Til lovforslag nr. L 56 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Boligudvalget den 2. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v. (Forsøg med udbud af rammeaftaler i alment nybyggeri) [af socialministeren (Eva Kjer Hansen)] 1. Ændringsforslag Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2004 og var til 1. behandling den 5. november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Boligudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og socialministeren sendte den 17. september 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 425, folketingsåret 2003-04. Den 28. oktober 2004 sendte socialministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 4 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et mindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Et andet mindretal i udvalget (S, RV og KD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget skal anføre, at der hos Socialdemokratiet er et udbredt ønske om at sikre flere, bedre og billigere udlejningsboliger, herunder naturligvis almene boliger. Der er i høj grad brug for almene boliger, ikke mindst i København. Socialdemokratiet finder det altså fornuftigt at afdække mulighederne for at reducere udgifterne til familie- og ældreboliger og give ministeren mulighed for at indgå rammeaftaler. Det skal nævnes, at Socialdemokratiet stiller sig tvivlende over for forsøgets mulige succes. Målsætningen om en 10-procents-besparelse mener Socialdemokratiet let kan føre til forringelser i både kvalitet og arkitektonisk udtryk, men Socialdemokratiet mener, at forsøget skal gøres. Socialdemokraterne kan støtte SF’s ændringsforslag om, at der stilles krav med hensyn til byggeriernes handicapvenlighed. Det er Socialdemokratiets opfattelse, at det er helt rimeligt, at standarden DS 3028 også stilles som krav til byggerier, som der bliver indgået rammeaftaler om. Et tredje mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget vedtages, vil mindretallet i stedet redegøre for sin stilling til lovforslaget ved 3. behandling. Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget erklærer sig fuldstændig enig i behovet for at få nedsat omkostningerne i byggeriet generelt og ikke kun i den almene boligsektor. Derfor er SF også parat til at prøve nye veje for at få løst dette problem. Det var SF’s budskab ved 1. behandling af lovforslaget, men det var samtidig vigtige forudsætninger herfor, at det ikke ville medføre nye problemer med hensyn til kvaliteten af byggeriet, og at det ikke ville føre til de samme problemer med kedeligt, masseproduceret byggeri, som skabte mange problemer i 1960’erne og 1970’erne. Desværre er det ikke lykkedes ministeren gennem sin besvarelse af udvalgets spørgsmål at overbevise SF om, at det ikke netop er det, der vil ske med lovforslaget. Derfor kan SF ikke støtte lovforslaget. SF ser dog en mulighed for at styrke lovforslaget, såfremt der viser sig flertal for at støtte SF’s ændringsforslag om at gøre standarden for tilgængelighed, DS 3028, gældende for byggeri i henhold til forslaget. SF ser i stedet en stærkere konkurrencelovgivning og styrket håndhævelse, at offentlige og offentligt støttede bygherrer (herunder boligselskaber) går uden om de fordyrende grossistled, samt krav om, at disse bygherrer sikrer sig, at der indhentes mindst ét tilbud, hvor størstedelen af byggematerialerne leveres af udenlandske leverandører, som alternative og langt mere effektive veje til lavere priser i byggeriet. Et fjerde mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalget indstiller lovforslaget til forkastelse, men vil dog gerne medvirke til en vedtagelse, såfremt regeringen inden 3. behandling indkalder Folketingets partier til en forhandling om den konkrete, præcise
1 udmøntning af lovforslaget. Her tænkes især på maksimumsgrænserne. For Enhedslisten er det magtpåliggende, at fremtidens byggerier opfylder lokale krav og behov både med hensyn til boligtyper og indretning, og ligeså vigtigt er det, at det kvalitetmæssigt forsvarlige byggeri sikres. Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Ændringsforslag Af et mindretal (SF), tiltrådt af et  mindretal (S, RV, KD og EL): Til § 1 1) I den under nr. 4 foreslåede  § 147 indsættes efter 2. pkt.: »Det er et krav for indgåelse af rammeaftalen, at standarden DS 3028 overholdes ved byggeriet.« [Overholdelse af standarden DS 3028] Bemærkninger Til nr. 1 En meget stor del af landets boliger er reelt uanvendelige for personer med handicap. Derfor er det af meget stor betydning, at det sikres, at i det mindste fremtidige byggerier lever op til alle tilgængelighedskrav. Det kan der kun skabes sikkerhed for, hvis det stilles som betingelse, at nybyggeri lever op til standarden DS 3028. Det forekommer derfor helt oplagt som minimum at sammentænke et tiltag som rammeaftalerne med et krav om overholdelse af denne standard for tilgængelighed for hele befolkningen. Inge-Lene Ebdrup (V)   Rikke Hvilshøj (V)   Ulrik Kragh (V)  nfmd.  Gudrun Laub (V)   Freddie H. Madsen (DF)   Anita Knakkergaard (DF)   Carina Christensen (KF)   Helle Sjelle (KF)   Tove Videbæk (KD)   Jørn Pedersen (S)   Jytte Andersen (S)   Lars Kramer Mikkelsen (S)   Lissa Mathiasen (S) fmd.  Carsten Hansen (S)   Morten Homann (SF)   Ida Jørgensen (RV)   Keld Albrechtsen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54    * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 56 Bilagsnr. Titel 1 Høringsnotat og høringssvar, fra socialministeren 2 Notat om rammeaftaler til orientering, fra socialministeren 3 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 56 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvordan det sikres, at rammeaftalerne ikke betyder ringere kvalitet i byggeriet, til socialministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at rammeaftalerne ikke betyder kedeligt samlebåndsbyggeri, til socialministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om rammeaftalerne giver plads til, at byggerierne kan tilpasses lokale og beboerdemokratiske ønsker, til socialministeren, og ministerens svar herpå
2 4 Spm. om ministerens holdning til kravet om DS 3028 i boliger omfattet af rammeaftalerne, til socialministeren, og ministerens svar herpå