Side 1/2
Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 17 JAN 2005
(L 68 - spørgsmål nr. 22 )
Spørgsmål nr. 22:
Vil ministeren yde teknisk bistand til udarbejdelsen af ændringsforslag, der indebærer
en specifik strafbestemmelse for tortur i forslag til militær straffelov. Ministeren bedes
endvidere kommentere ændringsforslaget.
Svar:
Spørgsmålet har været forelagt Justitsministeriet, som i den anledning har oplyst følgende:
Den danske straffelov indeholder en række bestemmelser om bl.a. vold, ulovlig tvang, trusler
om vold mv. samt forbrydelser begået i offentlig tjeneste. Disse bestemmelser omfatter også
forhold begået af militærpersonel og indebærer, at alle handlinger, som kan betegnes som
tortur, allerede vil kunne straffes efter gældende lovgivning.
Med straffelovens bestemmelser opfylder Danmark endvidere de kriminaliseringsforpligtel-
ser, der følger af FNs Torturkonvention.
Begrebet tortur er i FNs Torturkonvention defineret som
enhver handling, ved hvilken stærk smerte eller lidelse, enten fysisk eller mental,
bevidst påføres en person med det formål at fremskaffe oplysninger eller en tilst å-
else fra denne eller en tredjemand, at straffe ham for en handling, som han selv el-
ler en tredjemand har begået eller mistænkes for at have begået, eller a t skræmme
eller lægge tvang på ham eller en tredjemand, eller af nogen grund baseret på n o-
gen form for forskelsbehandling, når en sådan smerte eller lidelse påføres af eller
på opfordring af en offentlig ansat eller en anden person, der virker i embeds me d-
før eller med en sådan persons samtykke eller indvilligelse. Smerte eller lidelse,
der alene er en naturlig eller tilfældig følge eller del af lovlige sanktioner, er ikke
omfattet.
FN-definitionen lægger således bl.a. vægt på formålet med at påføre smert e eller lidelse samt
på, hvem der udfører den pågældende handling.
Af artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention fremgår, at ingen må underk a-
stes tortur og ej heller umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. En lignende