Jeg vil gerne give de bemærkninger til den nylige revision af konkurrenceloven, at regeringen finder, det er vigtigt, at vi har en effektiv konkurrencelov. Det er til gavn for virksomhederne, det er til gavn for forbrugerne og således for samfundet som helhed.
Skabelse af effektiv konkurrence inden for alle sektorer prioriteres derfor højt af regeringen. Vi har i dag en velfungerende konkurrencelov, og med lovforslaget vil loven blive endnu bedre. Samtidig sikres der en fin balance mellem de hensyn, som loven skal varetage.
Det er altså min opfattelse, at lovforslaget er forbrugervenligt uden at være erhvervsfjendtligt, en linje, som jeg er sikker på at mange kan bakke op omkring.
Så vil jeg sige, at det fremsatte lovforslag også i det væsentlige er på linje med de drøftelser, jeg havde med de politiske partier i efteråret 2003 og i foråret 2004, og desværre var der jo ikke ønske om at indgå et forlig med ministeren.
Lovforslaget har flere hovedelementer. Når man har hørt debatten i dag, tror man egentlig kun, der har været ét element i det pågældende konkurrencelovforslag.
Først er der jo en række initiativer over for dominerende virksomheder. Som bekendt får konkurrencemyndighederne jo mulighed for at påbyde en dominerende virksomhed at udarbejde og indsende dens samhandelsbetingelser.
Vi har også et forslag, der sikrer, at Konkurrencerådet får bedre indsigt i de dominerende virksomheders samhandelspolitik, og det vil gøre det lettere for konkurrencemyndighederne at holde snor i, om der bliver begået ulovligheder. Endvidere bliver det muligt på et tidligere tidspunkt at skabe en dialog mellem virksomhederne og konkurrencemyndighederne for at imødegå mulige overtrædelser af loven.
Det giver altså på den her måde konkurrencemyndighederne mulighed for at gribe ind over for dominerende virksomheders adfærd uden at gøre det ulovligt for danske virksomheder på en gang at være store.
Det er altså en nyskabelse, at Konkurrencerådet kan pålægge en dominerende virksomhed at udarbejde samhandelsbetingelser. Og muligheden går her betydeligt videre, end hvad der er gældende inden for EU-systemet. Det er sådan lige en forbrugeroplysning til hr. Jørn Jespersen.
Jeg vil gerne sige her fra talerstolen, at en sådan mulighed ikke kendes fra de andre EU-medlemsstater. Vi har altså her i regeringen valgt at gå videre på det her punkt, end EU's konkurrenceregler er udtryk for. Og det er et udtryk for, at vi tager problemstillingen seriøst og ønsker at gøre noget effektivt herved.
Det er korrekt, at høringen har givet anledning til, at der er ændret i teksten. Det er så sandelig ikke gjort for at gøre lovforslaget mere slapt, men for at tage den kritik alvorligt, som bl.a. er kommet fra visse eksperter, herunder også fra Advokatrådet, vil jeg lige sige til fru Pernille Rosenkrantz-Theil.
Nu er det sådan, at man altså sender lovforslag i høring for at få kritik eller ros eller for at belyse nogle problemstillinger. Vi har selvfølgelig også taget Advokatrådets indsigelser til følge. Eksperterne anførte, at der var et par bestemmelser, der var for upræcise, hvilket skaber usikkerhed ude i virksomhederne. Og denne usikkerhed ville indebære, at virksomhederne ville være unødigt tilbageholdende i deres fastsættelse af priser og rabatter, og det, siger man, vil være til skade for den effektive konkurrence.
Det foreliggende forslag er mere præcist end det, som blev sendt i høring, men fortsat udtryk for en effektiv indgrebsbeføjelse, der kan sikre en tidlig dialog, tidligere end alle andre steder, mellem virksomhederne og konkurrencemyndighederne.
Jeg er nok nødt til at sige, at hvis man læser ugernes aviser omkring det her, så har man læst halvdelen af lovforslaget. Derudover indeholder lovforslaget jo en række forslag, som skal sikre en mere effektiv håndhævelse.
Jeg synes da i den forbindelse, at jeg godt vil sige tak til hr. Jan Trøjborg, der nævner, at der faktisk er en række tiltag i der her konkurrencelovforslag, som vi var helt enige om, og det er jo bl.a., hvis jeg skal nævne nogle af tingene, forbuddet mod bindende videresalgspriser, der bliver præciseret. Dermed fjernes jo en eventuel tvivl om rækkevidden af det forbud, der ligger, og det tydeliggøres, at virksomheder kan gøres ansvarlige for overtrædelser af forbuddet, også selv om overtrædelsen er sket uden ledelsens viden.
Endvidere gør vi jo det klart, at der skal ske offentliggørelse af domme, bødevedtagelser for overtrædelser af konkurrenceloven. Det vil jo gøre det lettere for forbrugerne, og det vil gøre det lettere for virksomhederne at gå ind og se, hvad det er for nogle virksomheder, som har forbrudt sig mod gældende regler. Det vil også gøre det lettere for forbrugerne at vurdere, om de ønsker at rejse krav om erstatning eller fravælge den pågældende virksomhed i fremtiden.
Endelig ændres vurderingskriterne for godkendelse af fusioner. Derved sikres det, at Konkurrencerådet kan gribe ind over for alle fusioner, der skader den effektive konkurrence,
Det bliver således muligt for Konkurrencerådet at stille krav til en fusion, hvor parterne bliver i stand til at udøve væsentlig markedsstyrke, selv når det er den anden- og den fjerdestørste aktør, der fusionerer uden at blive den største virksomhed på markedet.
