Det Radikale Venstre er rigtig glad for dette lovforslag, og det vil ikke komme bag på nogen, der har fulgt trafikpolitik
i de sidste 3 år. Denne her projektering blev faktisk aftalt i det trafikforlig, der blev indgået i januar 2002, hvor der var en del motorvej, som vi også havde lejlighed til at diskutere i går, men hvor vi stillede krav om, at der også kom lidt jernbane med, nemlig denne her projektering, så det er en lille radikal succeshistorie, at vi nu har den på bedding, og vi vil selvfølgelig kæmpe for, når vi har fået det projekteret, at vi så også får midler til at gennemføre projektet. Der har været lidt diskussion om, hvorvidt det ikke er for dårligt, at vi ikke har midlerne på forhånd osv. Det kan man mene lidt forskelligt om, men jeg skal bare gøre opmærksom på, at hvis man kigger på alle de projekter, der bliver projekteret i det store trafikforlig, det gælder altså også resten af Frederikssundmotorvejen, det gælder også den manglende motorvej i Gudenådalen, det gælder alle områderne, så er der ikke sat penge af til dem. Det skal altså forhandles, når vi kender projekteringsgrundlaget, bl.a. fordi vi jo endnu ikke kender de eksakte beløb, hvor dyrt det er. Men det er klart, at når man har sat det her på dagsordenen, så er det, fordi vi fra vores side ønsker at forfølge sagen, og fordi vi ønsker at få det så hurtigt som muligt. Det vil også være det eneste rigtige, når vi nu samtidig forhåbentlig snart får besluttet os - og der er jeg meget enig med SF's ordfører - for at udvide kapaciteten mellem Københavns Hovedbanegård og Ringsted. Det ligger jo sådan, at der i trafikforliget også blev indgået aftale om, at vi inden udgangen af 2005 skal lægge os fast på, om det så er over Hvidovre-Høje Taastrup, altså femtesporsløsningen, som vi nok hælder mest til at tro er det realistiske, eller det er den store Køge Bugt-løsning, vi skal have. Fra radikal side vil vi arbejde på og måske oven i købet få fremskyndet den tidsproces, sådan at vi måske endda lidt hurtigere kan få taget den beslutning, for der er ingen tvivl om, at den maser sig på.
Vi mener faktisk også, at det er relevant at kigge på i forbindelse med en eventuel Femernforbindelse, fordi det gods, man gerne vil have over på skinner, skal der jo være plads til på hele skinnenettet, og derfor er der også af den grund brug for at udvide flaskehalsen mellem Hvidovre og Høje Taastrup.
Hvis man gør det, giver det altså nogle helt nye pendlermuligheder på hele Nordvestbanen, som vi diskuterer i dag. Så vil man faktisk kunne lave meget hurtige pendlertog fra Holbæk og fra Kalundborg og indefter til København. Det er det, man kunne kalde en offensiv udvikling af hele jernbanen i Nord- og Vestdanmark.
Det har vi kæmpet for, det har været vores fyrtårn gennem de sidste 3 år. Det var fyrtårnet i det sidste trafikforlig, hvor vi jo altså ud over at få lovning på at få afklaret det strategiske, ud over at få den projektering, som vi behandler i dag, også fik 800 mio. kr. til at påbegynde en forbedring af kapaciteten mellem Hvidovre og Høje Taastrup.
Så det er med stor glæde, at Det Radikale Venstre selvfølgelig tilslutter sig lovforslaget nu, hvor det ligger der. Vi vil forfølge det, og forhåbentlig vil det resultere i en større kapacitet på Nordvestbanen inden for en overskuelig fremtid.