvis aktive eliteidrætstrænere og aktive eliteidrætsudøvere f.eks. de dialogfora, som det er he nsigten skal etableres i Team Danmark med henblik på at skabe kontakt med trænere og aktive eliteidrætsudøv e- re. Til nr. 3 En betydelig del af dopingproblemerne i idrætten findes i miljøer uden for idrætsorganisationerne, hvor  der  dyrkes  eller  tilbydes  idræt  og  hermed  beslægtede  fi tness - og  motionsaktiviteter.  Ofte  re- præsenterer  den  form  for  doping,  der  praktis  eres  i  miljøer  uden  for  idrætsbevægelsen,  en  endnu større  helbredsmæssig  risiko.  Hertil  kommer,  at  en  meget  væsentlig  del  af  de  dopingmidler,  som importeres og omsættes illega  lt, efter alt at dømme afsættes i miljøerne omkring fitness - og moti- onscentre. Der er således al mulig grund til, at en væsentlig del af Anti Doping Danmarks aktiviteter målre t- tes  disse  miljøer,  ge nnem  obligatoriske  samarbejdsaftaler,  bl.a.  vedrørende  fors kellige  former  for dopingkontrol. Når der skal være tale om obligatoriske aftaler, er det for at forhindre, at markedet for  fitness  og  motion  opdeles  i  de  regelrette,  som  bidrager  økonomisk  til  bekæmpelse  af  brug  af doping –  og de øvrige, som holder sig ud en  for  dopingkontrollen, og dermed heller ikke bidrager øk onomisk.
4 Kim Andersen (V) fmd.  Ester Larsen (V)   Leif Mikkelsen (V)   Preben Rudiengaard (V) Louise Frevert (DF) nfmd.  Poul Nødgaard  (DF)   Carina Christensen (KF) Charlotte Dyremose (KF)   Bodil Kornbek (KD)   Jette Bergenholz Bautrup (S)   Jytte Andersen (S) Jytte Wittrock (S)   Mette Frederiksen (S)   Poul Qvist Jørgensen  (S)   Ole Sohn (SF) Naser Khader (RV)   Søren  Søndergaard  (EL) Tjóðveldisflokkurin,    Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 71 Bilagsnr.    Titel 1 Hørings svar og høringsnotat, fra kulturministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning 5 Ændringsforslag fra kulturministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 71 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at lempe for brug af de stoffer, som idrætsudøvere med as   t- ma benytter, for at kunne udøve deres idræt, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om straffebestemmelser, der er gældend  e for idrætsudøvere, der tages i dopingmisbrug, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om minimumskrav til dopingkontrol og dopingsanktioner, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om aftale med Anti Doping Danmark, til kulturministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om repræsentanter i bestyrelsen, til kulturministeren, og min  i- sterens svar herpå 6 Spm. om hvorledes man kan sikre, at trænere og aktive kan blive r  e- præsenteret i den kommende bestyrelse, til kulturministe  ren, og mini- sterens svar herpå 7 Spm. om fortegnelse over hvilke »Frit Form og Fitness dk centre«, der i dag er tilsluttet eller ikke tilsluttet Anti Doping Danmark, til kulturministeren, og ministerens svar herpå