Folketingets Erhvervsudvalg Vedlagt  fremsender  jeg  i  5  eksemplarer  høringsnotat  om  forslag  til  lov om  ændring  af  lov  om  erhvervsfremme  (regler  om  industrisamarbejde ved  køb  af  forsvarsmateriel  og  betaling  for  akkrediteringsydelser)  samt kopi af de høringssvar, der er modtaget i forbindelse med lovforslaget. Med venlig hilsen Bendt Bendtsen ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN 4. november 2004 ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf. 33 92 33 50 Fax 33 12 37 78 CVR-nr.   10 09 24 85 [email protected] www.oem.dk
Høringsnotat  vedr.  forslag  om  ændring  af  lov  om  erhvervsfremme (regler  om  industrisamarbejde  ved  køb  af forsvarsmateriel  og  beta- ling for akkrediteringsydelser) 1. Generelle bemærkninger Industrisamarbejde Dansk Industri/Forsvars- & Aerospaceindustrien i Danmark (FAD) finder det positivt, at der skabes egentlige regler med hjemmel i en lov for den hidtidige administrative praksis vedrørende industrisamarbejdsaftaler. Følgende har ingen bemærkninger til den del af lovforslaget, der omhand- ler  industrisamarbejde:  Den  Danske  Akkrediterings-  og  Metrologifond, Forbrugerrådet,   Foreningen af Statsautoriserede  Revisorer,  Landbrugsrå- det og Skatteministeriet. Akkreditering Den  Danske  Akkrediterings-  og  Metrologifond  (fonden)  udtrykker  til- fredshed  med,  at  reglerne  om  priser  bliver  lavet  om,  således  at   fonden som en privat organisation efter aftale med Sikkerhedsstyrelsen selv kan fastsætte sine priser for akkrediteringsydelser. Forbrugerrådet  tilslutter sig ændringsforslaget i den foreliggende form. Foreningen   af   Statsautoriserede   Revisorer   tilslutter   sig   ligeledes   æn- dringsforslaget med enkelte bemærkninger. Skatteministeriet er af den opfattelse, at der ikke er et reelt (konkurrence) marked for akkrediteringsydelser, hvorfor akkrediteringsydelser bør være omkostnings- og ikke markedsbestemte. Følgende har ingen bemærkninger til den del af lovforslaget, der omhand- ler  akkreditering:  Dansk  Industri,  Civiløkonomerne  og  Foreningen  af Rådgivende Ingeni ører. ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTEREN ØKONOMI- OG ERHVERVSMINISTERIET Slotsholmsgade 10-12 1216 København K Tlf.   33 92 33 50 Fax  33 12 37 78 [email protected] www.oem.dk
2/4 2. Konkrete bemærkninger Industrisamarbejde Dansk Industri støtter lovforslaget under forudsætning af, at loven med tilhørende cirkulære og bekendtgørelse indeholder eller viderefører de nuværende administrativt fastsatte retningslinier for industrisamarbejde, der trådte i kraft pr. 1. juni 2004. Dansk Industri er samtidig opmærksom på, at retnings linierne kan tages op til revision igen i relevante fora. Dansk Industri opfordrer til, at de nye krav, sanktioner og belønninger i de reviderede retningslinier for industrisamarbejdsaftaler fremgår af de til loven knyttede bestemmelser. Kommentar Som  nævnt  i  de  almindelige  bemærkninger  til  lovforslaget,  vil  de  regler om industrisamarbejde, som loven bemyndiger ministeren til at fastsætte, være  de  gældende  administrativt  fastsatte  retningsliner  fra  1.  juni  2004. Reglerne vil dog kunne justeres, hvis der viser sig behov herfor. Foreningen af Rådgivende Ingeniører  ønsker, at også salg af rådgivning  s- ydelser fra danske videnleverandører omfattes af industrisamarbejdet, så- ledes  at  udenlandske  leverandører  af  forsvarsmateriel  kan  opfylde  deres ”køb dansk” forpligtelse ved køb af rådgivning. Kommentar Køb  af  rådgivning  godkendes  som  industrisamarbejde,  når  det  kan  def  i- neres som forsvarsrelateret. Civiløkonomerne kommenterer, at industrisamarbejdsforpligtelser mod- virker optimeringen af den internationale handels- og erhvervsudvikling. Civiløkonomerne anbefaler, at der udformes relevante alternative samar- bejdsmodeller i internationale fora, og at forvaltningsomkostningerne mi- nimeres. Kommentarer Begrundelsen for at opretholde industrisamarbejde er, at andre lande har tilsvarende systemer, som det er nødvendigt at matche for at sikre dansk erhvervsliv  adgang  til  forsvarsmaterielmarkedet.  Danmark  er  principielt modstander af industrisamarbejde og ønsker at afvikle systemet, men kun hvis  det  sker  samtidigt  i  andre  lande,  som  vi  normalt  sammenligner  os med. Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af lovforslaget. Akkreditering Den Danske Akkrediterings- og Metrologifond fokuserer på ikraf tsættelse af bestemmelserne om både akkreditering og metrologi i  Grønland og på
