Side 1/1
Bilag til forsvarsministerens
skrivelse af 7. december 2004
(L 68 - Spørgsmål 16 )
Spørgsmål nr. 16:
Hvem afgør, hvornår der er tale om en væbnet konflikt?
Svar:
I henhold til lovforslagets § 10 finder lovens særlige regler om væbnet konflikt anvend
else,
når Danmark er i væbnet konflikt (stk. 1), samt tillige under truende udsigt til væbnet konflikt ,
når forsvarsministeren har offentliggjort meddelelse herom (stk. 2). Endvidere gives der i stk.
3 - i modsætning til gældende ret
- mulighed for, at forsvarsministeren kan bemyndige chefen
for en udsendt styrke til under truende udsigt til væbnet konflikt at meddele, at lovens b e-
stemmelser for væbnet konflikt finder anvendelse for styrken.
Hverken den militære straffelov eller anden dansk lovgi vning indeholder nogen definition af,
hvornår der er tale om væbnet konflikt. Den militære straffelovs b
estemmelser om væbnet
konflikt finder først og fremmest anvendelse i de situationer, der henset til omfanget og inte n-
siteten af kamphandlingerne i overensstemmelse med folkeretten betegnes som en væbnet
konflikt. Uden for dette begreb falder optøjer og sporadisk isolerede voldshandlinger. Ved
afgørelsen af , om der er tale om en væbnet konflikt, lægges således vægt på de faktiske o
m-
stændigheder. Retningsgivende ka n endvidere være , om konflikten af kompetente internatio-
nale organisationer og organer, samt af de i konflikten involverede parter, karakteriseres som
en væbnet konflikt.
Opstår der kamphandlinger mellem danske eller allierede enheder og organiserede fje ndtlige
styrker, herunder også eventuelt kortvarige og lokalt afgrænsede kamphandlinger, kan den
militære straffelovs regler om væbnet konflikt således finde anvende lse.
Formålet med bestemmelsen i forslaget til militær straffelovs § 10 er alene at afgør
e, hvornår
militær straffelovs bestemmelser om væbnet konflikt finder anvendelse, ikke hvornår der rent
faktisk er væbnet konflikt, jf. betænkning nr. 1435 (2004) side 285 og lovforslagets almind
e-
lige bemærkninger punkt. 3.3.3.1.
Det vil være den militær
e anklagemyndighed, Forsvarets Auditørkorps, som ved en konkret
vurdering under inddragelse af ovenstående betragtninger og efter omstændighederne
efter
indhentet
udtalelse fra relevante myndigheder i hver enkelt sag overvejer, om der er tilstræ k-
keligt grundlag for at nedlægge påstand om strafforhøjelse eller i øvrigt bringe andre af de
bestemmelser, som gælder i væbnet konflikt, i anvendelse.
Udenrigsministeriet har bidraget til besvarelsen.