MILJØstyrelsen20. juli 2004
Jura
J.nr. 1013-0002
LWJ/
Analyse af behovet for ændring af håndhævelsesregler på Miljøministeriets område som opfølgning på lov om
retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb og oplysningspligter.
1. Baggrund
I forbindelse med behandlingen af forslag til lov om retssikkerhed ved forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb
og oplysningspligter (herefter retssikkerhedsloven) tilkendegav miljøministeren over for Folketinget, at han ville
igangsætte en analyse af behovet for ændringer af håndhævelsesreglerne i miljø- og naturlovgivningen. Baggrunden
er, at det skal sikres, at myndighederne har de nødvendige redskaber til at sikre en effektiv håndhævelse uden at
komme i konflikt med retssikkerhedsmæssige principper, herunder selvinkrimineringsforbuddet. Dette notat
indeholder Miljøstyrelsens og Skov- og Naturstyrelsens analyse af behovet for lovændringer. Der vil blive
udarbejdet supplerende vejledning til tilsynsmyndighederne. Arbejdet hermed vil gå i gang i september 2004.
Det er angivet i bemærkningerne til retssikkerhedsloven, at reglerne heri viger for internationale forpligtelser. På
miljøområdet har en stor del af reglerne helt eller delvis baggrund i sådanne forpligtelser. Imidlertid fastsætter disse
sjældent præcise regler for tilsyn og håndhævelse eller for oplysningspligters forhold til
selvinkrimineringsforbuddet. (Det skal her bemærkes, at EF-domstolen, i hvert fald på konkurrenceområdet, har
anlagt en snævrere fortolkning af selvinkrimineringsforbuddet, end den der er lagt til grund i retssikkerhedsloven.)
Det vil derfor være vanskeligt at vurdere, om man konkret er i en situation, hvor retssikkerhedslovens regler
eventuelt viger. Dertil kommer, at mange af reglerne på miljøområdet er en blanding af nationale regler og regler der
gennemfører internationale regler. Det vil derfor være uhåndterbart i praksis, hvis der i vidt omfang skal sondres
mellem de to situationer. Derfor er behovet for ændringer er vurderet uafhængig af, om de EU-regler og andre
internationale forpligtelser, der gælder på miljøområdet evt. i visse tilfælde vil kunne begrunde fravigelser fra
retssikkerhedslovens regler, og det er forsøgt at komme med forslag, der så vidt muligt vil gøre det overflødigt at
overveje fravigelse af retssikkerhedslovens regler for at sikre tilstrækkeligt tilsyn med og håndhævelse af regler, der
gennemfører internationale forpligtelser.
2. Generelle overvejelser
Retssikkerhedsloven indeholder regler om
gennemførelse af tvangsindgreb, f.eks. regler om varsling, legitimation, rapporter m.v. (kapitel 2),
forholdet til strafferetsplejen ved gennemførelse af tvangsindgreb (kapitel 3) og
retten til ikke at inkriminere sig selv m.v. (kapitel 4).
I det følgende vil behovet for lovændringer i forhold til de 3 kapitler blive gennemgået hver for sig.
2.1 Reglerne om gennemførelse af tvangsindgreb.
Reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 2 vil betyde visse ændringer i myndighedernes tilsynspraksis. Dette gælder
særlig reglerne om varsling og skriftlig begrundelse ved fravigelse af varslingsreglen. Reglerne skal indarbejdes i
myndighedernes rutiner, men de medfører ikke behov for lovændringer.
Særlig kan nævnes, at behovet for i visse tilfælde at hemmeligholde identiteten på anmeldere (eller det faktum, at et
besøg skyldes en anmeldelse) kan tilgodeses med hjemmel i retssikkerhedslovens undtagelser til varslingsreglen på
baggrund af en konkret vurdering af behovet. Der vurderes ikke inden for Miljøministeriets ressort at være områder,
hvor der er behov for en generel undtagelsesregel i lighed med den, der gælder på arbejdsmiljøområdet, hvor
anmeldelser fra ansatte generelt skal holdes hemmelige.
Miljøministeriet planlægger en eller flere vejledninger til amter og kommuner vedrørende den praktiske
gennemførelse af retssikkerhedsloven på miljøområdet, hvor der bl.a. vil blive udarbejdet eksempler på
varslingsskrivelser m.v.
2.2. Reglerne om forholdet til strafferetsplejen ved gennemførelse af tvangsindgreb
Reglerne i retssikkerhedslovens kapitel 3 (§ 9) er i det væsentlige en lovfæstelse af de hidtil gældende grænser for
myndighedernes udførelse af tvangsindgreb (herunder tilsynsbesøg) med hjemmel i deres administrative
indgrebsbeføjelser. Det vil fortsat være lovligt, at myndighederne ved hjælp af tvangsindgreb undersøger mulige