Til lovforslag nr. L 64 Folketinget 2004-05 Ændringsforslag stillet den 7. december 2004 Ændringsforslag til 3. behandling af Forslag til lov om ændring af lov om finansiel virksomhed, lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, lov om investeringsforeninger og specialforeninger samt andre kollektive investeringsordninger m.v., lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvaskning af penge og finansiering af terrorisme, lov om mærkning og skiltning med pris m.v. med flere love (Mulighed for anvendelse af internationale regnskabsstandarder, indførelse af regler om solvensbe hov, ændring af reglerne om tavshedspligt, harmonisering af ophørsreglerne, elektroniske penge, ændret opkrævningsmetode for en garantifond for skadesforsikringsselskaber, ændrede hæ  ftelsesregler mellem investeringsforeningers afdelinger, overdragelse af kompetence vedrørende prismærkning til økonomi   - og erhvervsministeren) [af økonomi - og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] Af    økonomi - og erhvervsministeren: Til § 3 1) I den under nr. 5 foreslåede affattelse af  § 111, stk. 1, nr. 1, ændres »dog stk. 2, og  « til: »dog stk. 2-4, og«. [Supplerende placeringsregler] 2) I nr. 6 indsættes i   § 111 efter det foreslåede stk. 2 som nyt stykke: »Stk. 3. En godkendt fåmandsforening, der investerer som placeringsforeninger, jf. § 10 6, må endvidere anbringe indtil 20 pct. af sin formue direkte eller indirekte i amerikanske realkreditobligationer.« Stk. 2-5 bliver herefter stk. 4-7. [Supplerende placeringsregler] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ændringsforslaget  er  en  konsekvens  af  ændringen  om supplerende  placeringsregler,  jf.  det  nye stk. 3, der indsættes i § 111. Til nr. 2
2 Ændringsforslaget giver en fåmandsforening, der investerer som en placeringsforening, muli    ghed for  direkte  eller  indirekte  gennem  en  anden  enhed  at  anbringe  indtil  20  pct.  af  sin  formue  i amerikanske realkreditobligationer. Efter de gældende regler kan foreningen højest anbringe 10 pct. af  sin  formue  i  amerikanske  realkreditobligationer,  som  hverken  er  udstedt  eller  garanteret  af  den amerikanske stat –  heller ikke indirekte gennem en anden enhed. I forhold til investeringer inden for EU gælder, at en fåmandsforening højest direkte kan anbringe 30 pct. af sin formue i obligationer udstedt    af    kreditinstitutter,    der    er    optaget    på    en    liste,    som    Kommissionen    udarbejder. Fåmandsfor eningen kan derfor – også efter forslaget     – investere et højere beløb direkte i europæiske kreditinstitutter, end de kan i amerikanske realkreditinstitutter. For  investeringer  i  såvel  amerikanske  som  europæiske  realkreditobligationer  gælder,  at  hvis obligationerne er udstedt eller garanteret af den amerikanske stat henholdsvis en medlemsstat i EU, kan fåmandsforeningen investere henholdsvis uden begrænsning og op til 35 pct. af sin formue. Forslaget giver ikke mulighed for, at fåmandsforeninger tilsvarend e kan investere op til 20 pct. i europæiske realkreditobligationer gennem andre enheder, fordi dette ikke har været nødvendigt for at realisere »Frit valg i SP-ordningen«. Baggrunden for forslaget er, at de gældende regler om foreningers risikospredning ha  r vist sig at virke hæmmende for, at »Frit Valg i SP  -ordningen«, der blev gennemført ved en ændring af lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lov nr. 421 af 10. juni 2003, kan gennemføres på  en sm idig måde.  ATP  har  i  dag  ifølge  de  gældende  regler  vide re  grænser  for  at  investere  i  amerikanske realkreditobligationer,  men  da  »Frit  valg  i  SP-ordningen«  baserer  sig  på,  at  ATP  investerer  via få mandsforeninger,  giver  det  problemer  for  ATP,  idet  de  gældende  placeringsregler  for  disse foreninger  vil  fordyre  omkostninger  for  ATP  og  dermed  være  til  ugunst  for  pensionsopsparerne. Ved  at  give  få mandsforeninger,  der  investerer  som  placeringsforeninger,  adgang  til  at  anbringe indtil  20  pct.  af  sin  formue  direkte  eller  indirekte  i  amerikanske  realkreditobligationer  gives  der mulighed for, at ATP kan investere som hidtil, hvorved hensynet til pensionsopsparerne tilgodeses. Amerikanske   realkreditobligationer   relaterer   sig   til   obligationer   og   lignende   udstedt   eller garanteret af den  amerikanske stat, dens  forbundsstatslige styrelser eller finansielle institutter som Government   National   Mortgage   Association   (»Ginnie   Mae«),   Federal   Home   Loan   Mortgage Corporation (»Freddie  Mac«)  og  Federal  National  Mortgage  Association (»Fannie  Mae«),  eller  til amerikanske  obligationer  med  sikkerhed  i  ejendomspant.   Obligationerne  kan  blandt  andet  tage form af realkreditlignende obligationer (mortgage pass-through securities), »CMO« (Collateralized Mortgage  Obligations),  »REMIC«  (Real  Estate  Mortgage  Investment  Conduits),  »IO«  (Interest- Only) og »PO« (Principal-Only). De    obligationer,    der    ikke    er    udstedt    eller    garanteret    af    den    amerikanske    stat,    dens forbundsstatslige    styrelser    eller    finansielle    institutter    som    Government    National    Mortgage Association   (»Ginnie   Mae«),   Federal   Home   Loan   Mortgage   Corporation (»Freddie   Mac«)   og Federal  National  Mortgage  Association (»Fannie  Mae«)  skal  have  en  kreditrating  på  mindst  AA eller en tilsvarende rating. Der  er  ikke  fastsat  grænser  for  investering  i  det  enkelte  realkreditinstitut  i  forslaget,  der  lemper reglerne  for  fåmandsforeningers  investering  i  amerikanske  realkreditobligationer,  når  foreningen investerer sine midler efter reglerne for placeringsforeninger.