Notat Dato J.nr. Sagsbeh. Org. enhed : : : : 21. oktober 2004 601 - 81 ML 7. Kontor Vedrørende Lov om ændring af lov om den lokale og regionale kollektive personbefordring uden for hovedstadsområdet, lov om amtskommunernes overtagelse af de statslige ejerandele i privat- banerne, lov om Anlæg af Jernbaner til Tuborg Havn samt til Faxe og Rødvig og lov om jernbanedrift på Lolland  -Falster (Pri- vatbanernes godskørsel og statens garantiforpligtelse) L 45 Udkastet til lovforslaget har været sendt i høring ho   s følgende: Hovedstadens Udviklingsråd, Hovedstadens Lokalbaner A/S, A/S Lo l- landsbanen, Nordjyllands Jernbaner A/S Vemb-Lemvig-Thyborøn Jernb a- ne A/S (Lemvigbanen), Amtsrådsforeningen, Storstrøms Amt, Nordjy  l- lands Amt, Ringkøbing Amt, Kommunernes Landsforen ing, Railion Den- mark A/S, SID, Dansk Jernbaneforbund, Brancheafdelingen for trafik og jernbane under HK og Statsansattes Kartel. Ved høringsfristens udløb er der modtaget svar fra: Hovedstadens Lokalbaner A/S, A/S Lollandsbanen, Ringkøbing Amt og Lemvigbanen, Amtsrådsforeningen, Nordjyllands Amt, Railion Denmark A/S og HK Trafik & Jernbane. De indkomne svar giver anledning til følgende bemærkninger: Hovedstadens Lokalbaner, A/S Lollandsbanen, Lemvigbanen, Amtsråd s- foreningen og HK Trafik & Jernbane har ingen bemærkninger til lovforsl  a- get. Ringkøbing Amt  bemærker, at amtet har været interesseret i en løsning, der kunne være med til at give nye muligheder for fortsat godstransport på Lemvigbanen. Ringkøbing Amt finder i den anledning, at lovforslaget g i- ver mulighed herfor.
Side 2 af 3 Nordjyllands Amt Nordjyllands Amts bemærkninger Nordjyllands Amt udtaler, at amtet finder lovændringen meget hensigt  s- mæssig. Amtet erklærer i den anledning at lovforslaget på god vis justerer rammerne for Nordjyske Jernbaners fremtidige mulighed for godskø rsel. Kommentarer Da der igennem længere tid har været ønske om at finde en løsning, hvor privatbanerne får muli ghed for at fortsætte den lokale godstransport på jernbane har der været drøftelser mellem Trafikministeriet, amterne og pr   i- vatbaneselskaberne med henblik på at finde nye muligheder herfor. Der har i den forbindelse været peget på en løsningsmodel, hvor privatbaneselsk a- berne udlejer materiel og mandskab til godstransport i privat regi. Modellen har været forelagt relevante amter o  g privatbaner, som meldte tilbage at man var indforstået med løsningsforslaget. Amterne har givet en fælles skriftlig tilbag  emelding med accept af modellen. Railion Denmark A/S Railion Denmark A/S bemærkninger Railion Denmark finder det betænkeligt at det   bliver muligt, at på amt s- kommunalt plan støtte jernbanedrift på strækninger uden for privatbanernes nuværende operationsområder, idet denne kørsel kunne tænkes at være i konkurrence med Railion Denmarks nuværende område, men på ulige markedsbetingelser. Railion Denmark understreger, at selskabet i dag har et bredt samarbejde med de nuværende privatbaner og selskabet ser gerne at disse muligheder videreført i fremtiden. Railion påpeger i den sammenhæng at der ikke till a- des at der åbnes op for konkurrenceforv ridende foranstaltninger, men at det bliver på ens konkurrencebetingerlser for alle parter. Kommentarer Det er med lovforslaget lagt op til, at ændre de eventuelle juridiske hi  n- dringer der er i den nuværende lovgivning med henblik på at privatb   anerne fortsat kan udføre den lokale godstransport på jernbane. Det fremgår dog af lovforslaget, at privatbanernes godstransport fortsat vil være underlagt de generelle markedsvilkår, som jernbanegodsbranchen l   e- ver under i dag. Den i lovforslaget foreslåede model me d udlejning af materiel og mand- skab til godstransport forudsættes at foregå på sådan en måde, at prisen for
Side 3 af 3 udlejning mindst svarer til de kostægte/reelle omkostninger ved disse akt  i- viteter for at undgå subsidiering af godstransporten på privatb  anernes net og for at dermed sikre, at der ikke forekommer ulovlig statsstøtte med ko n- kurrenceforvridning til følge. Trafikministeriet vil derfor inden udgangen af overgangsordningen udar- bejde et regnskabsreglement for privatbanerne i medfør af § 7 i lov om jernbane.