Folketingets Socialudvalg Dato: 29. november 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  19.  november følger  hermed   –   i  5  eksemplarer  –   socialministerens  svar  på   L  55  - Spørgsmål   4 (SOU). L 55 - Spørgsmål   4: ” Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 14. september 2004 fra In- geborg Byskov, jf. L 55 – Svar: Ingeborg Byskov foreslår i sit brev  til socialudvalget, at lovteksten i forslag til lov om forebyggende hjemmebesøg ændr   es, således at det kun er borgere, der modtager varig personlig og praktisk hjælp flere gange i døgnet, der kan undtages fra ordningen. Baggrunden for lovforslaget er, at en række   kommuner har givet udtryk for, at  den  nuværende  ordning  om  forebyggende  hjemmeb  esøg  er  ufleksibel . Bl.a. tyder både kommunale erfaringer og forskningsresu ltater på, at der kun er meget ringe effekt ved forebyggende hjemmebesøg til svage ældre   . Dette skriver Inge Byskov også i sit brev . Det vurderes således, at ældre som    ikke er svækkede i nævneværdig grad, er de ældre, som har størst gavn af et for e- byggende hjemmebesøg.  Kommunerne har derfor efterlyst bedre muligheder for at  målrette  de  for ebyggende  hjemmebesøg  til  de  borgere,  hvor effekten erfaringsmæssigt er størst. Desuden har flere kommuner i de senere år registreret  konkrete klager over de forebyggende hjemmebesøg,  fra borgere som modtager både personlig og praktisk hjælp. Det skyldes bl.a., at   borgerne ikke har ønsket at modtage  en ny og fremmed person i hjemmet, bl.a. fordi  de i forvejen modtager ugentli- ge besøg af deres faste hjæ   lpere. Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] CBP/ J.nr. 20 - 889
2 Det er vigtigt at være opmærksom på, at æ  ndringen i lovens målgruppe ikke fratager  ældre  ,  som  får  personlig  og  p raktisk  hjælp  ,  muligheden  for  at  få tilbud om forebyggende tiltag. Lovforslaget ændrer nemlig ikke   på  kommu- nalbestyrelsens  forpligtelse  til  ud  fra  en  samlet  helhedsvurdering  at  tildele borgeren de ydelser, der er behov for.  Vurderingen af den ældres behov    for hjælp skal  ske  på  grundlag  af  en  samlet  helhedsorienteret  vurdering  af  den ældres fun  ktionsniveau og øvrige trivsel m.v. V urderingen skal ske i samråd med den æ  ldre selv. Ældre som flere gan   ge i døgnet modtager pe rsonlig og praktisk hjælp, udgør kun en forholdsvis lille del af den samlede del af ældre, som modtager pe  r- sonlig og praktisk hjælp, og som generelt set har en væsentligt nedsat funkt i- onsevne. Det vil derfor ikke give mening at afgrænse undtagelsesbestemme  l- sen  til  kun  at  gælde    de  ældre,  som  m  odtager  omfattende  hjælp    flere  gange dagligt. Jeg  skal  også  understrege ,  at  det  er  frivilligt,  om  kommunerne  vil  undtage må lgruppen  fra  lovforslaget.  Hvis  en  kommune  vurderer,  at  der  er  mange ældre, der modtager både personlig og praktisk hjælp, som kan have gavn af de  forebyggende  hjemmebesøg,  kan  de  sagtens  vælge  fortsat  at  ti   lbyde  de ældre bes  ø Lovforslaget forhindrer heller ikke kommunerne i at tilbyde de forebyggende hjemmebesøg på grundlag af et individuelt skøn.     Fx kan man ved det første forebyggende hjemmebesøg  i  sam råd  med borgeren vurdere, om der  er be- hov for fortsat at udføre hjemmebesøgene hos den pågældende bo rger. Der henvises i øvrigt til min besvarelse på spørgsmål 1,3 samt 7 -9. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen