Til lovforslag nr. L 60 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Miljø- og Planlægningsudvalget den 0. december 2004 2. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om aktindsigt i miljøoplysninger (Gennemførelse af direktiv om Århuskonventionen) [af miljøministeren (Connie Hedegaard)] 1. Ændringsforslag Der er stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget. Miljøministeren har stillet ændringsforslag nr. 2 og 3. Enhedslistens medlem af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 28. oktober 2004 og var til 1. behandling den 4. november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og Planlægningsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 7. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 6. Den 28. oktober 2004 sendte miljøministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: DICAR, Danmark Journalisthøjskole, Oluf Jørgensen, Danmarks Journalisthøjskole og Professor, dr.jur. Peter Pagh, Københavns Universitet. Miljøministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 12 spørgsmål til miljøministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret, bortset fra spørgsmål 10-12 som forventes besvaret inden 2. behandling. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Enhedslisten har stillet ændringsforslag til lovforslaget om at indskrive direktivets formål i loven. Enhedslisten mener, det er en vigtig markering af lovens ånd, og dermed et ønske om at forstå lovændringen som fremmende for offentlighedens adgang til miljøoplysninger. Der er imidlertid en række spørgsmål om implementeringen af EU-direktivet, som er påpeget i flere henvendelser i forbindelse med lovbehandlingen, der overordnet omhandler forhold, hvor man enten mener, at implementer ingen ikke sker i det omfang, der lægges op til i direktivet, eller mener at implementeringen direkte forringer de nuværende muligheder for aktindsigt som givet via Århuskonventionen. Dette afvises af ministeren med henvisninger til fortolkninger af direktivteksten eller tidligere fortolkninger af Århuskonventionen i den danske implementering af konventionen eller i regler for aktindsigt i miljøoplysninger. Enhedslisten finder, at de mange forskelle i fortolkninger af regler, og hvorvidt de begrænser adgangen til aktindsigt i miljøoplysninger, må give anledning til en snarlig revision eller evaluering af området, navnlig i hvilket omfang reglerne er tilstrækkeligt omfattende, i hvilket omfang de bliver snævert fortolket i den forstand, at aktindsigt bliver yderligere begrænset eller nægtet, og i hvilket omfang der er praktiske forhindringer, såsom gebyrstørrelser og dataformater/tilgængelighed. Mindretallet vil frem til tredjebehandlingen prøve at vurdere om lovforslaget indebærer en svækkelse af hidtidig praksis og tolkning i Århus konventionen, og om lovforslaget indebærer en fravigelse af direktivet i nedadgående retning. Såfremt en eller begge af disse forhold er gældende, vil Enhedslisten ikke kunne støtte lovforslaget. Vi indstiller forslaget til vedtagelse med det ændringsforslag. Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Ændringsforslag
1 Af et mindretal (EL), tiltrådt af <>: Til § 1 1) Efter nr. 1 indsættes, som nyt nummer: »01. Før § 1 indsættes, som ny paragraf: »§ 01. Formålet med loven er 1) at sikre retten til adgang til miljøoplysninger, som er i de offentlige myndigheders besiddelse eller opbevares for dem, samt opstille de grundlæggende vilkår og betingelser samt konkrete ordninger for udøvelsen af denne ret, og 2) at sikre, at miljøoplysninger som en selvfølge gradvis stilles til rådighed for og formidles til offentligheden med henblik på at sikre den videst mulige grad af systematisk tilrådighedsstillelse og formidling af miljøoplysninger til offentligheden. Med henblik herpå skal navnlig anvendelsen af telekommunikation og elektronisk teknologi, når en sådan er til rådighed, fremmes.«« [Præcisering af lovens formål] Af miljøministeren , tiltrådt af <>: 2) Nr. 2 affattes således: »02. I § 2, stk. 1, ændres »stk. 2-5 og § 3, stk. 2« til : »stk. 2-6 og § 3«.