Lovforslaget indeholder også en række bestemmelser, der skal skabe større retssikkerhed. Konkurrenceankenævnet udvides fra 3 til 5 medlemmer, så det kan skabe en større modvægt til Konkurrencerådet, og endvidere moderniserer man anmeldelsessystemet for konkurrencebegrænsende aftaler, så virksomhederne kan påberåbe sig en fritagelse for konkurrenceloven uden først at have søgt om det.
Jeg er godt bekendt med, at der selvfølgelig er kommet en række forslag til yderligere ændringer af vores konkurrencelov. Et af forslagene er at åbne mulighed for gruppesøgsmål. Det er et forslag, som vi også drøftede i foråret, og som bekendt overvejer Retsplejerådet for tiden, om der bør indføres generelle regler om gruppesøgsmål i dansk ret. Det er teknisk og juridisk kompliceret, det vil ikke være hensigtsmæssigt, at vi løsrev det fra Retsplejerådets overvejelser og begyndte at indføre særlige regler i konkurrenceloven.
Der var andre elementer, som man sagde man godt kunne have brugt, og dem ville man godt bruge. Jeg vil gerne sige, at jeg synes, vi står med et produkt, hvor vi igen skærper. Så kan man spørge, om det ikke er tidligt at skærpe i 2004. Vi skærpede loven i 2002, man skærpede den i 2000, man indførte den faktisk for første gang i 1998.
Jeg synes, at vi står med et forslag, der samlet set spiller fint sammen med EU's konkurrenceregler og bygger oven på disse ved at være mere vidtgående, for så vidt angår dominerende virksomheder. Jeg mener, der er tale om et ambitiøst udspil til en ændring af konkurrenceloven, som skaber et godt grundlag for, at vi kan nå bred enighed herom, og jeg kunne jo høre, at hr. Jan Trøjborg gerne mødte op i ministeriet for at diskutere det lovforslag, der ligger.
Jeg vil gerne tilkendegive, at det er jeg altid villig til, men jeg er også nødt til at kigge en lille smule på det brev, der blev sendt til »Kære hr. erhvervsminister« i november måned 2003, hvor bl.a. også hr. Jørn Jespersen gerne ville have indførelse af delt bevisbyrde, indførelse af et princip om, at virksomheder med en dominerende stilling skal indberette og, medmindre myndighederne dispenserer herfra, offentliggøre rabatprincipper, leveringsbetingelser, regler for markedsføringsbidrag, og disse skal være ikkediskrimininerende, begrundelser osv.
Jeg er nødt til at sige, at der er vi altså ovre i et kapitel af bestemmelser, som hr. Jørn Jespersen og andre har fremsendt til ministeren, der vil betyde ringere konkurrence for danske forbrugere, for danske virksomheder. Sådan er tingene, må jeg sige til hr. Jørn Jespersen.
Hvis det er sådan, at en dansk virksomhed skal offentliggøre alle sine rabat- og handelsbetingelser, hvad vil der så ske ved det? Så vil alle dem, den skal konkurrere med, nøjagtig vide, hvad den sælger til. Udenlandske koncerner, der slet ikke har de her regler, kan gøre nøjagtig det samme. Det er meget, meget lidt gennemtænkt, vil jeg gerne sige.
Så må jeg jo bare erkende, at hr. Jørn Jespersen og andre ønsker, at der skal være delt bevisbyrde, dog ikke i straffesager, når man taler om konkurrenceloven. Det er bl.a. noget af det, jeg har sagt fra over for.
Så blev der sagt, at nu havde ministeren lavet om. Når man laver et så omfattende lovforslag som det her, og eksperter så siger, at det skader konkurrencen, og eksperter siger, at det er retssikkerhedsmæssigt betænkeligt, så havde jeg da nok i en anden sag fået lige så mange øretæver af hr. Jørn Jespersen og kompagni, hvis jeg ikke havde hørt en lille smule på, hvad folk, der har indsigt i sagerne, sagde til tingene.
Endnu en gang om § 10 a:
Nu hører jeg jo, at der er dårlige muligheder. Vi indfører et helt nyt værktøj for konkurrencemyndighederne i den her sag, et helt nyt værktøj, der skal gøre det endnu bedre, for at vi kan komme til at få hånd i hanke med dominerende virksomheder, monopoler. Monopoler, det er jo et meget, meget negativt udtryk, derfor kommer ordet monopoler uafbrudt og hele tiden over hr. Jørn Jespersens læber.
Det er rigtigt, at når man er stor, skal man opføre sig ordentligt, og opfører man sig ikke ordentligt, så falder hammeren. Jeg har sagt fra dag et også i dialogen med Arla og alle de andre, at sådan må det være. Men nu har vi lavet en ekstra paragraf. § 10 a er et ekstra værktøj, som ingen andre har, og som vi smider ned i værktøjskassen til vores konkurrencemyndigheder. Lad os nu se, hvordan det virker, før man dømmer det helt ud og det går op i juristeri, bureaukrati og pjat og papir, som det blev oplyst. Lad os nu se, om tingene virker, vil jeg sige til hr. Jørn Jespersen.
På den anden side vil jeg gerne sige, at vi jo stadig væk har § 11 i vores konkurrencelov, hvorefter konkurrencemyndighederne kan gå ud i en virksomhed, hvis de har en formodning om, at der er misbrug af den dominerende stilling, og så kan hele toget køre derefter.
Vi har skabt et ekstra værktøj, og det, hr. Jørn Jespersen så er utilfreds med, er, at det ikke er skarpt nok. Når man bare har brugt ordet særlige, så er det, folk siger til os: Der er altså for meget elastik i det her, minister, du er nødt til at sige nøjagtig, hvad er det, du skal bruge, for at myndighederne kan gå ind.
Det er det, vi har præciseret med det her lovforslag.