Til lovforslag nr. L 56
Folketinget 2004 - 05
Betænkning afgivet af Boligudvalget den 2. december 2004
Betænkning
over
Forslag til lov om ændring af lov om almene boliger samt støttede private andelsboliger m.v.
(Forsøg med udbud af rammeaftaler i alment nybyggeri)
[af socialministeren (Eva Kjer Hansen)]
1. Ændringsforslag
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 27. oktober 2004 og var til 1. behandling den 5. november 2004. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og socialministeren sendte den 17. september 2004
dette udkast til udvalget, jf. alm. del bilag 425, folketingsåret 2003-04. Den 28. oktober 2004 sendte socialministeren de
indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et mindretal i udvalget (V, DF og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et andet mindretal i udvalget (S, RV og KD) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget skal anføre, at der hos Socialdemokratiet er et udbredt ønske om at sikre flere,
bedre og billigere udlejningsboliger, herunder naturligvis almene boliger. Der er i høj grad brug for almene boliger, ikke
mindst i København.
Socialdemokratiet finder det altså fornuftigt at afdække mulighederne for at reducere udgifterne til familie- og ældreboliger
og give ministeren mulighed for at indgå rammeaftaler.
Det skal nævnes, at Socialdemokratiet stiller sig tvivlende over for forsøgets mulige succes. Målsætningen om en
10-procents-besparelse mener Socialdemokratiet let kan føre til forringelser i både kvalitet og arkitektonisk udtryk, men
Socialdemokratiet mener, at forsøget skal gøres.
Socialdemokraterne kan støtte SFs ændringsforslag om, at der stilles krav med hensyn til byggeriernes handicapvenlighed.
Det er Socialdemokratiets opfattelse, at det er helt rimeligt, at standarden DS 3028 også stilles som krav til byggerier, som
der bliver indgået rammeaftaler om.
Et tredje mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det
stillede ændringsforslag. Hvis ændringsforslaget vedtages, vil mindretallet i stedet redegøre for sin stilling til lovforslaget
ved 3. behandling.
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget erklærer sig fuldstændig enig i behovet for at få nedsat omkostningerne i
byggeriet generelt og ikke kun i den almene boligsektor. Derfor er SF også parat til at prøve nye veje for at få løst dette
problem. Det var SFs budskab ved 1. behandling af lovforslaget, men det var samtidig vigtige forudsætninger herfor, at det
ikke ville medføre nye problemer med hensyn til kvaliteten af byggeriet, og at det ikke ville føre til de samme problemer
med kedeligt, masseproduceret byggeri, som skabte mange problemer i 1960erne og 1970erne.
Desværre er det ikke lykkedes ministeren gennem sin besvarelse af udvalgets spørgsmål at overbevise SF om, at det ikke
netop er det, der vil ske med lovforslaget. Derfor kan SF ikke støtte lovforslaget.
SF ser dog en mulighed for at styrke lovforslaget, såfremt der viser sig flertal for at støtte SFs ændringsforslag om at gøre
standarden for tilgængelighed, DS 3028, gældende for byggeri i henhold til forslaget.
SF ser i stedet en stærkere konkurrencelovgivning og styrket håndhævelse, at offentlige og offentligt støttede bygherrer
(herunder boligselskaber) går uden om de fordyrende grossistled, samt krav om, at disse bygherrer sikrer sig, at der
indhentes mindst ét tilbud, hvor størstedelen af byggematerialerne leveres af udenlandske leverandører, som alternative og
langt mere effektive veje til lavere priser i byggeriet.
Et fjerde mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlem af udvalget indstiller lovforslaget til forkastelse, men vil dog gerne medvirke til en vedtagelse,
såfremt regeringen inden 3. behandling indkalder Folketingets partier til en forhandling om den konkrete, præcise