« [] 3) I det under nr. 3 foreslåede  § 2, stk. 3, indsættes i   3. pkt. efter »forvaltningen«: », som behandles af politiet og anklagemyndigheden«. [] Bemærkninger Til nr. 1 Med bestemmelsen gennemføres formålsbestemmelsen i artikel 1 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/4/EF af 28. januar 2003 om offentlig adgang til miljøoplysninger og om ophævelse af Rådets direktiv 90/313/EØF i loven. Til nr. 2 Ændringsforslaget er en konsekvens af, at der indføjes et nyt stykke i § 2. Til nr. 3 Med ændringsforslaget præciseres, at det kun er sager inden for strafferetsplejen, som behandles af politiet og anklagemyndigheden, der ikke er omfattet af bestemmelsens generelle og konkrete afvejningsregel. Sager inden for strafferetsplejen, som behandles af miljømyndighederne, vil derimod være omfattet af afvejningsreglerne. Dette indebærer dog ikke, at den konkrete afvejning vil føre til, at der skal meddeles aktindsigt i miljøoplysninger i sådanne sager, idet de hensyn der kommer til udtryk i bl.a. offentlighedslovens § 13, stk. 1, nr. 3, og forvaltningslovens § 15, stk. 1, nr. 3, vil skulle inddrages i den konkrete afvejning. I den forbindelse skal der også henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.1.1. (afvejningsregel) og bemærkningerne til § 1, nr. 3, hvoraf bl.a. fremgår, at den særlige beskyttelse, som bl.a. fortrolige personoplysninger nyder efter direktivets artikel 4, stk. 2, litra f, fører til, at den konkrete afvejningsregel i almindelighed vil indebære, at der ikke vil skulle meddeles aktindsigt i de oplysninger om enkeltpersoners private forhold, der er omfattet af offentlighedslovens § 12, stk. 1, nr. 1.   Erling Bonnesen (V)   Helga Moos (V)   Eyvind Vesselbo (V) fmd.  Jens Vibjerg (V)   Jørn Dohrmann (DF)   Freddie H. Madsen (DF)   Helle Sjelle (KF)   Christian Wedell-Neergaard (KF)   Mogens Nørgård Pedersen (KD)   nfmd.  Inger Bierbaum (S)   Margot Torp (S)   Pernille Blach Hansen (S)   Jacob Buksti (S)   Torben Hansen (S)   Jørn Jespersen (SF) Elsebeth Gerner Nielsen (RV)   Keld Albrechtsen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54    * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 60
2 Bilagsnr. Titel 1 Høringsnotat samt kopi af høringssvar vedrørende forslag til lov om ændring af lov om aktindsigt i miljøoplysninger (Gennemførelse af direktiv om Århuskonventionen), fra miljøministeren 2 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Henvendelse af 11/11-04 fra professor, dr.jur. Peter Pagh, Københavns Universitet 4 Henvendelse af 15/11-04 fra DICAR, Danmarks Journalisthøjskole 5 Henvendelse af 15/11-04 fra Oluf Jørgensen, Danmarks Journalisthøjskole 6 Henvendelse af 28/11-04 fra DICAR, Danmarks Journalisthøjskole 7 Henvendelse af 28/11-04 fra Oluf Jørgensen, Danmarks Journalisthøjskole Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 60 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvilke af de foreslåede ændringer der vil kunne føre til miljøforringelser eller forringede muligheder for borgerinddragelse, når lovforslaget sammenholdes med loven, der blev vedtaget af Folketinget i 2000, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om ministerkommentar til henvendelse af 11/11-04 fra professor, dr.jur. Peter Pagh, Københavns Universitet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 15/11-04 fra Danmarks Journalisthøjskole, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om kommentar til henvendelse af 15/11-04 fra Oluf Jørgensen, Danmarks Journalisthøjskole, til miljøministeren og ministerens svar herpå, og ministerens supplerende svar herpå, og ministerens supplerende svar herpå 5 Spm. om ministeren vil yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der inkluderer direktivets artikel 1 om formålet med loven i lovteksten, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm., om, i hvilket omfang loven lever op til direktivets krav om, at offentlige myndigheder skal offentliggøre lister over gebyrers størrelse, og under hvilke omstændigheder krav om gebyrer kan frafaldes, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm., om ministeren vil tydeliggøre for offentligheden, hvilke myndigheder, herunder offentligt ejede selskaber, der er omfattet af loven, til miljøministeren, og ministerens svar herpå
3 8 Spm. om, hvilke sanktioner mod offentlige myndigheder der groft tilsidesætter lovens regler, den nuværende lov og loven efter de foreslåede ændringer giver mulighed for, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvilke typer af miljøoplysninger ministeren mener ikke bør befinde sig i offentlige databaser ifølge direktivet, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om ministerens kommentar til henvendelsen af 28/11-04 fra Danmarks Journalisthøjskole, til miljøministeren 11 Spm. om ministerens kommentar til henvendelse af 28/11-04 fra Oluf Jørgensen, Danmarks Journalisthøjskole, til miljøministeren 12 Spm. om ministeren vil give tilsagn om at sikre det administrative grundlag for at tydeliggøre, at der gives adgang til elektroniske oplysninger, til miljøministeren