NOTAT
vedrørende høringssvar til Forslag til Lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven
(Implementering af Århus -konventionen)
Udkast til lovforslaget blev udsendt i ekstern høring med brev af 29. juli 2004. Høringsfristen udløb
den 1. september 2004.
Udvalget får samtidig tilsendt kopi af høringssvarene.
Lovforslaget blev sendt til høring hos en bred kreds, jf. bemærkningerne til lovforslaget.
Miljøstyrelsen har modtaget i alt 24 høringssvar, hvoraf 22 myndigheder og organisationer oplyser
enten, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget, eller at man ønsker lovforslaget velkomment.
Foruden de ændringer, der fremgår af dette notat, er der foretaget korrektioner i lovforslaget bl.a.
efter drøftelser med Justitsministeriet.
I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til de ovenfor nævnte punkter. Kommentarer
hertil er anført i kursiv.
Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger
om svarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar.
Bryggeriforeningen anbefaler, at lovforslagets bemyndigelse til at fastsætte regler om
offentlighedens forudgående inddragelse i forbindelse med ad hoc -revurderinger af
virksomhedernes miljøgodkendelser udnyttes til at fastsætte regler herom samtidig med den
igangværende revision af godkendelsesbekendtgørelse. Herudover finder foreningen, at det bør
præciseres i godkendelsesbekendtgørelsen, at kravet om forudgående offentlighed i forbindelse med
ad hoc-revurderinger kun gælder for (i)-mærkede virksomheder.
Revisionen af godkendelsesbekendtgørelsen er netop afsluttet, og ny bekendtgørelse er udstedt den
16. september 2004. Med hensyn til de (i)-mærkede virksomheder kan oplyses, at de påtænkte
regler i godkendelsesbekendtgørelsen om forudgående o ffentlighed i forbindelse med ad hoc-
revurderinger alene vil omfatte de (i)-mærkede virksomheder.
De fremkomne bemærkninger har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget.
Danske Maritime finder, at bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte regler om inddragelse af
offentligheden i forbindelse med udarbejdelse af planer og programmer på lovens område er for
vidtgående. Den bør begrænses til planer og programmer omfattet af direktiv 2003/35/EF om
offentlighedens deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på