ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTEREN
22. november 2004
Besvarelse af spørgsmål 3 (L 63) stillet af Erhvervsudvalget den 12.
november 2004.
Spørgsmål 3:
Anvender de 5-10 dominerende virksomheder på det danske marked g e-
nerelle, skrevne samhandelsbetingelser i forbindelse med konkurrence-
mæssige aftaler?
Svar:
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget i § 10 a, stk. 3, at begr e-
bet samhandelsbetingelser dækker bredt.
Begrebet samhandelsbetingelser dækker således over en dominerende
virksomheds generelle grundlag og vilkår for fastsættelse af priser, raba t-
ter, markedsføringstilskud og gratisydelser. Endvidere dækker begrebet
over økonomiske fordele og ydelser, uanset hvordan de b etegnes, der har
samme virkning som rabatter, markedsføringstilsku d og gratisydelser.
Udlån af genstande eller materiel til brug for salget af den dominerende
virksomheds varer samt finansielle lån eller garantier på fordelagtige vi l-
kår vil således også være omfattet.
Det er Konkurrencestyrelsens erfaring, at de fleste dominerende virk-
somheder ofte har generelle, nedskrevne betingelser for fastsættelse af
priser og ydelse af rabatter. Samhandelsbetingelserne er imidlertid langt
fra altid så fyldestgørende og præcise , at det er muligt at vurdere om de er
i strid med § 11, stk. 1. Det er derfor i praksis ofte nødvendigt at unde r-
søge nøje, hvorledes virksomheden i realiteten har behandlet sine kunder.
For så vidt angår ydelse af markedsføringstilskud og lignende økonom i-
ske fordele, er det Konkurrencestyrelsens vurdering, at der ikke er ret
mange dominerende virksomheder, som har generelle, nedskrevne regler
for ydelse af disse. Virksomhederne yder ofte sådanne økonomiske ford e-
le efter et mere frit skøn , og dermed på case -by
-
case basis. Det giver de
dominerende virksomheder mulighed for at bruge disse økonomiske fo r-
dele mere diskretionært
beløn ning eller straf i forhold til han-
delspartnere.
Med § 10 a, stk. 1, får Konkurrencerådet klar hjemmel til i konkrete til-
fælde, at påbyde virksomhederne at udarbejde fyldestgør ende og præcise
beskrivelser af deres samhandelsbetingelser, herunder også for ydelse af
markedsføring stilskud og lignende økonomiske fordele .
ØKONOMI- OG
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax
33 12 37 78
CVR-nr 10 09 24 85
[email protected]
www.oem.dk