Jeg vil gerne takke for den meget positive opbakning til lovforslaget og kommentere, at flere ordførere har været inde på vigtigheden af, at der er tale om kvalitetsbyggeri, og det er jeg fuldstændig enig i.
Jeg vil gerne understrege, at det er en forudsætning, at byggeriet, som opføres under forsøgsordningen, er af god kvalitet og får et spændende arkitektonisk udtryk.
Der vil derfor være plads i forsøgets byggerier til både arkitektur og materialer af god kvalitet. Det er absolut ikke meningen, at vi skal gentage 1960'ernes kransporsbyggeri, som jeg tror bl.a. SF's ordfører var inde på. Byggerierne skal jo kunne tilpasses de lokale forhold. Ideen i forsøget er, at den besparelse, der skal opnås, sker gennem produktivitets- og effektivitetsudvikling, og ikke fordi man går på kompromis med kvaliteten i byggeriet.
I forbindelse med udbuddet af rammeaftaler vil der blive stillet kvalitetskrav, som det rådgivende bedømmelsesudvalg også vil skulle forholde sig til, sådan at de simpelt hen går ind og vurderer kvaliteten af byggekoncepterne. Om vi ikke bare kunne bruge samme fremgangsmåde ved andre byggerier også, vil jeg bestemt ikke afvise, men jeg synes, der er brug for foreløbig at få indhentet erfaring fra det her område, få noget viden om, hvordan det kan lykkes, og så kan vi vende tilbage til - hvis i øvrigt forsøget går som forventet og giver nogle positive resultater - at det så kan blive udvidet til også andre former for byggeri på et senere tidspunkt. Jeg skal gerne imødekomme den socialdemokratiske ordfører med hensyn til eksempelvis efter 2 år at orientere om status på området på et tidspunkt, hvor vi er godt inde i forsøget og har nogle oplysninger at videregive. Til hr. Christian Wedell-Neergaard vil jeg gerne sige, at der jo er fri mulighed for, at både store og små virksomheder kan indgå i konsortierne. Der er jo ikke noget, der siger, at det udelukkende er de store firmaer, der vil være interesseret i det. Mindre leverandører kan jo absolut lige så vel indgå i et konsortium og være med til at byde på det her område. Den radikale ordfører var inde på, hvad det egentlig er, der er nyt, hvad det er, der er anderledes i forhold til, hvad man kan allerede i dag. Der vil jeg gerne give tilsagn om at sende et uddybende notat over til udvalget, der bedre beskriver, at grundlaget egentlig er ændringer i et EF-direktiv, der giver mulighed for, at medlemsstaterne nu kan vælge at implementere en række nye udbudsformer. Det vil sige, at der nu bliver mulighed for at udbyde det, vi kalder rammeaftaler, som er hele det koncept, der er beskrevet i forsøgsordningen. Jeg tror, det kan være meget nyttigt at få sådan et uddybende notat om de forskellige begreber på det her område.