Til lovforslag nr. L 46
Folketinget 2004-05
Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 2. december 2004
Betænkning
over
Forslag til lov om projektering af en udbygning af Nordvestbanen mellem
Lejre og Vipperød
[af trafikministeren (Flemming Hansen)]
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 20. oktober 2004 og var til 1. behandling den 28. oktober 2004.
Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen vær
et sendt i høring, og den 22. oktober 2004
sendte trafikministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3 spørgsmål til trafikministeren til skriftlig besvarelse. Ministeren har besvaret
2 af disse, mens det 3. spørgsmål forventes besvaret inden 2. behandlingen.
2. Indstillinger og politiske bemærkninger
Udvalget indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget bemærker, at en opgradering af den stærkt trafiker
ede
enkeltsporsstrækning vil løse en del af problemerne for pendlerne i Nordvestsjælland. Sa
mtidig vil
det øge kapacitetsmulighederne på strækningen og muligheden for at forbedre den generelle
regularitet imellem Nordvestsjælland og København samt mellem Roskil de og København.
Socialdemokraterne beklager derfor, at partierne bag trafikinvesteringsaftalen fra 2003 ikke har
valgt at afsætte de nødve ndige midler til selve anlægget af dobbeltsporet imellem Lejre og
Vipperød.
Enhedslistens medlem af udvalget ser frem til, at der hurtigst muligt også findes pe nge til at bygge
banen. Banen skal forbedres på en lang række områder. Det gælder
- udover selvfølgelig selve
dobbeltsporet - f.eks. opgradering til 160 km/t, så rejset iderne kan nedsættes, udover den gevinst
man får ved, at der ikke længere er ventetider ved enkeltsporet. Denne opgradering bør også
gennemfø
rne Roskilde
-
Lejre og Vipperød -Holbæk.
Herudover er det også meget vigtigt, at der til stadighed er fokus på materiellet, så der er de bedst
mulige forudsætninger for at få rejsetiden nedbragt.
Helt overordnet skal køreplanen selvfølgelig også forbedres, så to tog i timen ikke afgår med 10
minutters mellemrum (i dag køres der med 5 minutters mellemrum fra Holbæk).