Til lovforslag nr. L 66 Folketinget 2004-05 Tillægsbetænkning afgivet af Erhvervsudvalget den 14. december 2004 Tillægsbetænkning over forslag til lov om ændring af lov om   translatører og tolke og lov om dispachører (Ophævelse af krav om indfødsret, bopæl og alder samt indførelse af mulig hed for elektronisk ansøgning om beskikkelse og elektronisk beskikke lse) [af økonomi - og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2004 og var til 1. behandling den 11. november 2004. Lovforslaget  blev  efter  1.  behandling  henvist  til  behandling  i  Erhvervsudvalget.  Udvalget  afgav betænkning den 1. december 2004. Lovforslaget var til 2. behandling den 10. december 2004, hvo  r- efter det blev henvist til fornyet behandling i Erhvervsudvalget. Møder Udvalget har, efter at lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet dette i 1 møde. Spørgsmål Udvalget  har  under  den  fornyede  behandling  af  lovforslaget  stillet  1  spørgsmål  til  økonomi   -  og erhvervsministeren  til  skriftlig  besvarelse,  som  denne  har  besvaret.  Spørgsmålet  og  økonomi   -  og erhvervsministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til  tillægs  betænkningen. 2. Indstillinger Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet f    or tillægsbetænkningens afg i- velse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  udvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er   optrykt i tillægsbetæn kningen.
2   Else Winther Andersen (V)   Kim Andersen (V)   Svend Erik Hovmand (V) fmd. Christian Lund Jepsen (V)   Colette L. Brix (DF) nfmd.   Poul Fischer (DF) Carina Christensen (KF)   Lars Barfoed (KF)   Jann Sjursen (KD)   Frode Sørensen  (S) Jan Trøjborg  (S)   Jens Peter Vernersen (S)   Ole Vagn Christensen (S)   Peder Sass (S) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Naser Khader (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
3 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 66 omdelt efter afgivelse af betænkning Bilagsnr.    Titel 7 Betænkning 8 1. udkast til tillægsbetænkning 9 2. udkast til tillægsbetænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 66 omdelt efter afgivelse af betænkning Spm.nr. Titel 3 Spm. om ansøgning om beskikk else som translatør og tolk, t il øk nomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå
4 Bilag 2 Et af udvalgets spørgsmål til økonomi   - og erhvervsministerens og dennes svar herpå Spørgsmål 3 og økonomi   - og erhvervsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra udv  alget. Spørgsmål 3: Med  vedtagelsen  af  L  66  bliver  det  muligt  for  Erhvervs-  og  Selskabsstyrelsen  at  kræve,  at ansøgning  om  beskikkelse  som  translatør  og  tolk  skal  ske  i  elektronisk  form.  Dette  vil  ifølge bemærkningerne  til  lovforslaget  ske,  »når  tiden  er  m   oden«.  Ministeren  bedes  redegøre  for,  hvilke betingelser – specielt med hensyn til sikkerheden    – der skal være opfyldt, for at tiden bliver moden. Svar: Inden Erhvervs- og Selskabsstyrelsen overgår til, at ansøgning om beskikkelse som translatør og tolk kun kan ske elektronisk, skal det naturligvis være sikkert at sende oplysninger elektronisk. Det  skal  f.eks.  være  muligt  entydigt  at  fastslå,  hvem  ansøgeren  er.  Dette  kan  ske  i  takt  med professionelle brugeres anvendelse af digital signatur. Digital signatur anvendes allerede i dag i stigende omfang af professionelle erhvervsudøvere som f.eks. advokater og revisorer. Translatører anses også som professionelle erhvervsdrivende. Translatører  leverer  en  stor  del  af  deres  ydelser  til  andre  virksomheder,  hvor  anv endelse  af computere  og  elektronisk  kommunikation  i  dag  er  udbredt.  Jeg  henviser  i  den  forbindelse  til  mit svar (bilag 9) på spørgsmål 1 (L 125    – bilag 7), Folketinget 2003   -04. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil dog først udnytte hjemlen efter en drøftels  e med og orientering af de relevante berørte organisationer og brancheforeninger.