3/4 Færøerne, særligt med henblik på at muliggøre den snarlige gennemføre l- se af Måleinstrumentdirektivet (MID). Kommentar Bestemmelserne  om  både  akkreditering  og  metrologi  er  tidligere  blevet sat i kraft på Færøerne og i Grønland. Det er derfor  alene bestemmelserne om kommerciel betaling for akkrediteringsydelser i medfør af nærværen- de ændringslovforslag, der skal sættes i kraft på Færøerne og i Grønland. Der  vil  snarest  muligt  efter  ikraftsættelsen  af  ændringsloven  blive  taget skridt til at sætte loven i kraft på Færøerne og i Grønland. Foreningen af Statsautoriserede Revisorer ser gerne en nærmere omtale i bemærkningerne af de konkurrence- og udgiftsmæssige følger for de ak- krediterede virksomheder. Kommentar De  konkurrencemæssige  følger  for  Den  Danske  Akkrediterings-  og  Me- trologifond  af  at  beregne  priserne  for  akkrediteringsydelser  på  et  ko m- mercielt   grundlag   vurderes   ikke   at   have   mærkbare   effekter   for   de akkrediterede virksomheder. Det bemærkes i den forbindelse, at fondens priser  ikke  er  blevet  justeret  over  en  3-årig  periode,  og  i  international sammenhæng ligger dansk akkreditering prisniveau med sammenlignelige lande. Skatteministeriet  er  af  den  opfattelse,  at  der  ikke  er  et  reelt  (konkurren- ce)marked  for  akkrediteringsydelser,  hvorfor  akkrediteringsydelser  bør være omkostnings- og ikke markedsbestemte. Kommentar Markedet for akkrediteringsydelser er principielt  et marked i fri konkur- rence. Imidlertid er det danske marked så lille, at der ikke hidtil har været grundlag  for,  at  andre  danske  eller  udenlandske  aktører  har  ønsket  at etablere   sig   i   Danmark.   Udenlandske   akkrediteringsorganer   som   det svenske  og  hollandske  er  dog  aktive  på  det  danske  marked  og  udbyder akkrediteringsydelser  i  konkurrence  med  det  danske,  og  f.eks.  Dansk Standard er akkrediteret af det hollandske akkrediteringsorgan. Høringssvarene har ikke givet anledning til ændring af lovforslaget. 3. Høring Erhvervs- og Byggestyrelsen har den 3. september med svarfrist den 24. september  2004  sendt  forslag  til  lov  om  ændring  af  lov  om  erhvervs- fremme til høring hos: Akademikernes Centralorganisation (AC), Advokatsamfundet, Akademi- et for de Tekniske Videnskaber (ATV), Arbejdsgiverforeningen for Han-
4/4 del,  Transport  og  Service  (AHTS),  Arbejderbevægelsens  Erhvervsråd, Byg,   Certificerende   Organers   Forum   (COF),   Civiløkonomerne,   CO- industri,   Erhvervsankenævnet,   Danmarks   Eksportråd,   Danmarks   E r- hvervsråd,  Danmarks  Fors kningsråd,  Danmarks  Rederiforening,  Dansk Arbejdsgiverforening,    Dansk    Forening    til    Fremme    af    Opfindelser (DAFFO),  Dansk  Handel  &  Service,  Dansk  Industri,  Dansk  Manage- mentråd, Dansk Byggeri , Daniamet, Den Danske Akkrediterings- og Me- trologifond,  Erhvervsankenævnet,  Eurolab,  Finansrådet,  Forbrugerrådet, Foreningen af Danske Forskerparker, Foreningen af Registrerede Reviso- rer, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriser e- de Revisorer, Forsikring & Pension, HTS, Håndværksrådet,  Ingeniørfo  r- eningen,  IFV,  Landbrugsrådet,  LO,  PAR -F.R.I,  Vækstfonden,  Beskæfti- gelsesministeriet,  Finansministeriet,  Forsvarsministeriet,  Justitsministeri- et, Miljøministeriet, Ministeriet for Fødevarer,  Landbrug og Fiskeri, Mi- nisteriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Rigsrevisionen, Skatte- ministeriet og Udenrigsministeriet. Der er modtaget høringssvar fra: Akademikernes Centralorganisation (AC), Advokatsamfundet, Akademi- et for de Tekniske Videnskaber (ATV), Civiløkonomerne, Danmarks Er- hvervsråd, Danmarks Forskningsråd, Dansk Industri, Dansk   Byggeri, Den Danske  Akkrediterings-  og  Metrologifond,  Finansrådet,  Forbr ugerrådet, Foreningen af Danske Forskerparker, Foreningen af Registrerede Reviso- rer, Foreningen af Rådgivende Ingeniører, Foreningen af Statsautoriser e- de  Revisorer,  Forsikring  &  Pension,  Landbrugsrådet,  Vækstfonden,  B e- skæftigelsesministeriet,   Forsvarsministeriet,   Ministeriet   for   Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Rigsrevisionen og Skatteministeriet. Følgende har fremsendt høringssvar uden bemærkninger til lovforslaget: Akademikernes Centralorganisation (AC), Advokatsamfundet, Akademi- et  for  de  Tekniske  Videnskaber  (ATV),  Danmarks  Erhvervsråd ,  Dan- marks  Forskningsråd ,  Dansk  Byggeri,  Finansrådet ,  Forbrugerrådet ,  For- eningen af Danske Forskerparker, Foreningen af Registrerede Revisorer, Forsikring   &   Pension,   Vækstfonden,   Beskæftigelsesministeriet,   Fo r- svarsministeriet, Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, Ministe- riet for Videnskab, Teknologi og Udvikling og Ri gsrevisionen.