Som tidligere ordførere har redegjort for, er der er jo tale om et lovforslag, der indeholder en lang række ændringer i den finansielle lovgivning. En del af dem er af mere teknisk karakter, og jeg skal bare opholde mig ved nogle få af de mere principielle problemstillinger, som er berørt i lovforslaget.
Dette lovforslag afspejler i virkeligheden, at den finansielle sektor befinder sig i en stadig udvikling, også en udvikling, der undertiden er ganske drastisk. Her tænker jeg ikke mindst på, at globaliseringen jo i høj grad berører den finansielle sektor; der er tale om en betydelig strukturudvikling i den finansielle sektor, både når det gælder ejerstrukturen, og også når det gælder de produkter, som de enkelte finansielle virksomheder arbejder med i forhold til kunderne. Og endelig er der i sig selv en voldsom produktudvikling, som også stiller krav til ændringer i lovgivningen.
Det er klart, at dansk lovgivning skal afspejle alle disse ting i forhold til en dynamisk finansiel sektor, også sådan, at vi sikrer, at den finansielle sektor i Danmark er konkurrencedygtig med den finansielle sektor i den øvrige verden og kan spille med også i en globaliseret sammenhæng. Det er jo også en forudsætning for, at den finansielle sektor kan servicere danske kunder både herhjemme og i udlandet på den bedst mulige måde.
I den forbindelse er det jo naturligt, at lovforslaget lægger op til en tilpasning til de internationale regnskabsstandarder, således at danske finansielle virksomheder herved får mulighed for at følge de internationale regnskabsstandarder og som sådan også i forhold til det internationale finans- og kapitalmarked kan være sammenlignelige med andre internationalt arbejdende finansielle virksomheder.
I den sammenhæng stilles der så krav i lovforslaget - det synes jeg er naturligt - om, at man stadig væk fra det danske Finanstilsyn kan bede om at få de informationer, der gør, at nøgletal kan sammenlignes med nøgletal for danske virksomheder, der ikke arbejder efter de internationale regnskabsstandarder. Et andet område, hvor produktudviklingen spiller en væsentlig rolle, er omkring e-penge. Der er hele tiden nye betalingsformer og hele tiden krav om en mere fleksibel betalingsafvikling. Og i den forbindelse stilles der så i lovforslaget forslag om en liberalisering og udvidelse af mulighederne for at anvende e-penge. Jeg synes også, det er vigtigt at notere sig, at forslaget lægger op til en større gennemsigtighed for kunderne. Det er jo sådan, at jo mere kompleks den finansielle sektor er, jo flere produkter der er, jo større er behovet også for, at det er gennemsigtigt for kunderne, hvordan virksomhederne arbejder, og ikke mindst, om virksomhederne arbejder i overensstemmelse med god skik-regler. Og der er altså i lovforslaget nu åbnet mulighed for, at Finanstilsynet i forbindelse med afgørelser og påbud, når det gælder god skik, kan offentliggøre ikke bare afgørelserne, men også offentliggøre, hvilke virksomheder afgørelserne drejer sig om. Det synes jeg også er en helt naturlig udvikling i forhold til kunderne og i forhold til offentligheden. Som sagt er der jo en lang række også meget tekniske elementer i forslaget. Forslaget afspejler jo også, at man er
i en overgangsperiode fra de hidtidige internationale kapitaldækningsregler til et nyt sæt kapitaldækningsregler, og i den forbindelse er der nogle bestemmelser, som kun skal være gældende i en midlertidig periode, bl.a. nogle steder, hvor Finanstilsynet får beføjelser til at fastsætte nærmere regler omkring ikke mindst basiskapital, som normalt skulle ligge i lovgivningen, men som Finanstilsynet her får mulighed for i en bekendtgørelse at fastsætte regler om. Derfor skal vi også være opmærksomme på, at der i en senere fase bliver behov for en yderligere ændring, når vi endelig skal tilpasse os til de nye internationale kapitaldækningsregler. Vi vil fra konservativ side deltage konstruktivt i udvalgsarbejdet og selvfølgelig også se på, om der stadig væk er tekniske detaljer, der skal arbejdes på inden det endelige lovforslags vedtagelse.