Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 19. november 2004 601-81 Trafikudvalget har i brev af 29. oktober 2004 stillet mig følgende spørgsmål nr. 2 L 45 bilag 3, som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. Spørgsmål 2: "Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 27. oktober 2004 fra Michael Andersen, Viby, jf. L 45-bilag 3.” Svar: Michael Andersen har i forbindelse med fremsættelsen af lovforslag L 45 vedrørende privatbanernes godskørsel og ophævelse af statens garantibestemmelse fremkommet med bemærkninger til den del af lovforslaget, der omhandler ophævelse af garantibestemmelse i anlægslov vedrørende anlæg af jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig (Østbanen). Michael Andersen har fremsat forslag til ændringer af den gamle anlægslov fra 1875, hvor de fleste forslag har karakter af spørgsmål og antagelser. Michael Andersen undrer sig over Trafikministeriets praksis med at ikke ophæve ”forældet anlægslovgivning” og henviser til Finansministeriets ophævelse af lovgivning vedrørende Dansk Olie og Naturgas. Trafikministeriet overvejede i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privatbanerne om der udover de ophævelser, der blev foretaget med loven, derudover burde ske ophævelse af de anlægslove, der udgør det oprindelige hjemmelsgrundlag for de til privatbanerne udstedte koncessioner (eneretsbevillinger). En fuldstændig ophævelse af disse love ville i givet fald medføre koncessionernes bortfald. Koncessionerne indeholder et stort antal bestemmelser, som må anses for afløst af bestemmelser i senere jernbanelovgivning eller som i øvrigt har mistet deres betydning. Imidlertid må navnlig selve eneretten til at anlægge og drive jernbane på en given strækning antages at bestå. Dette indebærer, at en lovændring som bringer koncessionerne til ophør inden disses udløb, formentlig vil have karakter af ekspropriation i forhold til privatbaneselskaberne for så vidt angår denne eneret. Et sådant skridt har Trafikministeriet ikke fundet grundlag for at tage. Samtidig udgør de oprindelige anlægslove i forhold til privatbanerne
Side 1 af 2 retsgrundlaget for statens ret til at overtage privatbanernes infrastruktur. Med venlig hilsen Flemming Hansen